Οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι σύμφωνα με την Ετήσια Έρευνα για τον Ξενοδοχειακό Κλάδο 2024 που πραγματοποίησε ήταν η εύρεση προσωπικού, το κόστος ενέργειας και ο ανταγωνισμός με τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ που περιγράφει “σύννεφα” στο εγγύς μέλλον για τον ελληνικό Τουρισμό:
▪ Τα ξενοδοχεία στις νησιωτικές τουριστικές περιοχές αντιμετωπίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό το πρόβλημα της εύρεσης προσωπικού σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες.
▪ Ο ανταγωνισμός με τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης δημιούργησε δυσκολίες κυρίως στα ξενοδοχεία των 3 χαμηλότερων κατηγοριών.
▪ Ανησυχία για τον επερχόμενο χειμώνα εξακολουθεί να προκαλεί το ενεργειακό-λειτουργικό κόστος, η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μισά ξενοδοχεία έχουν υπογράψει συμβόλαια για το 2025, στα ίδια επίπεδα με το 2024.
➢ Το ποσοστό των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας που έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2025 ανέρχεται στο 60% (2024: 55%). Από αυτά το 41% (2024: 72%) έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 8%, όπως και πέρσι.
➢ Από τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας που έχουν υπογράψει συμβόλαια για το 2025, το 34% έχει υπογράψει συμβόλαια τύπου Commitment δεσμεύοντας το 56% των δωματίων τους, όπως και πέρσι.
Το 49% των ξενοδοχείων έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2025, στα ίδια επίπεδα με το .
2024
➢ Από αυτούς το 32,6% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 8,2% κατά μέσο όρο.
➢ Αντίστοιχα το 2023 το 47% των ξενοδοχείων που είχαν υπογράψει συμβόλαια. Από αυτά το 71,4% είχαν αυξημένες τιμές κατά 7,9% κατά μέσο όρο 7,9%.
➢ Το 60,4% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2025. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία είναι 28,4%.
Ακόμη, το 24,8% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2025. Το 15,8% αυτών των συμβολαίων αφορούν σε συμβόλαια τύπου Commitment.
➢ Αντίστοιχα το 60,4% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2025 και το 33,8% αυτών αφορούν σε συμβόλαια τύπου Commitment
Τζίρος – Τιμές
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ, ο Συνολικός Τζίρος των Ξενοδοχείων το 2024 και Σύγκριση με 2023, με βάση την κατηγορία, έχει ως ακολούθως:
Ξενοδοχεία 4*-5* 1*-3*
2024 9.033,2 2.460,3
2023 8.221,2 2.342,7
Δ% 2024/23 9,9% 5,0%
*Σε εκατ. €.
➢ Τα ξενοδοχεία 1*-3*, που αποτελούν το 74% των ξενοδοχείων, κατέγραψαν αύξηση του τζίρου τους κατά 5,0% το 2024 σε σχέση με το 2023.
➢ Τα ξενοδοχεία 4*-5* κατέγραψαν αύξηση του τζίρου τους κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Όσον αφορά στη μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο 2024:
▪ Παρουσιάζεται σταθερή σε σχέση με τον Αύγουστο του 2023
▪ τα μισά δωμάτια του Ελληνικού Ξενοδοχειακού Δυναμικού τον Αύγουστο διατέθηκαν σε τιμή άνω των 130 ευρώ και τα άλλα μισά σε τιμή κάτω των 130 ευρώ, όπως και πέρσι.
Σχετικά με τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου
▪ σημειώνει μικρή αύξηση κατά περίπου 6% με το 2023
▪ παραμένει σε παρόμοια επίπεδα στις επιμέρους ταξινομήσεις, χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ των δύο μηνών
Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2024 αυξήθηκε κατά 8,8% σε σχέση με το 2023 και έφτασε τα 11,5 δις ευρώ.
▪ Το 79% του συνολικού τζίρου προέρχεται από τα ξενοδοχεία 4* και 5*.
▪ Πάνω από το 96% του συνολικού τζίρου κατέχουν οι Περιφέρειες του Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης και Αττικής.
▪ Τα μεγάλα ξενοδοχεία (>101 δωμάτια) κατέχουν πάνω από το 52% του συνολικού τζίρου.
▪ Το 80% εσόδων των ξενοδοχείων προέρχεται από τις διανυκτερεύσεις, ενώ πάνω από το 15% των εσόδων τους από τις υπηρεσίες F&B.
