Η πόλη της Πάτρας βρίσκεται στο κατώφλι μιας νέας εποχής, καθώς εγκρίθηκε η επενδυτική πρόταση για τη δημιουργία της «Patradise Mega Yacht Marina», ενός πρωτοποριακού έργου με συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 10 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο, το οποίο έχει ενταχθεί στη δράση «Τουριστική Ανάπτυξη» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα και να αναδείξει την Πάτρα σε κόμβο του θαλάσσιου τουρισμού.
Αναπτυξιακή προοπτική και στρατηγική σημασία
Η νέα μαρίνα θα εκτείνεται στη βόρεια λιμενολεκάνη του παλιού λιμανιού, ανάμεσα στον προβλήτα Αγίου Νικολάου και τον προβλήτα της Άστιγγος, καλύπτοντας έκταση 27.181 τ.μ.. Προβλέπεται να φιλοξενεί έως 212 σκάφη διαφόρων μεγεθών, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων γιοτ, προσφέροντας σύγχρονες υποδομές που ανταγωνίζονται παγκόσμιες εγκαταστάσεις.
Με ανώτατη δόμηση 5.308 τ.μ., θα περιλαμβάνει καταστήματα, γραφεία, τουριστικές υπηρεσίες και υποδομές υγιεινής, δημιουργώντας τουλάχιστον 300 άμεσες θέσεις εργασίας και περισσότερες από 1.200 έμμεσες, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
Οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία
Η μαρίνα αναμένεται να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την πόλη, συμβάλλοντας στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, όπως:
Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (καφέ, εστιατόρια).
Εμπορικά καταστήματα και τουριστικά γραφεία.
Επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού και ενοικίασης σκαφών ή οχημάτων.
Επιπλέον, οι εγκαταστάσεις dryberth στο Νότιο Λιμάνι θα προσφέρουν θέσεις για συντήρηση και διαχείμαση σκαφών, προσθέτοντας ακόμη 30 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.
Τέλος, σε συνδυασμό με τα υδροπλάνα και την επερχόμενη κρουαζιέρα (2026) ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι το Λιμάνι της Πάτρας να ανακτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον θαλάσσιο τουρισμό.
Περιβαλλοντική και κοινωνική προσέγγιση
Το master plan της μαρίνας δίνει έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και στη δημιουργία ενός ελκυστικού δημόσιου χώρου, με πεζόδρομους, πράσινους χώρους, δεντροφυτεύσεις και καθιστικά. Η πρόσβαση των πεζών παραμένει ελεύθερη, ενισχύοντας τη σύνδεση της πόλης με το θαλάσσιο μέτωπο.
Αντιδράσεις και προοπτικές
Το έργο έχει προκαλέσει συζητήσεις. Ορισμένοι φορείς εκφράζουν ανησυχίες για την εμπορευματοποίηση του λιμανιού, ενώ άλλοι θεωρούν τη μαρίνα ως ευκαιρία να αναδειχθεί η Πάτρα ως τουριστικός και ναυτικός προορισμός.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, Παναγιώτης Αναστασόπουλος, σε προηγούμενες δηλώσεις του, είχε τονίσει: «Ήρθε η ώρα να αφήσουμε πίσω την εσωστρέφεια και να αξιοποιήσουμε τη μοναδική ευκαιρία του θαλάσσιου τουρισμού. Το 2026 θα ελλιμενιστούν τα πρώτα μεγάλα σκάφη».
Ορόσημα και χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ορίζει η έγκριση της ενίσχυσης του επενδυτικού σχεδίου από το Υπουργείο Τουρισμού, το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Η πρώτη φάση των εργασιών είναι υποχρεωτικό να ξεκινήσει εντός τριών μηνών από την έγκριση της ενίσχυσης, με την υποστήριξη σχεδόν 100% δημόσιας δαπάνης, που καλύπτει το 99,85% του προϋπολογισμού.