Ναόμι Κάμπελ: Tο Mουσείο Victoria & Albert την τιμά με μια έκθεση-ωδή στα έργα και τις ημέρες της

28

Επειτα από τέσσερις δεκαετίες στο μόντελινγκ, η 53χρονη Βρετανή παίρνει τη θέση που της αξίζει

Το 2007 η Ναόμι Κάμπελ βρέθηκε πίσω από της φυλακής τα σίδερα. Παραλίγο δηλαδή, αφού για την καταδίκη της για σωματική επίθεση κατά της τότε οικονόμου της την έβγαλε σχεδόν καθαρή με μόλις μία εβδομάδα κοινωνικής εργασίας στο Τμήμα Αποκομιδής Σκουπιδιών του Δήμου Νέας Υόρκης.

Βέβαια, ακόμα και σε μια στιγμή την οποία πολλοί θεωρούν ως την πιο μελανή στην καριέρα της (μα να πετάξει το κινητό της στο κεφάλι της οικιακής βοηθού της επειδή δεν έβρισκε το μπλου τζιν της;), η γυναίκα που όρισε την έννοια του supermodel, όπως έχει αποκρυσταλλωθεί στο συλλογικό ασυνείδητο έως σήμερα, φρόντισε να κάνει τη διαφορά.

Εφτανε κάθε μέρα στη δουλειά της με outfits βαρύτιμων σχεδιαστών μόδας, τα οποία μπορεί να μην ταίριαζαν στο αντικείμενο και το περιβάλλον της προσωρινής εργασίας της, αλλά έρχονταν γάντι στον χαρακτήρα, στην ιδιοσυγκρασία – και βέβαια τη φήμη της. Και μόνο για το γεγονός ότι σε μία από εκείνες τις αλήστου μνήμης εμφανίσεις της απαθανατίστηκε με μια Hermès Kelly bag ανά χείρας, ο ιστορικός του μέλλοντος οφείλει να ξοδέψει μια σταλιά μελάνι, να της αφιερώσει έστω δυο αράδες, να της κάνει μια τόση δα εύφημο μνεία στα κατάστιχά του.

 

Επειδή όμως ποτέ δεν ξέρεις με τι μάτι θα μας δουν οι επίγονοί μας, το Mουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου αποφάσισε να τιμήσει εν ζωή την 53χρονη σήμερα Κάμπελ και να φροντίσει για την υστεροφημία της με μια αναδρομική έκθεση στα έργα και τις ημέρες του μοντέλου που, εκτός από το να πρωταγωνιστεί σε μικρότερα ή μεγαλύτερα σκάνδαλα, κατάφερε με την ουρανομήκη επαγγελματική διαδρομή του να καταρρίψει πολλά, ανήκουστα σήμερα, ταμπού, να εμπνεύσει και να κατακτήσει κορυφές που κάποτε έμοιαζαν απάτητες για γυναίκες – και δη μαύρου χρώματος.

Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που ένας οργανισμός σαν το V&A του Νότιου Κένσινγκτον ασχολείται με τη μόδα και εξερευνά το αποτύπωμα που αυτή έχει στην κοινωνία. Ομως, ποτέ ξανά στο παρελθόν μια έκθεση δεν είχε εστιαστεί στην περίπτωση ενός και μόνο μοντέλου και στον σεισμικό τρόπο που η επίδρασή του απλώθηκε σε μια κλίμακα πολύ πιο ευρεία από εκείνη της βιομηχανίας της μόδας. Η έκθεση που τιτλοφορείται «NAOMI: In Fashion» πρόκειται να υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες της στις 22 Ιουνίου -η προπώληση των εισιτηρίων έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό- και όπως είναι αναμενόμενο θα διατρέχει όλη την καριέρα του επονομαζόμενου, ελέω των θερμόαιμων ξεσπασμάτων της, Μαύρου Πάνθηρα.

Από τα 15 της χρόνια, όταν η σκάουτερ μοντέλων Μπεθ Μπολντ την εντόπισε στην περιοχή του Κόβεντ Γκάρντεν, μέχρι τα ιστορικά εξώφυλλά της (το 1988 έγινε η πρώτη μαύρη γυναίκα που πόζαρε για το εξώφυλλο της γαλλικής έκδοσης του περιοδικού «Vogue» – κι αυτό έπειτα από βέτο που έθεσε ο Ιβ Σεν Λοράν) και από το αλλοτινό ομηρικό beef της με τους Dolce & Gabbana που δεν καταδέχονταν ένα μαύρο μοντέλο στα catwalks τους μέχρι την πρόσφατη απόκτηση των δύο βιολογικών παιδιών της, μιας κόρης κι ενός γιου, τριών και ενός έτους, την οποία ανακοίνωσε μέσω κοινωνικών δικτύων, χωρίς μάλιστα περιττές φλυαρίες ή λογοδοσία για τον τρόπο και το είδος της οικογένειας που αποφάσισε να δημιουργήσει.

