Η τουριστική ανάκαμψη της Ευρώπης συνεχίζεται με άνοδο 6% στις αφίξεις και 7% στις διανυκτερεύσεις το β’ τρίμηνο του 2024. Αύξηση 25% στις εισερχόμενες τουριστικές δαπάνες για την Ελλάδα.
Η τουριστική βιομηχανία της Ευρώπης συνέχισε την ανάκαμψή της το β’ τρίμηνο του 2024. Οι ξένες αφίξεις (+6%) και οι διανυκτερεύσεις (+7%) ξεπέρασαν τα στοιχεία του 2019, αντανακλώντας ετήσια αύξηση 12% και 10% αντίστοιχα. Η ανάπτυξη στον τουρισμό προωθείται από τα ισχυρά ενδοπεριφερειακά ταξίδια από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Αυτά είναι μςερικά από τα συμπεράσματα της τελευταίας έκδοσης της τριμηνιαίας έκθεσης “European Tourism Trends & Prospects” που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC).
Καθιερωμένοι και αναδυόμενοι προορισμοί της Ν. Ευρώπης διατηρούν την ελκυστικότητά τους
Σύμφωνα με την ETC, τα δεδομένα από το 2024 (μέχρι σήμερα) δείχνουν ότι τόσο οι παραδοσιακοί όσο και οι μη παραδοσιακοί προορισμοί της Νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου εξακολουθούν να είναι οι πιο δημοφιλείς επιλογές για τους τουρίστες στην Ευρώπη. Αξιοσημείωτες αυξήσεις στις αφίξεις σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019 καταγράφηκαν σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς όπως η Σερβία (+40%) και η Βουλγαρία (+29%), καθώς και οι μακροχρόνιοι αγαπημένοι όπως η Μάλτα (+37%), η Πορτογαλία (+26). %) και την Τουρκία (+22%). Η συνεχιζόμενη επιτυχία αυτών των προορισμών οφείλεται εν μέρει στην κοινή τους προσφορά εμπειριών value-for-money και γενικά ευνοϊκών καιρικών συνθηκών.
Αντίθετα, η περιοχή της Βαλτικής συνεχίζει να δυσκολεύεται, με τη Λετονία (-24%), την Εσθονία (-16%) και τη Λιθουανία (-15%) να εξακολουθούν να έχουν διεθνείς αφίξεις πολύ κάτω από το 2019.
Αναζήτηση αξίας, επιστροφή των ασιατικών αγορών και σιδηροδρομικά ταξίδια
Η έκθεση εντοπίζει μια αυξανόμενη διαφοροποίηση του ευρωπαϊκού τουρισμού, με τους αναδυόμενους προορισμούς και τις αγορές προέλευσης να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους. Οι παράγοντες που συμβάλλουν περιλαμβάνουν την αναζήτηση σχέσης ποιότητας/τιμής σε μη παραδοσιακούς προορισμούς, την επιστροφή ταξιδιωτών από την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και την αυξανόμενη διαθεσιμότητα των σιδηροδρομικών ταξιδιών.
Αν και οι ΗΠΑ παραμένουν η αγορά πηγών μακράς διάρκειας με τις καλύτερες επιδόσεις, υπάρχει αξιοσημείωτη απορρόφηση από τις αγορές της Ανατολικής Ασίας, ιδιαίτερα της Κίνας. Οι ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύονται ιδιαίτερα ελκυστικές για τους Κινέζους επισκέπτες, καθώς η Κίνα αναμένεται να γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά προέλευσης για προορισμούς πόλεων το 2025, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ.
Υπάρχει επίσης μια αύξηση στον αριθμό των ταξιδιωτών που επιλέγουν ταξίδια εκτός εποχής και λιγότερο γνωστούς προορισμούς, λόγω της αναζήτησης αξίας για τα χρήματα και μοναδικών, αυθεντικών εμπειριών. Συγκεκριμένα, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο έχουν σημειώσει αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου αγοράς, κατά 86% και 31% αντίστοιχα, από το 2019.
Αύξηση 25% στις εισερχόμενες τουριστικές δαπάνες για την Ελλάδα
Η ETC διαπιστώνει ότι οι πιο σημαντικές αυξήσεις στις εισερχόμενες δαπάνες από το 2024 μέχρι σήμερα είναι στην Ισπανία (25%), στην Ελλάδα (25%), στην Ιταλία (20%) και στη Γαλλία (16%). Άλλες χώρες όπως η Κροατία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία αναμένουν να δουν μεγαλύτερη μέση διαμονή το 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που θα έχει επίσης ως αποτέλεσμα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό.
Αυξανόμενα κόστη στον τουρισμό, αλλά αύξηση και στις δαπάνες
Σημαντικές προκλήσεις εξακολουθούν να επηρεάζουν τον ταξιδιωτικό τομέα: Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναφέρουν το αυξανόμενο κόστος σε διαμονής, επιχειρηματικές δραστηριότητες και πτήσεις, μαζί με τις ελλείψεις προσωπικού, ως σημαντικά ζητήματα. Παρά τη συνεχιζόμενη επίδρασή τους, αυτές οι προκλήσεις έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Οι αυξήσεις στο επιχειρηματικό κόστος οδήγησαν σε γενική αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών. Οι επισκέπτες αναμένεται να ξοδέψουν 800,5 δισ. ευρώ στην Ευρώπη φέτος, αύξηση 13,7% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό προκύπτει από τις αυξημένες τιμές λειτουργίας, την επιστροφή τουριστών με υψηλές δαπάνες από την περιοχή APAC και την έντονη ζήτηση από εκδηλώσεις και συνδυασμένα ταξίδια επαγγελματικού-αναψυχής. Ο κλάδος των καταλυμάτων ωφελήθηκε ιδιαίτερα το α’ εξάμηνο του έτους με τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο να αυξάνονται κατά 5,4% και τα ποσοστά πληρότητας να αυξάνονται κατά 1,8%.