Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικόσιδηροδρομικό δυστύχημα. Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς δεν θα είχε συμβεί.
Στο πόρισμα (αναλυτικά ΕΔΩ) τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης. ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων.
Το πόρισμα ΣΥΡΙΖΑ
Στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εντοπίζονται ποινικές ευθύνες και για τον Χρήστο Τριαντόπουλο αναφορικά με το μπάζωμα του τόπου της τραγωδίας, καθώς εντοπίζονται ενδείξεις τέλεσης παράβασης καθήκοντος και αλλοίωση τόπου δυστυχήματος.
Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά επίσης τη διερεύνηση των Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή για τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717.
Επιπλέον, ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ζητά η Επιτροπή να ψηφίσει ομόφωνη ερμηνευτική δήλωση, η οποία θα επισημαίνει ότι η «παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας» δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο άσκησης των υπουργικών καθηκόντων, γεγονός που δεν θα ενεργοποιήσει τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 86 του Συντάγματος, οδηγώντας τον πρώην υπουργό Μεταφορών στη Δικαιοσύνη με απλή άρση ασυλίας. Κάτι που ζητά και το ψήφισμα της Μαρίας Καρυστιανού με τις σχεδόν 1,5 εκατομμύριο υπογραφές.
ΠΑΣΟΚ: Αντί πορίσματος επαναφέρει την πρόταση για προανακριτική
Όπως εξηγούν σε δήλωση τους οι βουλευτές και μέλη της εξεταστικής που διερευνούσε τα αίτια του δυστυχήματος, οι λόγοι που δεν κατέθεσαν πόρισμα οφείλονται στο ότι δεν παρέλαβαν ολόκληρη την δικογραφία, ούτε εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες στην επιτροπή. Αναλυτικότερα οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ ΕΔΩ
Σύσταση προανακριτικής επιτροπής ζητά και η Νέα Αριστερά
Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, προτείνει στο πόρισμά της στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
Το πόρισμα του ΚΚΕ
Το ΚΚΕ κάνει αναφορά σε συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες σε βάθος 15ετίας, που προέκυψαν κατά τις διαδικασίες της εξεταστικής επιτροπής.
«Συγκεκριμένα, [..] προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων.
Ελληνική Λύση: Να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη οι πολιτικές ηγεσίες από το 2012
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», Παύλος Σαράκης.