Αλλαγές στους κανόνες αποζημίωσης ζητούν οι αεροπορικές εταιρείες μετά την αποκάλυψη ότι ένα και μόνο λανθασμένο σχέδιο πτήσης στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου οδήγησε στην ακύρωση 1.500 πτήσεων τη Δευτέρα, ενώ η διατάραξη των πτήσεων συνεχίστηκε και την Τρίτη.
Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη, με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας να παραδίδει μια πρώτη αναφορά στον Υπουργό Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ τη Δευτέρα.
Ο επικεφαλής της Διεθνoύς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) Willie Walsh, δήλωσε στο BBC ότι το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες μπορεί να ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια λίρες.
Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας (NATS) απέδωσε το τεχνικό πρόβλημα σε σχέδιο πτήσης που δεν ήταν “επαρκώς τυπικό”. Ο κ.Walsh τόνισε ότι εάν επιβληθεί πρόστιμο στη NATS, το κόστος δεν πρέπει να μετακυλιστεί στις αεροπορικές εταιρείες.
Ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ επισήμανε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει «να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η αποζημίωση των επιβατών για να διασφαλίσει ότι όσοι είναι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις θα επωμιστούν τελικά το κόστος».
Η NATS, πρόσθεσε, έχει «κρίσιμα ερωτήματα να απαντήσει» σχετικά με την ευθύνη της για το «φιάσκο». Αυτό το περιστατικό, είπε, είναι ένα ακόμη παράδειγμα που δείχνει ότι το σύστημα δικαιωμάτων των επιβατών δεν είναι το κατάλληλο. Ο κ.Walsh ανέφερε ακόμη ότι δεν είναι δίκαιο οι αεροπορικές εταιρείες αν επιβαρύνονται με σημαντικά ποσά σε χρεώσεις περίθαλψης και βοήθειας, πέρα από το κόστος της διακοπής των δρομολογίων στα πληρώματα και τα αεροσκάφη, ενώ στη NATS δεν θα κοστίσει τίποτα.
«Το τρέχον σύστημα δεν προστατεύει τους επιβάτες. Τους πονάει», είπε χαρακτηριστικά.
Φυσικά, την απόδοση ευθυνών για το τεράστιο πρόβλημα που προκλήθηκε ζητούν οι τουρ οπερέιτορ και τα ταξιδιωτικά γραφεία, καθώς αυτό το χάος άφησε πολλούς πελάτες τους σε αεροδρόμια, χρειάστηκαν πρόσθετες πτήσεις επαναπατρισμού από την Ισπανία και την Πορτογαλία και είχαν και τις αρνητικές κριτικές ότι δεν φροντίζουν τους πελάτες.