Ανάμεσα στα εκθέματα, την προσωπική επίβλεψη των οποίων έχει η ίδια η Κάμπελ, οι επισκέπτες της ρετροσπεκτίβας θα δουν τις σχεδόν ιστορικής αξίας μπλε πλατφόρμες με την υπογραφή της Βίβιαν Γουέστγουντ μέσα στις οποίες σωριάστηκε σε επίδειξη της Βρετανής σχεδιάστριας το 1993, την εκτυφλωτική ασημένια τουαλέτα των Dolce & Gabbana -οι σχέσεις της με τους Ιταλούς εξομαλύνθηκαν θεαματικά στο πέρας των χρόνων- αξίας 300.000 δολαρίων που φόρεσε την τελευταία ημέρα έκτισης της ποινής της, φωτογραφίες, ενθύμια, αλλά και φορέματα που σκιαγραφούν την οικογενειακή σχέση που είχε αναπτύξει με τον μέντορά της, τον Τυνήσιο σχεδιαστή Αζεντίν Αλαϊά, τον οπoίο θεωρούσε τον πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ, και βέβαια εικόνες από την παιδική της ηλικία – υπενθυμίζεται ότι πήρε το βάπτισμα του πυρός ως μοντέλο σε ηλικία 8 ετών πρωταγωνιστώντας στο βιντεοκλίπ του Μπομπ Μάρλεϊ για το τραγούδι «Is this love».

 

Ωστόσο, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό -και μάλλον δεν θα γίνει ποτέ- εάν σε κάποια προθήκη του V&A θα βρεθεί χώρος για να εκτεθεί και κάποιο αντίτυπο του συγγραφικού ντεμπούτου της, δηλαδή του βιβλίου «Swan» (ελληνιστί «Κύκνος»), το οποίο έγγραψε το 1994 με τη βοήθεια ghost writer, γιατί, όπως έλεγε τότε, δεν είχε χρόνο να στρωθεί και να αφοσιωθεί στη συγγραφή.

Λογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι βρισκόταν στην αιχμή της καριέρας της ως σάρκα από τη σάρκα της Ιερής Τριάδας του μόντελινγκ μαζί με τις επιστήθιες φίλες της Κρίστι Τέρλινγκτον και Λίντα Εβαντζελίστα. Παρεμπιπτόντως, ήταν η χρονιά που είχε γίνει πια οικουμενικά διάσημη και η περίπτωσή της εξέπεμπε τόσο ισχυρούς συμβολισμούς ώστε ο τότε πρόεδρος της Νότιας Αφρικής Νέλσον Μαντέλα την είχε προσκαλέσει επισήμως στη χώρα.

Οι δυο τους συνδέθηκαν τελικά τόσο στενά ώστε εκείνος την αντιμετώπιζε ως υιοθετημένη εγγονή του. Πίσω στα της έκθεσης του Λονδίνου, οι σκληροπυρηνικοί fashionistas θα έχουν την ευκαιρία να διατρέξουν τη ζωή και την καριέρα της Κάμπελ μέσα από 100 συνολικά φορέματα που η ίδια είτε ανέδειξε στην πασαρέλα και σε φωτογραφήσεις, είτε λάνσαρε σε δημόσιες εκδηλώσεις και κοσμικές λαοσυνάξεις, όπως, για παράδειγμα, η πιο ροζ κι από φλαμίνγκο δημιουργία του Valentino που φόρεσε στο MET Gala του 2019.

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η Ναόμι Κάμπελ άμα τη εμφανίσει της στη βιομηχανία της μόδας -ας μην ξεχνάμε το παροιμιώδες βάδισμά της στα catwalks- σχεδόν ανάγκασε τους σχεδιαστές μόδας και τα brands να αναθεωρήσουν παγιωμένες απόψεις και στέρεες πεποιθήσεις.

Εγινε η ίδια το μήνυμα ενός κόσμου που όφειλε να αλλάξει και έφτασε σήμερα να ορκίζεται στη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα. Ναι, η Κάμπελ υπήρξε πρωτοπόρος και υπηρέτησε έναν ρόλο που δεν επέλεξε, αλλά της ανατέθηκε εκ των πραγμάτων. Από την άλλη, δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει ή να ξεχνά τα πιο σκοτεινά σημεία της.

Το ανεξέλεγκτο θυμικό της, τα συχνά ξεσπάσματά της απέναντι σε οποιονδήποτε θεωρεί υποδεέστερο κοινωνικά από εκείνη (βλ. προσωπικούς βοηθούς, υπαλλήλους καταστημάτων και αεροδρομίων, παπαράτσι κ.λπ.), τα ματωμένα διαμάντια που έλαβε ως δώρο από τον εγκληματία πολέμου πρώην πρόεδρο της Λιβερίας Τσαρλς Τέιλορ, η αλλοτινή έξη της στο αλκοόλ και τις ουσίες, αλλά και η πρόσφατη εμπλοκή του ονόματός της στο σκάνδαλο Επστάιν και η σχέση που λέγεται πως διατηρούσε με τον αυτόχειρα Αμερικανό παιδόφιλο και τη συνεργό του Γκιλέν Μάξγουελ την τοποθετούν για πολλούς στη σφαίρα του αμφιλεγόμενου. Το ζήτημα είναι προς τα πού γέρνει η πλάστιγγα για τον καθένα.

Πάντως, στη φαραωνικών διαστάσεων έκθεση του Μουσείου V&A, η οποία δύο μήνες πριν τα θυρανοίξιά της έχει ήδη αναδειχτεί σε μείζον γεγονός για τον lifestyle Τύπο, δεν θα υπάρχει ούτε υπόνοια των τρωτών σημείων της. Ποιος άλλωστε έχει όρεξη να ακούει τις φωνές της;

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!