Επενδύσεις
Οι ετήσιες επενδύσεις για το 2024 ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ, ενώ μόλις το 4,7% των ξενοδόχων έχουν λάβει επιχορήγηση αυτών των επενδύσεων.
Πιο αναλυτικά, η έρευνα του ΙΤΕΠ αναφέρει:
▪ Οι ετήσιες επενδύσεις για το 2024 ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 31% σε σχέση με το 2023.
▪ Οι επενδύσεις ως ποσοστό επί του τζίρου παρουσίασαν μικρή αύξηση (9%) σε σχέση με το 2022 (7%).
▪ Τα 2/3 του συνολικού ποσού των επενδύσεων προέρχεται από τα ξενοδοχεία 4* και 5*.
▪ Αναλογικά τα ξενοδοχεία 1*-3* φαίνεται να συνεισφέρουν σημαντικά στις επενδύσεις.
▪ Οι επενδύσεις σε δράσεις βιωσιμότητας εκτιμώνται στα 200 εκατ. ευρώ αποτελώντας το 19% των συνολικών επενδύσεων των ξενοδοχείων.
Απασχόληση
Η απασχόληση το 2024 παραμένει σε υψηλά επίπεδα ξεπερνώντας τις 198.000 θέσεις εργασίας, διατηρώντας τη δυναμική του κλάδου.
➢ Το 13,7% των απασχολούμενων στα ελληνικά ξενοδοχεία προέρχεται από σχολές με τουριστικό αντικείμενο.
Πιο αναλυτικά:
▪ Η απασχόληση το 2024 παραμένει σε υψηλά επίπεδα κοντά στις 200.000 θέσεις εργασίας.
▪ Στα ξενοδοχεία 5* για κάθε ένα δωμάτιο που δημιουργείται αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σχεδόν μια νέα θέση εργασίας.
▪ Στις τουριστικές περιοχές (νησιά και Αττική) για κάθε δύο δωμάτια που δημιουργούνται αντιστοιχεί κατά μέσο όρο και μια νέα θέση εργασίας.
▪ Το ποσοστό ελλείψεων εργαζομένων (εργαζόμενοι που θα προσλάμβαναν οι ξενοδόχοι αν έβρισκαν) διαμορφώνεται στο 17,5% για το σύνολο της Επικράτειας.
▪ Το 14% του συνόλου των εργαζομένων στα ξενοδοχεία είναι απόφοιτοι
τουριστικών σχολών.
▪ Το συνολικό κόστος απασχόλησης ως ποσοστό επί του τζίρου σημειώνει οριακή αύξηση, κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες έναντι αυτού της προηγούμενης χρονιάς.
Οι πελάτες
69,2% ήταν το μέσο ποσοστό αλλοδαπών τουριστών στα ελληνικά ξενοδοχεία το 2024, στα ίδια περίπου επίπεδα με τα προηγούμενα χρόνια.
Πιο αναλυτικά:
Το ποσοστό των αλλοδαπών τουριστών στα ελληνικά ξενοδοχεία ανέρχεται κοντά στο 70% και κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
▪ Η κατανομή των κρατήσεων των πελατών μέσα από τα διάφορα κανάλια επίσης δεν παρουσιάζει μεταβολές σε σχέση με το 2023.
▪ Πάνω από το 1/3 περίπου των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs).
▪ Το 25% των πελατών είναι μεμονωμένοι πελάτες. Τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία δουλεύουν κυρίως με μεμονωμένους πελάτες με τo ποσοστό αυτό να διαμορφώνεται στο 39% και να είναι σημαντικά υψηλότερο των εποχικών (18%).
▪ Αντίθετα τα εποχικής λειτουργίας ξενοδοχεία δουλεύουν σε μεγαλύτερο ποσοστό με Tour Operators (32%). Το αντίστοιχο ποσοστό στα συνεχούς είναι μόλις 4%.
▪ Με Tour Operators σε σημαντικά υψηλά ποσοστά δουλεύουν και οι τουριστικές νησιωτικές περιφέρειες της Κρήτης, Νησιών Ιουνίου και Νοτίου Αιγαίου.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΠΕΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΕΔΩ.
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΕΡΥΣΙΝΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΙΤΕΠ ΕΔΩ
Πηγή: Money Tourism