Απίστευτη δικαστική σύγκρουση ανάμεσα στους ιδιοκτήτες της γιγαντιαίας αλυσίδας και της μικρής ιστορικής εταιρείας κατασκευής τετραδίων
Σε μια δικαστική υπόθεση-θρίλερ, που κρατά εδώ και περίπου επτά χρόνια, η οικογένεια Σκαγιά αναζητά την καθολική δικαίωση στις αιτιάσεις της ότι ο πρώην πελάτης της είχε κοπιάρει όλα σχεδόν τα βασικά προϊόντα της, πουλώντας τα ως φθηνές κινέζικες απομιμήσεις των δικών της σειρών τετραδίων, διεκδικώντας παράλληλα αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη ύψους 2 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη ο επιχειρηματίας Απόστολος Βακάκης μέσω των δικηγόρων της Jumbo χρησιμοποιεί το επιχείρημα ότι η SKAG δεν αφουγκράζεται τα μηνύματα της αγοράς ώστε να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της οικονομικής κρίσης που σάρωνε τη χώρα και ότι «θυμώνει» γιατί δεν μπορεί να επιβάλει στην αγορά τις τιμές χονδρικής πώλησης που εκείνη επιθυμεί να πετύχει.
H τελική απόφαση
Τη λύση αναμένεται να δώσει τώρα ο Αρειος Πάγος, ο οποίος αφού άκουσε τις δύο πλευρές, έπειτα από προσφυγή της SKAG, αναμένεται να δώσει ως τον ερχόμενο Απρίλιο την τελική απόφαση σε μια υπόθεση που περιγράφει και τη μεγάλη μάχη «μεγάλων» και «μικρών» στην ελληνική αγορά, με τους δεύτερους να βρίσκονται εξ ορισμού σε πιο αδύναμη θέση για να διεκδικήσουν ή να προφυλάξουν τα συμφέροντά τους.
Αντιγραφή σήματος
Η οικογένεια Σκαγιά δηλώνει αδικημένη τόσο απότην απόφαση του Πρωτοδικείου όσο και από αυτήν του Εφετείου, οι οποίες επί της ουσίας είναι ίδιες. Κι αυτό διότι τηρούν μια ισορροπημένη στάση, δίνοντας έτσι τον χώρο ώστε και οι δύο πλευρές να δικαιώνονται εν μέρει σε διαφορετικά σημεία της αντιπαράθεσης. Συνοπτικά θα μπορούσε να πει κάποιος πως ναι μεν τα δικαστήρια αποφάσισαν ότι όντως υπάρχει αντιγραφή του σήματος «University» που χρησιμοποιεί η SKAG από το 1980 για μια ευρεία γκάμα τετραδίων σπιράλ (τα Jumbo χρησιμοποιούσαν το «University Book»), από την άλλη όμως αποφάνθηκαν πως τα υπόλοιπα προϊόντα με γνωστά σήματα όπως το «Διεθνές» δεν αποτελούν αντικείμενο αντιγραφής παρά τη μεγάλη ομοιότητα των προϊόντων της Jumbo. Μάλιστα και τα δύο δικαστήρια έκριναν πως το πρόστιμο που πρέπει να πληρώσει η αλυσίδα λιανικής στη SKAG είναι λίγο πάνω από 6.000 ευρώ (που με τους τόκους και τις προσαυξήσεις έφτασε κάπου 10.000 ευρώ) και όχι 2 εκατ. ευρώ που ζητούσε η ίδια.

«Είναι ζήτημα ηθικής τάξης και εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς», διαμηνύει η οικογένεια Σκαγιά, η οποία ελπίζει ο Αρειος Πάγος να τη δικαιώσει πλήρως τερματίζοντας έναν δύσκολο αγώνα που ξεκίνησε σε μια περίοδο όπου τα λουκέτα μικρών προμηθευτών του λιανεμπορίου δεν είχαν ακόμα σταματήσει. Λουκέτα που συνήθως έρχονταν μέσω εκβιαστικών διλημμάτων, τιμών κάτω του κόστους, μεταχρονολογημένων επιταγών, αναγκαστικών επιστροφών προϊόντων και του αδιεξόδου στην προοπτική μιας αργόσυρτης δικαστικής διαδικασίας που θα πάρει χρόνια εξαντλώντας πολύτιμους πόρους. Μάλιστα η οικογένεια δηλώνει αποφασισμένη, αν δεν δικαιωθεί, να προσφύγει και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια προκειμένου να ικανοποιηθεί.
Το ιστορικό
Οι δύο πλευρές ήταν εμπορικοί συνεργάτες από το 2003 έως το 2016, όταν και στελέχη της SKAG διαπίστωσαν ότι τα προϊόντα τους διατίθεντο μαζί με φθηνές απομιμήσεις τους στα καταστήματα της Jumbo, οπότε και προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη με αγωγή.
Πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος» αναφέρουν, ωστόσο, πως τουλάχιστον έναν χρόνο νωρίτερα οι σχέσεις των δύο πλευρών είχαν ήδη διαταραχθεί με φόντο την εξόφληση τιμολογίων σε μια περίοδο όπου όλοι έψαχναν ρευστότητα, τις πιέσεις επιστροφής προϊόντων, αλλά και τον νέο τιμοκατάλογο που ακολούθως επέβαλε η SKAG και ο οποίος σήμερα κατέχει κεντρική θέση στην επιχειρηματολογία της Jumbo ενώπιον των δικαστηρίων. Πρόκειται για περιστατικά που, σύμφωνα με πληροφορίες, συνοδεύτηκαν από αρκετή ένταση, ξεσπάσματα και απειλές που φάνηκαν προς ώρας να ηρεμούν.

