Ένα σπίτι στην περιοχή του Παπάγου είναι το απόλυτο μοντερνιστικό κτίριο καθώς και μια ωδή στην ημιτελή αρχιτεκτονική.
Πρόκειται για το Three Object Apartment, που υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο DeMachinas και απέσπασε τη διάκριση Νέα Αρχιτεκτονική σε Υφιστάμενο Κτίριο στα βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής που διοργανώνει ο
φορέας σύγχρονης αρχιτεκτονικής DOMa.
«Η ανακαίνιση του διαμερίσματος του πρώτου ορόφου αυτού του μοντερνιστικού κτιρίου αναβαθμίζει τον εσωτερικό χώρο σε ένα σύγχρονο διαμέρισμα, ενώ παράλληλα αποτελεί μια μελέτη της ημιτελούς αρχιτεκτονικής. Σε αυτό το έργο, μαζί με τους πελάτες, διερευνήσαμε και πειραματιστήκαμε με μια αισθητική πλήρως προσαρμοσμένη στις υπάρχουσες ιδιότητες του χώρου, όπως αυτές αποκτήθηκαν» εξηγεί το αρχιτεκτονικό γραφείο DeMachinas.
Το κτίριο βρίσκεται σε μια περιοχή με έντονη οικιστική δραστηριότητα και έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις αρχές της μοντερνιστικής αρχιτεκτονικής. Αρχικά χωριζόταν σε τρεις διαφορετικές ιδιοκτησίες, μία ανά όροφο, με τον κοινόχρηστο χώρο της πιλοτής στο ισόγειο. Μάλιστα το κτίριο ήταν μη ελκυστικό για τους εργολάβους ή τους ιδιώτες και είχε μείνει εγκαταλελειμμένο τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Τελικά η οικογένεια που αγόρασε τον πρώτο όροφο το θεώρησε ως «καμβά κατοικίας», τόσο στο πρώτο επίπεδο όσο και στο επίπεδο της πιλοτής την οποία και αξιοποίησε ως χώρος στάθμευσης.
Όπως σημειώνει η επικεφαλής αρχιτέκτονας Ελίνα Λούκου, οι πελάτες απαιτούσαν ένα σπίτι με μέγιστη ευελιξία και διαφάνεια. Η σχεδιαστική της απάντηση σε αυτό ήταν να απογυμνώσει το διαμέρισμα, αποκαλύπτοντας το εξωτερικό κέλυφος, την οροφή με τη βάφλα και εισάγοντας τρία λειτουργικά αντικείμενα μεσαίας κλίμακας.
Μια στρογγυλή νησίδα κουζίνας αποτελεί ένα κράμα πάγκου εργασίας και τραπεζαρίας, κάνοντας έτσι το μαγείρεμα πιο δημιουργικό.
Κατά το στάδιο της κατασκευής, αποκαλύφθηκαν και «κρυμμένα δείγματα αρχιτεκτονικής», μια διαδικασία που μοιάζει με την αρχαιολογία.
Οι τσιμεντένιες βάφλες οροφής έχουν αποκαλυφθεί και αποκατασταθεί προσεκτικά σε όλα τα δωμάτια. Το υπάρχον μαρμάρινο δάπεδο αφαιρέθηκε για να επαναχρησιμοποιηθεί ως αδρανές terrazzo. Το τσιμεντοειδές κονίαμα που βρέθηκε πίσω από τους υπάρχοντες τοίχους με πλακάκια στα μπάνια διατηρήθηκε ως τελικό τελείωμα στους τοίχους.
Τα ουδέτερα χρώματα καθώς και όλα τα τελειώματα στα δάπεδα, τους τοίχους και τις οροφές επιλέχθηκαν για να απαλύνουν τη σκληρή φύση του συνολικού κτιρίου.
Ταυτότητα έργου:
Αρχιτέκτονας Ελίνα Λούκου
Σχεδιαστής φωτισμού Eszter Hanzseros
Συνεργάτες Γιώργος Πανταζής