Της Αναστασίας Βαμβακά
Με τη συνεργασία της VesselsValue
Ένα στα τέσσερα πλοία που πλέουν στους ωκεανούς του κόσµου είναι ελληνικό, µε τον ελληνικό εφοπλισµό να διαθέτει έναν σύγχρονο και νέας ηλικίας στόλο, που συνεχώς αναβαθµίζεται και ανανεώνεται
Η ναυτιλία είναι ο οικονοµικός και στρατηγικός εταίρος που προασπίζει τη λειτουργία της παγκόσµιας εφοδιαστικής και ενεργειακής αλυσίδας. Θεµελιακός εγγυητής της παγκόσµιας, και ιδιαίτερα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, είναι η ναυτιλία των Ελλήνων. Η ηγέτιδα ναυτιλία µε τα πεντέµισι χιλιάδες πλοία και τον στόλο που αντιπροσωπεύει το 21% της παγκόσµιας χωρητικότητας και το 60% της ευρωπαϊκής. Σε παγκόσµιο επίπεδο, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 25% των φορτηγών πλοίων, το 31% των δεξαµενοπλοίων, το 23% του στόλου µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 80% των φορτηγών πλοίων, το 73% των δεξαµενοπλοίων, το 85% του στόλου µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου και το 20% του στόλου µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της VesselsValue, που δηµοσιεύει αποκλειστικά το “Forbes”, η αξία των πλοίων που διαχειρίζονται οι 50 µεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες ξεπερνά τα 103 δισ. δολάρια, ενώ για δεύτερη συνεχόµενη χρονιά πρώτη στη λίστα µε τους εφοπλιστές είναι η Μαρία Αγγελικούση, που ηγείται του µεγαλύτερου ναυτιλιακού οµίλου της Ελλάδας. Σίγουρα η πρωτιά αυτή δεν αιφνιδιάζει κανέναν, καθώς, λίγους µήνες πριν, η επικεφαλής της Angelicoussis Shipping Group είχε καταταχθεί στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσµου, µε τη Maran Gas και τα 36 LNG πλοία του στόλου της να κοστολογούνται στα 8,6 δισ. δολάρια, τη Maran Tankers και τα 60 δεξαµενόπλοια στα 5,2 δισ. και, τέλος, τη Maran Dry και τα 46 φορτηγά πλοία στα 1,6 δισ. δολάρια.
Στη φετινή λίστα υπάρχουν σηµαντικές ανακατατάξεις στη σειρά που εµφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές, ως απόρροια της ανόδου της αξίας των δεξαµενοπλοίων και των διαφόρων αγοραπωλησιών αλλά και συγχωνεύσεων που σηµειώθηκαν το 2022. Ωστόσο όλα τα ισχυρά ονόµατα του χώρου παρουσιάζονται είτε µε το σύνολο των εταιρειών τους είτε µε µερικές από αυτές, δίνοντας το στίγµα της πρόσφατης επιχειρηµατικής τους δραστηριότητας.
Στη δεύτερη θέση της λίστας βρίσκεται ο Γιώργος Προκοπίου, µε αξία στόλου που ξεπερνά τα 8,8 δισ. δολάρια και στόλο που φτάνει τα 120 πλοία. Ο ισχυρός Έλληνας εφοπλιστής µε την αµύθητη περιουσία, εκτός του κοµβικού του ρόλου στην παγκόσµια ενεργειακή οικονοµία, όπως συνέβη µε τη Γερµανία, διαδραµατίζει στην Ελλάδα ρόλο αναγεννητή της ναυπηγικής βιοµηχανίας, έχοντας πάρει τα κλειδιά των ιστορικών ναυπηγείων Σκαραµαγκά.
Και οι 4 κορυφαίες εταιρείες του οµίλου Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη βρίσκονται στις Top 50, µε τη συνολική αξία του στόλου να κυµαίνεται περίπου στα 7 δισ. Ο εφοπλιστής, επιχειρηµατίας, αθλητικός παράγοντας και πολιτικός είναι στην τρίτη θέση της φετινής λίστας του “Forbes”, σκαρφαλώνοντας αρκετές θέσεις από την περσινή κατάταξη. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο σπουδαίος αυτοδηµιούργητος εφοπλιστής Γιώργος Οικονόµου και στην πέµπτη ο Πήτερ Λιβανός.
Αγοραπωλησίες και Ναυπηγήσεις
Οι κύριοι ανταγωνιστές των Ελλήνων στις πωλήσεις µεταχειρισµένων το 2022 είναι η Κίνα και η Τουρκία.
Οι Κινέζοι έχουν αγοράσει συνολικά 561 πλοία, σε σύγκριση µε 391 της Ελλάδας, µε τους επόµενους µεγαλύτερους παίκτες να είναι από την Τουρκία µε 321 αγορές και ακολουθούν τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα µε 312. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα για τους πρώτους µήνες του 2023, µε 96 αγορές να έχουν γίνει από Κινέζους εφοπλιστές, 95 από Έλληνες, 88 από Τούρκους και 78 από Άραβες.
Το 2022, σύµφωνα µε τα δεδοµένα της VesselsValue, από τις συνολικά 114 παραγγελίες πλοίων, η εταιρεία του Νικόλαου Τσάκου έκανε τις περισσότερες (10 στον αριθµό) και ακολούθησε ο Νίκος Πατέρας µε 8 παραγγελίες και ο Γιώργος Οικονόµου µε 8+7 στις δύο του εταιρείες (TMS Dry και TMS Cardiff). Μέχρι τον Μάιο του 2023 η VesselsValue είχε καταγράψει 66 παραγγελίες ελληνικών συµφερόντων πλοίων.
Η Α List του ελληνικού εφοπλισµού
Οι ΤΟP 36 Έλληνες Εφοπλιστές µε βάση την αξία στόλου των 50 TOP ελληνικών εταιρειών
H αξιολόγηση έγινε µε βάση την αξία του στόλου των 50 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, σύµφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue και την επεξεργασία δεδοµένων από ναυτιλιακούς αναλυτές. Είναι πιθανό να υπάρχουν αποκλίσεις τόσο στον συνολικό αριθµό των πλοίων όσο και στην αξιολόγηση της αξίας του στόλου, καθώς δεν προσµετράται το σύνολο των εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά µόνο όσες εταιρείες βρίσκονται στη λίστα µε τις µεγαλύτερες. Καθώς επίσης είναι πιθανόν να µην προσµετρώνται κάποιες εξωχώριες εταιρείες στις οποίες δεν ήταν εφικτή η ταυτοποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Εποµένως, πιθανόν κάποια ονόµατα του ελληνικού εφοπλισµού είτε απουσιάζουν είτε βρίσκονται σε χαµηλότερες θέσεις από την πραγµατική κατάταξή τους, καθώς είναι σύνηθες µεγάλοι όµιλοι να είναι διασπασµένοι σε µεγάλο αριθµό εταιρειών.