Διακοπή και εξώδικα
Οταν λοιπόν το 2016 εμφανίστηκαν τα φθηνότερα προϊόντα τα οποία, σύμφωνα με τη SKAG, αντέγραφαν τα δικά της προϊόντα, η διακοπή της συνεργασίας ήταν άμεση. Αφού προηγήθηκε μια περίοδος εξωδικαστικών διαμαρτυριών για απόσυρση των προϊόντων εκ μέρους της Jumbo, η ίδια κατέθεσε αγωγή ανοίγοντας τον δικαστικό κύκλο διεκδικήσεων που ακόμη δεν έχει κλείσει. Βασικός της ισχυρισμός είναι ότι η Jumbo παραβιάζει τις διατάξεις περί αθέμιτου ανταγωνισμού και συγκεκριμένα απομιμείται το σήμα «University» σε προϊόντα που πωλούσε, παρόλο που η SKAG είναι ο αποκλειστικός δικαιούχος του σήματος, καθώς και τα διακριτικά γνωρίσματα των προϊόντων της, όπως ο διασχηματισμός των σειρών «University», «Διεθνές», «Style» καθώς και λοιπών προϊόντων της (μπλοκ ακουαρέλας, τετράδιο μουσικής κ.λπ.).
Με άλλα λόγια, χρησιμοποιεί ίδιους συνδυασμούς χρωμάτων, συσκευασίας και κάθε διακριτικό στοιχείο που έχει καθιερωθεί στις συναλλαγές ως γνώρισμα των προϊόντων SKAG. Μάλιστα η γνωστή εταιρεία ισχυρίζεται πως η συμπεριφορά της Jumbo προκαλεί σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό και οδηγεί σε παραπλάνηση, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να πιστεύουν ότι τα προϊόντα της Jumbo είναι προϊόντα της SKAG σε χαμηλότερη τιμή.
Τιμολογιακή πολιτική
Από την άλλη η Jumbo και στο Πρωτοδικείο και στο Εφετείο απορρίπτοντας τις αιτιάσεις του αντιδίκου της επικεντρώθηκε στην τιμολογιακή πολιτική της SKAG, κατηγορώντας την ότι δεν έχει αντιληφθεί την τρέχουσα δεινή οικονομική κατάσταση και την αδυσώπητη ελληνική πραγματικότητα, ότι δεν αφουγκράζεται τα μηνύματα της αγοράς ώστε να προσαρμοστεί με τις απαιτήσεις της οικονομικής κρίσης που σάρωνε τη χώρα και ότι «θυμώνει» γιατί δεν μπορεί να επιβάλλει στην αγορά τις τιμές χονδρικής πώλησης που εκείνη επιθυμεί να πετύχει. Τιμές που όμως, σύμφωνα με την Jumbo, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από την αγορά γιατί ο καταναλωτής με το εναπομείναν διαθέσιμο εισόδημά του είναι αδύνατον να τις ακολουθήσει. Μάλιστα η Jumbo διά των νομικών της εκπροσώπων ισχυρίζεται ότι η SKAG ενεργεί αντίθετα προς την ελεύθερη αγορά και προσπαθεί να χειραγωγήσει την αγορά και τη Δικαιοσύνη για να επιτύχει οικονομικά οφέλη σε βάρος της Jumbo.
H SKAG, Θ.Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ, ιδρύθηκε το 1956 από τον Θεόδωρο Σκαγιά και διακρίθηκε μέσα στην πορεία των 69 ετών με εμβληματικά προϊόντα χαρτικών ειδών γραφής και αρχειοθέτησης όπως τα τετράδια (Διεθνές Super), τα θεματικά τετράδια (University) και τα κλασέρ γραφείου SKAG (Systems).
Τη διοίκηση της εταιρείας ασκούν σήμερα τα παιδιά του Θεόδωρου Σκαγιά. Πρόεδρος είναι ο κ. Κώστας Σκαγιάς και διευθύνουσα σύμβουλος η κυρία Πόπη Σκαγιά. Η εταιρεία σήμερα με 103 άτομα προσωπικό και μια σύγχρονη ιδιόκτητη βιομηχανική μονάδα παραγωγής 24.000 τ.μ. στο Κρυονέρι Αττικής, που διαθέτει χώρους αποθήκευσης και διανομής, αποτελεί την πρώτη και άκρως ανταγωνιστική επιλογή για την εγχώρια παραγωγή. Παράλληλα, από το 1990 μέχρι και σήμερα διαθέτει εξαγωγική δραστηριότητα σε χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Από το 2023 η εταιρεία διευρύνει την γκάμα της δραστηριότητας προκειμένου να συμβαδίσει με τις αλλαγές που φέρνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι σύγχρονες ανάγκες, αλλά και το μεγάλο πρόβλημα της υπογεννητικότητας στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, προσφάτως εισήλθε στον χώρο των ψηφιακών εκτυπώσεων αλλά και του παιχνιδιού. Οι πωλήσεις της το 2024 έφτασαν τα 8,5 εκατ. ευρώ.
Η Jumbo, από την άλλη, που μόλις την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε τη διανομή προμερίσματος στους μετόχους της ύψους 63,5 εκατ. ευρώ, έχει μία διαδρομή σχεδόν 40 ετών. Με ιδρυτή τον Απόστολο Βακάκη, σήμερα διαθέτει ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αναπτύσσοντας μια ισχυρή παρουσία μέσω της προσφοράς μεγάλης ποικιλίας προϊόντων σε φθηνές τιμές. Η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων του εισάγονται από την Κίνα. Ο όμιλος Jumbo, εισηγμένος στο Χ.Α., σήμερα απασχολεί πάνω από 7.200 εργαζομένους.