Ο τουρισμός είναι μία δραστηριότητα που αφορά σε όλες τις χώρες και περιοχές του κόσμου.
‘Όπου υπάρχει γη και θάλασσα, υπάρχουν και ταξιδιώτες. Μετά την πανδημία, δε, που οι άνθρωποι φαίνεται να εκτίμησαν περισσότερο την αξία της υγείας, της ελεύθερης μετακίνησης και της δημιουργίας θετικών εμπειριών, ο πολυσύνθετος τομέας του τουρισμού επωμίζεται μία ακόμη μεγαλύτερη «ευθύνη» ικανοποίησης των ταξιδιωτών, αλλά και συνεισφοράς στις κατά τόπους κοινωνίες.
Θεμέλιο όλων των δραστηριοτήτων, ωστόσο, είναι η εκπαίδευση. Σε αυτό συνηγόρησαν και οι 40 υπουργοί τουρισμού διαφόρων χωρών, που έδωσαν το παρόν στη μεγαλύτερη σύνοδο κορυφής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού που έχει καταγραφεί έως σήμερα, στη διεθνή έκθεση τουρισμού και ταξιδιών WTM London. Στο πλαίσιο των συζητήσεων, επισημάνθηκε ότι, άμεσος στόχος των ηγετών του κλάδου, θα πρέπει να είναι η εκπαίδευση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, καθώς για να υπάρξει καλύτερος τουρισμός, θα πρέπει να προηγηθεί καλύτερη εκπαίδευση.
Προς αυτή την κατεύθυνση, εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία του Π.Ο.Τ., τα οποία αναφέρουν ότι υπάρχουν παγκοσμίως 1,2 δισ. άνθρωποι ηλικίας από 15 έως 24 ετών, για τους οποίους ο τουρισμός μπορεί να καθιερωθεί ως κορυφαίος εργοδότης, ενδυναμωτής και οδηγός τους. Ωστόσο, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ΟΟΣΑ, περίπου το 10% των εν λόγω νέων είναι άνεργοι και το 14% αυτών, κατέχουν μόνο βασικά προσόντα.
Για να βοηθήσει κατ’ αρχήν στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ελλείψεων, ο Π.Ο.Τ. έθεσε σε λειτουργία την Εκπαιδευτική Εργαλειοθήκη, η οποία θα επιτρέψει στις χώρες να εισαγάγουν τον τουρισμό ως μάθημα γυμνασίου.
Παράλληλα, το πτυχίο Bachelors στη Διαχείριση Αειφόρου Τουρισμού που προσφέρεται από τον Π.Ο.Τ. και το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών της Λουκέρνης, θα υποδεχθεί το 2024 τους πρώτους φοιτητές του. Επί του παρόντος, υπάρχουν 30 πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, τα οποία συνεισφέρουν περιεχόμενο στη Διαδικτυακή Ακαδημία του Π.Ο.Τ.
Πώς όμως αντιμετωπίζονται σήμερα οι εκπαιδευτικές ελλείψεις από τις χώρες και ποια είναι τα σχέδιά τους για την ενδυνάμωση της τουριστικής εκπαίδευσης; Οι υπουργοί της Νότιας Αφρικής, της Αιγύπτου, των Φιλιππίνων και της Ιορδανίας, κατέστησαν σαφή τη σημασία της υποστήριξης της εκπαίδευσης σε κάθε στάδιο. Για παράδειγμα, η Νότια Αφρική ξεκίνησε ένα μετοχικό ταμείο τουρισμού για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των δεξιοτήτων των μαθητών και των αναγκών των εργοδοτών, ενώ στις Φιλιππίνες, η τουριστική εκπαίδευση εκτείνεται από το γυμνάσιο έως τα επαγγελματικά πτυχία. Ταυτόχρονα, η Ιορδανία εργάζεται για να ενισχύσει τις ικανότητες των εργαζομένων στον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων των γλωσσικών δεξιοτήτων.
Ο Μαυρίκιος από την άλλη, σημείωσε ότι όλες οι λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες επλήγησαν σκληρά από την πανδημία και αντιμετωπίζουν μια μεγάλη πρόκληση στην ενίσχυση των ποσοστών αλφαβητισμού και αριθμητικής, ενδεχομένως με διμερή και πολυμερή υποστήριξη. Για τη Μάλτα, η νέα Κάρτα Δεξιοτήτων θα στοχεύει στην εξύψωση των επαγγελματικών προτύπων στον τομέα για καλύτερες προοπτικές σταδιοδρομίας για τους εργαζόμενους και υπηρεσίες για τους τουρίστες, ενώ η Ινδονησία θα δώσει προτεραιότητα στην καινοτομία και την προσαρμογή, καθώς θα δημιουργήσει 5 εκατ. θέσεις εργασίας στον τουρισμό την επόμενη δεκαετία.
‘Όπως αποδεικνύεται και από τις τοποθετήσεις των υπουργών, υπάρχει επείγουσα ανάγκη να γίνει ο τουρισμός ένας φιλόδοξος τομέας για τους νέους, με συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, κυρίως για την κάλυψη του σημερινού κενού δεξιοτήτων.