Η Μεσόγειος στην κορυφή των προτιμήσεων
4η επιλογή η Ελλάδα
Περίπου 8 στους 10 Ευρωπαίους (75%) σχεδιάζουν ενδοευρωπαϊκά ταξίδια το διάστημα μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου 2024, ποσοστό αυξημένο κατά 6%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, με τη Μεσόγειο να κυριαρχεί στις επιλογές και την Ελλάδα να “φιγουράρει” ως ο τέταρτος προτιμώμενος προορισμός. Αυτό αποκαλύπτει η τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC) για τα ταξίδια εντός Ευρώπης το φετινό καλοκαίρι και τη φθινοπωρινή περίοδο.
Η Ελλάδα συναντάται στην πρώτη πεντάδα με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για ταξίδια μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών, συγκεντρώνοντας μερίδιο γύρω στο 6% (5,9% για την ακρίβεια), ενώ, παράλληλα, βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των ευρωπαϊκών προορισμών που προσελκύουν το υψηλότερο ποσοστό (28%) νέων ταξιδιωτών.
Η έκθεση με τίτλο “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel – Wave 19” διαπιστώνει ότι το αυξημένο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για ενδοευρωπαϊκά ταξίδια οφείλεται ιδιαίτερα στην υψηλή επιθυμία των Ισπανών (81%), των Ιταλών (81%) και των Βρετανών ταξιδιωτών (8ο%) κατά τη διάρκεια της περιόδου Ιουνίου-Νοεμβρίου 2024.
Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι το 36% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι τους επόμενους μήνες, ποσοστό αυξημένο κατά 6%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ένα άλλο 33% θα πραγματοποιήσει ένα δεύτερο ταξίδι, ενώ μόνο το 24% σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τρία ή περισσότερα ταξίδια, γεγονός που ίσως δείχνει ότι οι οικονομικές συνθήκες συνεχίζουν να επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών.
Η Νότια Ευρώπη παραμένει κορυφαία επιλογή διακοπών
Ισχυρή ζήτηση παρατηρείται για προορισμούς του Νότου, με τους περισσότερους Ευρωπαίους ταξιδιώτες (45%) να επιλέγουν θερμότερους προορισμούς. Το ενδιαφέρον για τον ευρωπαϊκό Νότο είναι σταθερό σε σχέση με το 2023, αλλά είναι μειωμένο κατά 10% σε σχέση με το 2022. Εν τω μεταξύ, οι δυτικοί (18%) και οι βόρειοι (13%) προορισμοί εξακολουθούν να παρουσιάζουν ισχυρή ζήτηση.
Όσον αφορά προορισμούς της Ευρώπης, πρώτη επιλογή των Ευρωπαίων είναι η Ισπανία, συγκεντρώνοντας μερίδιο 7,8% και ακολουθούν η Ιταλία με 7,6%, η Γαλλία με 7%, η Ελλάδα με 5,9% και ην παντάδα συμπληρώνει η Γερμανία με 4,6%
Αυτό μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει από τη σταθερή προτίμηση των ταξιδιωτών για ταξίδια στον ήλιο και την παραλία, με το 19% να επιλέγει αυτό το είδος διακοπών ως το προτιμώμενο για τους επόμενους έξι μήνες. Ακολουθούν τα ταξίδια με επίκεντρο τον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά (17%), τα ταξίδια στη φύση και στην ύπαιθρο (14%) και τα ταξίδια στην πόλη (13%).
Το θέμα της ασφάλειας συνεχίζει να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην επιλογή ενός προορισμού (16%), ακολουθούμενο από τον ευχάριστο καιρό (13), τις ευκαιρίες (11%), τους φιλικούς ντόπιους και τις σταθερές θερμοκρασίες (και τα δύο 8%).
