Σε συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ, στη Μάχη Τράτσα η οποία δημοσιεύτηκε στο https://www.ot.gr ο Υπουργός Περιβάλλοντος και ΕνέργειαςΘόδωρος Σκυλακάκης αναφέρεται εκτενώς στη λύση που θα δώσει η κυβέρνηση για την δόμηση στα εκτός σχεδίου οικόπεδα.
ΕΡ: Το ζήτημα των ρυθμίσεων που θα φέρετε για την εκτός σχεδίου δόμηση σήκωσε πολλή… σκόνη το τελευταίο διάστημα.
ΑΠ.: «Η νομοθεσία που θα φέρουμε θα είναι περιοριστική σε όλα τα επίπεδα εφαρμογής. Υπάρχουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και η ορθολογική πολεοδομική πολιτική, που προσδιορίζει ότι το κύριο πολεοδομικό εργαλείο είναι η εντός σχεδίου δόμηση. Δεν νοείται να μην υπάρχει περιορισμός στην εκτός σχεδίου δόμηση, με κάποιες αρχές».
ΕΡ.: Ποιες θα είναι αυτές οι αρχές;
ΑΠ.: «Βασική αρχή θα είναι η δημιουργία ενός οικονομικού αντικινήτρου για την εκτός σχεδίου δόμηση, αντίστοιχου με την εισφορά σε γη και χρήμα που προβλέπεται για τα ακίνητα που πολεοδομούνται για πρώτη φορά. Οποιος θα χτίζει εκτός σχεδίου θα εισφέρει ένα ποσό, καθώς το κράτος θα πρέπει να δημιουργήσει υποδομές? δίκτυα υδάτων, συλλογή απορριμμάτων, επέκταση δρόμων κ.λπ.».
ΕΡ.: Πώς θα καθορίζεται αυτό το «τέλος»;
ΑΠ.: «Θα συνδέεται με την αντικειμενική αξία των κτισμάτων που θα δομούνται, όχι με των οικοπέδων, αλλά και με άλλα κριτήρια, όπως με το μέγεθος της επιβάρυνσης μιας περιοχής από την εκτός σχεδίου δόμηση. Σημαντικό είναι ότι τα ποσά από το “περιβαλλοντικό ισοζύγιο” δεν θα συγκεντρώνονται σε έναν “κουβά”, αλλά στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σε ειδικούς λογαριασμούς ανά δήμο ή δημοτικό διαμέρισμα, με τη μορφή παρακαταθήκης, ώστε να διαφυλάσσονται και να δαπανώνται μόνο σε έργα για τα οποία προορίζονται αυτά τα χρήματα».
ΕΡ.: Δηλαδή σε ποια έργα;
ΑΠ.: «Θα προκύπτουν από την προτεραιοποίηση που θα θέτουν οι πολεοδομικές μελέτες που σήμερα υλοποιούνται. Ετσι, τα χρήματα θα αξιοποιούνται όχι με βάση κάποια τυχαία πολιτική βούληση, αλλά βάσει της προτεραιότητας που θα υπάρχει στον εγκεκριμένο και από το ΣτΕ πολεοδομικό σχεδιασμό».
ΕΡ.: Εκτός από το «οικονομικό», θα θεσπίσετε και άλλα αντικίνητρα για τη δόμηση εκτός σχεδίου;
ΑΠ.: «Το δεύτερο αφορά στην κοινόχρηστη οδό, με την οποία πρέπει να συνδέονται τα εκτός σχεδίου ακίνητα για να μπορούν να δομηθούν. Θα αποκτήσει για πρώτη φορά ένα ελάχιστο πλάτος στα 3,5 μέτρα (ως τώρα για οικόπεδα προ του 1985 μπορούσες να κτίσεις και σε μονοπάτι). Το τρίτο αντικίνητρο αφορά στο “πρόσωπο” των οικοπέδων στον κοινόχρηστο δρόμο που θα οριστεί στα 25 μέτρα για έναν μεγάλο αριθμό οικοπέδων δεν ισχύει σήμερα, όπως για τα προ του 1985 οικόπεδα. Θα υπάρξουν και προβλέψεις, ώστε να μη χτιστούν περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει καθόλου δόμηση. Η επιτρεπόμενη δόμηση θα αφορά περιοχές και δρόμους που έχουν, ήδη, χρησιμοποιηθεί. Η φιλοσοφία της νέας νομοθεσίας είναι ότι ακόμη και η εκτός σχεδίου δόμηση πρέπει να είναι συγκεντρωμένη, ώστε να έχει λιγότερο κόστος εξυπηρέτησης και μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση».
ΕΡ.: Θα υπάρχουν ωστόσο και μεταβατικές διατάξεις.
ΑΠ.:«Ναι, για να προστατευτούν παλαιότερα δικαιώματα και θα έχουν έναν χαρακτήρα numerus clausus, π.χ. για όσους την τελευταία πενταετία είχαν κάνει μια επένδυση. Καταλαβαίνω ότι σε ένα τέτοιο σύνθετο θέμα, όπου υπάρχουν δύο αντιτιθέμενα και προστατευόμενα από το Σύνταγμα αγαθά – η ελευθερία ανάπτυξης της οικονομικής και κοινωνικής ζωής από τη μια και η ανάγκη πολεοδομικού σχεδιασμού από την άλλη – εκφράζεται κάθε είδους κριτική. Είτε από εκείνους που κληρονόμησαν πριν 50 χρόνια πέντε στρέμματα στη μέση του πουθενά και ονειρεύονται ότι κάποια μέρα θα τους κάνουν πλούσιους είτε από εκείνους που αγναντεύουν το ηλιοβασίλεμα από την ταράτσα της εκτός σχεδίου βίλας τους, κατακεραυνώνοντας για λόγους περιβαλλοντικής ευαισθησίας την εκτός σχεδίου δόμηση. Η δική μου προσέγγιση είναι να ακολουθήσουμε μια πολιτική ορθολογισμού και μέτρου».
√ Μπορείτε να διαβάσετε τα υπόλοιπα θέματα της συνέντευξης εδω https://www.ot.gr/2024/01/22/oikonomia/akinita/thodoros-skylakakis-triplos-koftis-stin-ektos-sxediou-domisi/