Το IONIAN CHANNEL δίνει την ευκαιρία στους πιστούς να παρακολουθήσουν live όλες τις εκκλησιαστικές τελετές στη μνήμη του Αγίου Διονυσίου , από τη Μονή του στη Ζάκυνθο.
Αγιος Διονύσιος Ζακύνθου – Εδω live από το IONIAN CHANNEL οι εκκλησιαστικές εκδηλώσεις στη Μονή και στην πόλη
Ακολουθήστε το
kefaloniapress.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Με την τριτη και τελευταια εορτη της μεταθεσεως του αγ Διονυσιου εκ Στροφαδων εις την Ζακυνθο κορυφωνονται και λαβαινουν περας οι εορταστικες εκδηλωσεις προς τιμη των αγιων της Επτανησου οι οποιες πραγματοποιουνται κατ ετος διαδοχικα σε καθε νησι και οι οποιες λαβαινουν χαρακτηρα -η μια χωριστα και ολες μαζι, πανελληνιο και πανορθοδοξο.
Οι πλεον πασιγνωστοι αγιοι της Επτανησου Σπυριδων εν Κερκυρα, Διονυσιος εν Ζακυνθω και Γερασιμος εν Κεφαλληνια, μολονοτι εχουν ο καθενας ξεχωριστη ημερα μνημης και το χειμωνα αλλα και το θερος (μην Αυγουστος)εχει καθιερωθει πλεον και ημερα κοινης συναξεως τους την Κυριακη μετα την εορτη του Δεκαπενταυγουστου, ειδικα στη νησο Ζακυνθο.
Η περιπτωση των τριων εν Επτανησω αγιων ειναι αντιστοιχη με τις μορφες-προσωπικοτητες των αγιων τριων ιεραρχων Βασιλειου του Μεγαλου Γρηγοριου του Θεολογου και Ιωαννου του Χρυσοστομου οι οποιοι εορταζουν ο μεν αγ Βασιλειος την 1η Ιανουαριου, ο αγ Γρηγοριος την 25η του αυτου μηνος ,ενω την 27η Ιανουαριου τιμαται η ανακομιδη των λειψανων και εις την Βασιλευουσα επανοδος του Ιωαννου του Χρυσοστομου( ο ιδιος αγιος τιμαται ιδιαιτερως την 13η Νοεμβριου) ενω η κοινη συναξη τους τελειται την 30η του Ιανουαριου μηνος και κατα τον ιδιο τροπο την 11η Αυγουστου τιμαται το εν Κερκυρα θαυμα του αγ Σπυριδωνος , την 16η η μνημη του οσιου Γερασιμου και την 24η η μεταθεση του αγ Διονυσιου εκ Στροφαδων εις Ζακυνθον, μεσα στο μηνα που εορταζεται η δεσποτικη εορτη της Μεταμορφωσεως του Σωτηρος και η εορτη της Παναγιας μας, ενω εχουν και τις ιδιαιτερες ημερες μνημης τους οι οποιες τοις πασιν γνωστες.Και οπως οι αγιοι τρεις ιεραρχες εχουν τις προσωνυμιες Μεγας Βασιλειος ,Ιωαννης Χρυσοστομος και Γρηγοριος Θεολογος ,ετσι και οι τρεις αγιοι ονομαζονται Σπυριδων ο Τριμυθουντος επισκοπος προστατης Κερκυρας, Διονυσιος επισκοπος Αιγινης ο εν Ζακυνθω και Γερασιμος ο εν Κεφαλληνια νεος ασκητης.
