Γράφει ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι ‘Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία και εξοπλισμό με υψηλή περιβαλλοντική απόδοση. Οι Greeks έχουν συνολικά 354 πλοία υπό κατασκευή. Ειδικά μέσα στο 2023 έχουν δώσει μέχρι τώρα παραγγελίες για 156 πλοία τεσσάρων τύπων. Και στον τομέα αυτό, οι Έλληνες εφοπλιστές πρωτοπορούν στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αφενός ναυπηγώντας υπερσύγχρονα πλοία με δυνατότητα χρήσης διπλού καυσίμου, δηλαδή και εναλλακτικού πέραν των ορυκτών, ενώ ως καλοί ιστιοπλόοι μπορούν να διαβάζουν τα σημάδια του καιρού και να διαισθάνονται τις αλλαγές κατεύθυνσης των επενδυτικών ανέμων. Στο πλαίσιο αυτό ναυπηγούν πλοία τα οποία θα μεταφέρουν τα εναλλακτικά καύσιμα από τα διυλιστήρια στους μεγάλους τερματικούς σταθμούς ανεφοδιασμού, όπως είναι η αμμωνία και η μεθανόλη. Επιπλέον, η δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2-capture), η μεταφορά και η αποθήκευσή του είναι ένα άλλο στοίχημα. Τα νέα από τις δραστηριότητες των Ελλήνων στον τομέα των ναυπηγήσεων ήταν πολλά μέσα στον Σεπτέμβριο του 2023. Αρχίζουμε χρονικά από τα νεότερα και ξετυλίγουμε το κουβάρι προς τα πίσω.
Δρ Νίκος Τσάκος
Την περασμένη εβδομάδα η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο του NYSE Tsakos Energy Navigation, με επικεφαλής τον δρα Νίκο Τσάκο, παρέλαβε από τα κορεατικά ναυπηγεία της Hyundai τέσσερα δεξαμενόπλοια στα οποία υψώθηκε η ελληνική σημαία. Είναι τα πρώτα αυτής της τεχνολογίας που εγγράφονται στο ελληνικό νηολόγιο. Το μότο της εταιρείας είναι «The Great Blue goes Green». Πρόκειται για δεξαμενόπλοια τύπου Aframax χωρητικότητας 116.000 dwt το καθένα και είναι ήδη χρονοναυλωμένα για 10 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της χρονικής διάρκειας του συμβολαίου, στη νορβηγική εταιρεία ενέργειας Equinor, με την οποία η ΤΕΝ έχει σταθερή και εποικοδομητική συνεργασία εδώ και 15 χρόνια.
Ο δρ Τσάκος από την Κορέα όπου βρέθηκε μαζί με τον γιo του Παναγιώτη Τσάκο σχολίασε στο «business stories»: «Είναι τέσσερα νεότευκτα πλοία που παραλάβαμε, τα οποία είναι υπό ελληνική σημαία, και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Είναι τα πρώτα δεξαμενόπλοια αυτής της υψηλής τεχνολογίας που εντάχθηκαν στο ελληνικό νηολόγιο και χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικά αέριο-LNG με δυνατότητα πετρελαίου». Kαι πρόσθεσε: «Οπως τονίζω σε κάθε ευκαιρία, συνεχίζουμε την προσπάθεια να δημιουργήσουμε έναν 100% “πράσινο στόλο” μέχρι το 2030 με πλοία νέας υπερσύγχρονης τεχνολογίας. Εχουμε εισέλθει σε μία νέα και συναρπαστική περίοδο ανάπτυξης της εταιρείας. Βάζουμε τις βάσεις για τα επόμενα 30 χρόνια. Το έργο μόλις άρχισε».
Κατά τη διάρκεια της τελετής παραλαβής ο δρ Νίκος Τσάκος μεταξύ άλλων ανέφερε: «Είναι μία ειδική μέρα για εμάς. Είναι η πρώτη φορά που κάνουμε παραλαβή πλοίων μετά τον θάνατο της συνιδρύτριας και αγαπημένης μου μητέρας, της γιατρού Ειρήνης Τσάκου, η οποία αγαπούσε την Κορέα. Θέλω να σας ευχαριστήσω όλους για τη σπουδαία δουλειά που κάνατε.
Είναι η δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο που βρισκόμαστε εδώ για να παραλάβουμε πλοία υψηλής τεχνολογίας. Είμαστε μεγάλοι υποστηρικτές της κορεατικής ναυπηγικής βιομηχανίας και της Κορέας. Ολοι προσπαθούμε να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και η ναυτιλία, που είναι μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κόσμου, εργάζεται πολύ σκληρά προς αυτή την κατεύθυνση.