Οι περίοδοι αιχμής των ταξιδιών εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς στους Ευρωπαίους παραθεριστές. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες που συμμετείχαν στην έρευνα σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι τους καλοκαιρινούς μήνες: Το 45% θα ταξιδέψει τον Ιούνιο και τον Ιούλιο και το 39% θα επιλέξει τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Μόνο το 12% σκοπεύει να ταξιδέψει τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι καύσωνες και ο συνωστισμός που επηρέασαν μέρη της Ευρώπης το καλοκαίρι του 2023 δεν επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα φετινά σχέδια των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.
Το αεροπορικά ταξίδια πρώτα σε προτίμηση
Το αεροπλάνο είναι το πιο δημοφιλές μέσο μεταφοράς για τα ταξίδια μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Οι πτήσεις προτιμώνται από πάνω από τους μισούς Ευρωπαίους (54%), ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει από την εξαιρετική αεροπορική συνδεσιμότητα και τη διαθεσιμότητα πτήσεων χαμηλού κόστους προς ένα ευρύ φάσμα προορισμών σε όλη την Ευρώπη. Οι ταξιδιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο (73%), την Ισπανία (68%) και την Ιταλία (62%) είναι πιο πιθανό να ταξιδέψουν αεροπορικώς στους επόμενους προορισμούς διακοπών τους.
Το οδικό ταξίδι είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή, με το 28% των Ευρωπαίων να επιλέγουν να ταξιδέψουν με αυτοκίνητο -μικρή μείωση από το 2023 (30%). Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα ισχυρή μεταξύ των Γερμανών (40%), των Βέλγων (38%) και των Αυστριακών (35%).
Η μετακίνηση με τρένο παραμένει σταθερή στο 10%.
“Νέα κανονικότητα”: Οικονομικοί περιορισμοί, καιρικές ανησυχίες και ψηφιακή λήψη αποφάσεων
Οι μεγαλύτερες ανησυχίες για τους ταξιδιώτες το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2024 περιλαμβάνουν το υψηλό κόστος του ταξιδιού (21%, μείωση 3% σε σχέση με πέρυσι), τα προσωπικά οικονομικά (16%) και τα γεωπολιτικά ζητήματα ( το 11% ανησυχεί για τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και το 10% για τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή).
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι διαταραχές στις μεταφορές αποτελούν επίσης σημαντικές ανησυχίες για το 10% των Ευρωπαίων που επιθυμούν να ταξιδέψουν τους επόμενους μήνες.
Από φέτος, η έρευνα εμβαθύνει επίσης στον αντίκτυπο των κλιματικών γεγονότων στις επιλογές των ταξιδιωτών. Το 76% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι προσαρμόζει τις ταξιδιωτικές του συνήθειες ανάλογα με την κλιματική αλλαγή. Το 17% λέει ότι θα αποφύγει προορισμούς με ακραίες θερμοκρασίες, ποσοστό που αυξάνεται στο 32% για τους άνω των 55 ετών, γεγονός που δείχνει ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες ανησυχούν περισσότερο για την αντιμετώπιση της αλματώδους αύξησης των θερμοκρασιών.
Συνολικά, το 16% των ταξιδιωτών προτιμά μέρη με σταθερό καιρό, το 15% παρακολουθεί τις μετεωρολογικές προβλέψεις και το 11% επιλέγει δραστηριότητες που δεν εξαρτώνται από τον καιρό.
Σχεδόν όλοι οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν ψηφιακές πηγές για τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, με τις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης και τους ταξιδιωτικούς ιστότοπους να είναι οι πιο δημοφιλείς. Παρά το γεγονός ότι ορισμένες ταξιδιωτικές εταιρίες εισάγουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI) στις εφαρμογές τους, μόνο το 6% των παραθεριστών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν εργαλεία βασισμένα σε AI για τον προγραμματισμό τους.
Οι νεότερη γενιά είναι αυτή που χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο την τεχνητή νοημοσύνη, με το 42% των ταξιδιωτών που χρησιμοποιούν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό δρομολογίων και το 35% εκείνων που χρησιμοποιούν πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης για ταξιδιωτικούς σκοπούς να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδων των 25 με 34 ετών.