Η χριστιανικη τοπικη ζωγραφικη-αγιογραφηση εικονιζει και τους τρεις αγιους σε τριαδα , σε φορητες εικονες αλλα και σε τοιχογραφιες. Το πιο χαρακτηριστικο δειγμα τοιχογραφιας -φρεσκου παρατηρειται σε εκκλησιες χωριων στη Ζακυνθο, ενω παραστασεις με τους τρεις αγιους εχουμε σε φορητες εικονες( ενδεικτικα εικονα και των τριων αγιων της Επτανησου σε εικονα του μαρμαρινου εικονοστασιου της ιερας μονης Μυρτιδιωτισσης Κυθηρων,σε φορητη εικονα στο επισκοπικο -μητροπολιτικο μεγαρο Αργοστολιου , σε εκκλησια του χωριου Τσελεντατα Ερυσσου, αλλα και απεικονιση σε κεντητο λαβαρο στην ιερα μονη του αγιου Γερασιμου στα Ομαλα.Ενω η υμνολογια και των τριων αγιων εχει σαν πρωτυπο το απολυτικιο των αγ τριων ιεραρχων”τους τρεις μεγιστους φωστηρας της τρισηλιου Θεοτητος”και υπαρχει απολυτικιο ως εξης”τους τρεις μεγιστους φωστηρας της ευσεβους ημων πιστεως”και ληγει ως εξης ”Σπυριδωνα τον μεγα και τον θεοφορον Γερασιμον συν Διονυσιω τω πανυ τους των Ιονιων εξαρχοντας”οπως και των αγ τριων ιεραρχων”Βασιλειον τον Μεγαν και τον Θεολογον Γρηγοριον συν τω κλεινω Ιωαννη τω την γλωτταν χρυσορρημονι”, ενω εγκωμιαστικα ταυτοχρονα αναφερονται ως οι περικλεεις συμ-προσταται της Επτανησου ως και οι τρεις ιεραρχαι, ως οι εφοροι και προσταται της παιδειας και των γραμματων.
Ειπωθηκε πιο πριν οτι οι εν Επτανησω τρεις αγιοι τιμωνται και τον μηνα Αυγουστο, τον μηνα της εορτης της Μεταμορφωσεως και του Δεκαπενταυγουστου και στην αλλη Ελλαδα οι πιστοι ευχονται ”Καλη Μεταμορφωση και καλη Παναγια”με την αρχη του μηνα.Και το μεν θαυμα του αγ Σπυριδωνος τιμαται στα μεθεορτα της εορτης του Σωτηρος , η εορτη του αγ Γερασιμου την επομενη της Παναγιας και η του αγ Διονυσιου μεταθεσις την επομενη της αποδοσεως της εορτης-αντιμηρι.Σε αντιστοιχια με τις μεγαλες αυτες εορτες ,εχουμε αντιστοιχα στοιχεια-γεγονοτα και στις εορτες των αγιων Σπυριδωνος Διονυσιου και Γερασιμου.
Στην δεσποτικη εορτη της Μεταμορφωσεως απο τις ευαγγελικες διηγησεις των λεγομενων τριων συνοπτικων Ευαγγελιων (Ματθαιος ,Μαρκος και Λουκας)ο Χριστος παραλαμβανει τους τρεις μαθητας Πετρον και Ιακωβον και Ιωαννην εις ορος υψηλον. Και μετεμορφωθη εμπροσθεν αυτων. Και ελαμψεν το προσωπον Αυτου ως ο ηλιος τα δε ιματια Αυτου εγενοντο λευκα ως το φως. Και ωφθησαν Αυτω συλ-λαλουντες Μωυσης και Ηλιας”. Στο γεγονος του θαυματος του αγ Συριδωνος ,ο ιδιος ο αγιος Σπυριδων εμφανιζεται με συνοδεια ουρανιων ταγματων τρεποντας τους Τουρκους σε φυγη, η εμφανιση εγινε καθε αλλο μεσα σε φως. Στο βιβλιο του αειμνηστου πρσβ π. Κων/νου Γκελη ”Ο αγ Γερασιμος. Βιος και θαυματα.”