Αλλά δεν μπορεί να πετύχει τον σκοπό της χωρίς τη βοήθεια των ναυλωτών και των ναυπηγείων», είπε, και συνέχισε: «Η σημερινή μέρα αποδεικνύει το αληθινό διεθνές πνεύμα της ναυτιλίας. Εχουμε σήμερα ένα κορυφαίο κορεατικό ναυπηγείο, έναν κορυφαίο Νορβηγό ναυλωτή, Ελληνα πλοιοκτήτη, Ελληνα πλοίαρχο, ελληνικά και φιλιππινέζικα πληρώματα, τέσσερα πλοία υπό ελληνική σημαία, ολλανδική τράπεζα, βρετανικό P&I Club και νορβηγικό νηογνώμονα. Η θάλασσα μας ενώνει όλους για να πετύχουμε καλύτερα και μεγαλύτερα κατορθώματα. Ευχαριστώ τους επικεφαλής της ναυπηγικής μας ομάδας, τον Βασίλη Παπαγεωργίου και τον Δημήτρη Ψαραδάκη».
Πάρης Kασιδόκωστας-Λάτσης
Μετά την πρώτη κίνηση στην αγορά των φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2016, όταν απέκτησε τέσσερα μεταχειρισμένα supramaxes, ο όμιλος Latsco προχώρησε για πρώτη φορά σε παραγγελίες ναυπήγησης φορτηγών πλοίων στην Ιαπωνία, επεκτείνοντας περαιτέρω τον στόλο του. Πρόκειται για ένα ιστορικό ορόσημο καθώς σηματοδοτεί τα πρώτα νεότευκτα ξηρού χύδην φορτίου της εταιρείας στα 70 χρόνια της ιστορίας της.
Πρόκειται για τρία πλοία ultramax χωρητικότητας 64.000 DWT το καθένα, τα οποία θα τα διαχειρίζεται η Marla Shipmanagement Inc., ο βραχίονας ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων του ομίλου. Στελέχη του ομίλου σημείωσαν ότι τα προαναφερθέντα πλοία θεωρούνται από τα καλύτερα σχεδιασμένα της κατηγορίας αυτής, είναι εξοπλισμένα με τις πιο οικονομικές μηχανές και με πολύ υψηλές προδιαγραφές. Η ποιότητα, η κουλτούρα και η τεχνογνωσία της Oshima διαδραμάτισαν κομβικής σημασίας ρόλο στην απόφαση της Latsco να προχωρήσει σε αυτή την παραγγελία, η οποία εντάσσεται στο στρατηγικό σχέδιό της για περαιτέρω διαφοροποίηση του oμίλου με ισχυρότερη παρουσία στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου. Η Latsco ελέγχει πλέον έναν στόλο με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και πλοία μεταφοράς υγραερίου, δεξαμενόπλοια, φορτηγά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Βαγγέλης Μαρινάκης
Περίπου στα μέσα του περασμένου Σεπτεμβρίου η Capital Gas, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη, έκανε παραγγελία στην Hyundai Heavy Industries για τη ναυπήγηση των δύο πρώτων παγκοσμίως φιλικών προς το περιβάλλον πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας νέας γενιάς. Θα είναι χωρητικότητας 88.000 κυβικών μέτρων και αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2027. Αυτά τα υπερσύγχρονα πλοία διακρίνονται από τα συμβατικά πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αερίου (VLGC) καθώς έχουν σχεδιαστεί με σημαντικά αυξημένη χωρητικότητα φόρτωσης αμμωνίας στις δεξαμενές φορτίου, επιτρέποντάς τους να μεταφέρουν αμμωνία έως και 98% της χωρητικότητας των δεξαμενών φορτίου. Ταυτόχρονα, η νέα αυτή επένδυση σηματοδοτεί ένα ακόμη ορόσημο για τον όμιλο Capital και τη στρατηγική δέσμευσή του για τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού στόλου που θα διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες απαλλαγής από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Θέτοντας τα θεμέλια για την ενεργειακή μετάβαση, η Capital υλοποιεί επί του παρόντος ένα από τα μεγαλύτερα και πιο διαφοροποιημένα ναυπηγικά προγράμματα 59 νεότευκτων πλοίων, με ημερομηνίες παράδοσης που εκτείνονται από το 2020 έως το 2027, συμπεριλαμβανομένης της παραγγελίας των δύο πρώτων καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2) στον κόσμο που αναμένεται να παραδοθούν το 2025-2026. Η τελετή υπογραφής πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης «Gastech 2023» που πραγματοποιήθηκε στη Σιγκαπούρη, όπου η KSOE υπέγραψε συμβάσεις για τα πρώτα τέσσερα 88.000 VLACs CBM στον κόσμο με την Capital Gas Ship Management Corp. και την Eastern Pacific Pte Ltd. της Σιγκαπούρης.