στο κεφ. ”Μια ημερα με τον αγ. Γερασιμο” διαβαζουμε τα εξης.”Σημερα θα λειτουργησει ο Αγιος. Παιρνει καιρο και ενδυεται τα ιερατικα του αμφια. Αληθεια τωρα λαμπει. Δεν ειναι ο ασκητης με το κιτρινισμενο ρασο. Ειναι ενας αγγελος στο θρονο του Θεου.Ευλογημενη η βασιλεια του Πατρος αντηχει η ολοκαρδια φωνη του. Μαρμαρυγη πιανει ολους.Δεν ζουμε στη γη. Μια λαμψη πανω στον Αγιο σε κανει να σκυψεις μια ιδεα το κεφαλι κατω. Για να ατενισεις εναν Αγιο πρεπει και συ ομοιος να εισαι, αλλιως δεν εχεις παρα να σκυψεις το κεφαλι και να ακολουθεις την προστσγη του”.Στο βιο του αγ Διονυσιου και παλι απο το σχετικο συναξαριο ο Αγιος ωραθη σε μοναχο δυσπιστο καθ’υπνους , τον ηγουμενο της μονης των Στροφαδων Δανιηλ εκτος της λαρνακος Του να ενδυεται την αρχιερατικη στολη Του απο δυο διακονους μεσα στο φως και συνοδεια πρεσβυτερων ”λαμπρων”(κατα την ι. ασματικη ακολουθια του) και αργοτερα βλεπει τον Αγιο να εισοδευει στην ιδια Του τη λαρνακα!
Στην εορτη της Παναγιας ”νενικηνται της φυσεως οι οροι, παρθενευει γαρ τοκος και ζωην προμνηστευεται θανατος”οπως πανηγυρικα ψαλλεται αυτη την ημερα.Και στους τρεις αγιους των Ιονιων νησων ”νενικηνται οι οροι της φυσεως” επι των σεπτων σκηνωματων τους καθισταμενα αφθαρτα στον αιωνα και ευωδιαζοντα και συγχρονως θαυματουργουντα.Και οπως οι κλαδοι των δενδρων ”το προσηκον σεβας τη Δεσποινη αποπληρουσι”ετσι ειδικα και στην αφιξη του λειψανου του οσιου Γερασιμου κατα τη λιτανεια του ”στον πλατανο στο πηγαδι”τα κλαδια του πλατανου γερνουν και κατα τον παλαιο καιρο το νερο του φρεατος ανερχεται εως το χειλος και πολλοι αντλουν απο αυτο τη βοηθεια μικρου αγγειου προς ευλογια και θεραπεια.
Δεν ειναι καθολου τυχαιο η εορτη των αγιων των νησιων της Επτανησου να εχουν συμπεσει αυτο τον ευλογημενο μηνα Αυγουστο γιατι ειναι το καθενα μια σιωπηλη κραυγη που μας διδασκει την αληθεια του θαβωρειου ακτιστου φωτος και την χαρα και αφθαρσια του παραδεισου.Ακτινοβολουν γεματα χαρη και ακτιστη λαμψη ως σκευος του Αγιου Πνευματος το καθενα και ζωντανα οικηματα της Αγιας Τριαδος ενω μας ενδυναμωνουν στον πνευματικο στιβο για ”Καλη Μεταμορφωση και καλη Παναγια”δηλ καλη πνευματικη αλλοιωση απο το” κατ εικονα” στο ”καθ ομοιωση” και αυτο που η Εκκλησια παρακελευει στη θ. λειτουργια για ”χριστιανα τελη ,ανωδυνα, ανεπαισχυντα ,ειρηνικα και καλην απολογιαν την επι του φοβερου βηματος του Χριστου”πρεσβειαις των αγιων Σπυριδωνος Γερασιμου και του σημερον τιμωμενου επι τη ανακομιδη και μεταθεσει του τιμιου σκηνους εις Ζακυνθον αγ Διονυσιου επισκοπου Αιγινης του θαυματουργου.