Πήτερ Λιβανός
Ο Πήτερ Λιβανός είναι από τους πλοιοκτήτες που εισήλθαν πολύ γρήγορα στον τομέα μεταφοράς υγροποιημένου CO2 ιδρύοντας την περασμένη άνοιξη την Ecolog. Η εταιρεία συν τοις άλλοις μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρονικής μεθανόλης (e-methanol), η οποία είναι πιστοποιημένη ως πράσινο καύσιμο. Η Ecolog σχεδιάζει να γίνει μια κορυφαία παγκοσμίως επιχείρηση με έναν στόλο 60 πλοίων, με συνδεδεμένα τερματικά εισαγωγής και εξαγωγής. Θα μπορεί να μεταφέρει 50 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως τουλάχιστον μέχρι το 2035. Η νέα εταιρεία υποστηρίζεται από την Ceres Shipping της οικογένειας Λιβανού. Σε συνεργασία με τον αμερικανικό νηογνώμονα ABS εντάχθηκε σε ένα πρωτοποριακό κοινό βιομηχανικό έργο (JIP) για την ανάπτυξη ενός λεπτομερούς σχεδίου για ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO2) χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων που πληροί τις απαιτήσεις της κατηγορίας και τις νομοθετικές απαιτήσεις. Στο σχήμα αυτό συμμετέχουν επίσης οι Hanwha Ocean Co., Ltd. και Babcock International Liquid Gas Equipment (LGE). Ο τελικός σχεδιασμός θα μεγιστοποιήσει την ενεργειακή ενσωμάτωση και θα ελαχιστοποιήσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG), ενώ θα είναι ευέλικτο φορτίο και ικανό για υπεράκτια εκφόρτωση.
Μελίνα Τραυλού
Η Deltamarin υπέγραψε συμφωνία με την Fujian Mawei Shipbuilding Ltd. για τον σχεδιασμό και την κατασκευή της νέας σειράς Neptune Lines 4200 CEU Pure Car & Truck Carriers (PCTCs). Η Neptune Lines, συμφερόντων της Μελίνας Τραυλού, και η Deltamarin ανέπτυξαν από κοινού μια νέα γενιά, μελλοντικά ασφαλών PCTC, βασισμένη στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας, δίνοντας έμφαση στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά παράλληλα με τις λειτουργικές επιδόσεις και την ασφάλεια. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει από το 2020, αναλύοντας τα μέσα και τις τεχνολογίες για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών και λειτουργικών επιδόσεων του μελλοντικού στόλου.
Το πλοίο σχεδιάστηκε με την αξιοποίηση των ψηφιακών μεθόδων σχεδιασμού της Deltamarin, οι οποίες αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση του σκάφους ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη αποδοτικότητα καυσίμων και η περιβαλλοντική απόδοση κατά τη λειτουργία του. Βασικό μέρος του ψηφιακού σχεδιασμού είναι οι προσομοιώσεις σε επίπεδο ενεργειακού συστήματος (ενεργειακό μοντέλο) για τον προσδιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του πλοίου. Τα νέα εξαιρετικά αποδοτικά πλοία, με την ονομασία Genesis Project, θα κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει διάφορα χαρακτηριστικά για την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου ενός συστήματος αποθήκευσης ενέργειας, υψηλής τάσης ρεύματος ξηράς και ετοιμότητα για ένα σύστημα ηλιακής ενέργειας. Τα πλοία θα κατασκευαστούν από το ναυπηγείο Fujian Mawei Shipbuilding Ltd στο Φουτσόου.
Κώστας Δελαπόρτας
Στην υπογραφή συμβολαίου για τη ναυπήγηση ενός φορτηγού πλοίου από τα ιαπωνικά ναυπηγεία Oshima προχώρησε η Meadway Shipping, συμφερόντων του Κώστα Δελαπόρτα. Πρόκειται για το δεύτερο νεότευκτο bulk carrier χωρητικότητας 42.500 dwt που θα κατασκευάσει η συγκεκριμένη γιάρδα για λογαριασμό της Meadway. H παράδοση του πλοίου αναμένεται το α’ εξάμηνο του 2026. Η Meadway Shipping αναμένει την παράδοση εννέα νεότευκτων μεταξύ 2024 και 2026 με στόχο να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των πελατών της για διά θαλάσσης μεταφορά ξηρών φορτίων.
Σεμίραμις Παληού
Στην παραγγελία ναυπήγησης δύο φορτηγών πλοίων διπλού καυσίμου με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης τύπου Kamsarmax προχώρησε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Diana Shipping, συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού. Τα δύο πλοία θα είναι χωρητικότητας 81.200 dwt. Η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Σεμίραμις Παλιού δήλωσε: «Είμαστε υπερήφανοι για τον ρόλο μας ως ηγέτη του κλάδου, προσπαθώντας συνεχώς να βελτιώνουμε τον στόλο και τις λειτουργίες μας προς όφελος των εταίρων μας και του περιβάλλοντος. Αυτή η επένδυση υπογραμμίζει την αφοσίωσή μας στη βιώσιμη ναυτιλία και μας τοποθετεί ώστε να ανταποκριθούμε στις εξελισσόμενες απαιτήσεις του βιομηχανικού μας κλάδου, μειώνοντας παράλληλα το αποτύπωμα άνθρακα».