ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΥΚΟΥΔΗΣ: Ερωτήσεις στο Δήμαρχο για τη λειτουργία και τα έσοδα των λιμανιών του δήμου.

150

Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Αργοστολίου Γιάννης Λυκούδης κατά τη χθεσινή συνεδρίαση λογοδοσίας, έθεσε στον Δήμαρχο τα εξής επίκαιρα ερωτήματα για τη λειτουργία των λιμανιών , ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου. Όπως τόνισε ο ‘ίδιος επιθυμία του είναι η αξιοποίηση των λιμανιών μας και η αύξηση των εσόδων τους γιατί σε αυτά εργάζεται κόσμος.:

  1. Σε τι κατάσταση βρίσκονται σήμερα τα λιμάνια που υπάγονται στη χωρική αρμοδιότητα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αργοστολίου, και ειδικότερα τα λιμάνια του Αργοστολίου, της Πεσαάδας και του Πόρου;
  2. Ποιες εργασίες συντήρησης πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια του χειμώνα στην προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Αργοστολίου (γνωστό και ως “Μπαστούνι”), ώστε να είναι έτοιμη να υποδεχθεί τα πλοία;
  3. Έχουν ολοκληρωθεί και παραληφθεί οι εργασίες στο παλιό λιμάνι του Αργοστολίου;
  4. Ποια είναι η κατάσταση όσον αφορά την είσπραξη των λιμενικών τελών στα λιμάνια της χωρικής αρμοδιότητας του ΔΛΤ;
  5. Ποια είναι η πρόοδος σχετικά με το Master Plan του λιμένα Αργοστολίου;

Ο επικεφαλής τόνισε ότι το λιμάνι του Αργοστολίου αποτελεί βασική πύλη υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, ενισχύοντας σημαντικά την τουριστική κίνηση του νησιού, ενώ το λιμάνι της Πεσάδας συνδέει την Κεφαλονιά με τη Ζάκυνθο, διακινώντας μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Υπογράμμισε, επίσης, την ανάγκη έγκαιρης και ουσιαστικής προετοιμασίας των λιμενικών υποδομών για τη νέα τουριστική σεζόν

Απαντήσεις του Δημάρχου Αργοστολίου Θεόφιλου Μιχαλάτου για τα λιμάνια

 

Ο Δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος, απαντώντας στα ερωτήματα του επικεφαλής της αντιπολίτευσης, έδωσε τις εξής επιγραμματικές διευκρινίσεις:

  • Ειδική συνεδρίαση: Ο Δήμαρχος ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε ήδη ειδική συνεδρίαση για το Λιμενικό Ταμείο, λόγω και της πρότασης για μείωση των δημοτικών τελών, γεγονός που απαιτεί αναμόρφωση του προϋπολογισμού.
  • Λειτουργία Λιμενικού Ταμείου: Το Λιμενικό Ταμείο λειτουργεί αυτή τη στιγμή με μόλις μία υπάλληλο, η οποία έχει υπερβολικό φόρτο εργασίας, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργικότητα.
  • Έσοδα και Διαχείριση: Τα βασικά έσοδα του Ταμείου προέρχονται από τα λιμάνια του Αργοστολίου και του Πόρου, και καλύπτουν ανάγκες για συνολικά 9 λιμάνια. Εάν μειωθούν κατά 50% τα τέλη όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας για να μην γίνουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τίθεται θέμα βιωσιμότητας.
  • Επενδύσεις: Οι επενδύσεις στα λιμάνια δεν χρηματοδοτούνται από τα ίδια έσοδα του Λιμενικού Ταμείου, αλλά μέσω ένταξης σε μεγάλα προγράμματα όπως το ΕΣΠΑ.
  • Οικονομική διαχείριση: Η οικονομική διαχείριση του Ταμείου διεκπεραιώνεται από τις υπηρεσίες του Δήμου Αργοστολίου, παρά τον ήδη μεγάλο φόρτο εργασίας τους. Ο Δήμαρχος ευχαρίστησε τους υπαλλήλους για την προσπάθειά τους.
  • Οικονομικός έλεγχος: Γίνεται έλεγχος, καθώς, όπως υπενθύμισε, οι προηγούμενες διοικήσεις του Ταμείου δεν είχαν συντάξει ισολογισμούς.
  • Εργασίες υποδομής: Το σύστημα πυρόσβεσης του λιμανιού λειτουργεί κανονικά, με σύνδεση των κρουνών στη θάλασσα. Οι εργασίες στο λιμάνι έχουν ολοκληρωθεί, ωστόσο δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη η διοικητική παραλαβή του έργου.
  • Λειτουργία λιμανιού και σχεδιασμός: Προβλέπεται σύνταξη τοπογραφικού σχεδίου και χωροθέτηση θέσεων για επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού, αλιείς, θαλαμηγούς και ημερόπλοια. Για το 2024, το λιμάνι θα λειτουργήσει όπως το 2023. Αλλαγές θα γίνουν αφού ολοκληρωθεί το τοπογραφικό. Υπογραμμίστηκε η ανάγκη για «τάξη» στο λιμάνι και συνεργασία με τον σύλλογο επαγγελματιών θαλάσσιου τουρισμού.
  • Είσπραξη τελών: Δεν υπάρχει ακόμη σύστημα ηλεκτρονικής κράτησης και πληρωμής θέσεων, οι εισπράξεις γίνονται με εισπράκτορες.
  • Οικονομικά στοιχεία:
    • Λιμάνι Αργοστολίου: 425.000 ευρώ
    • Λιμάνι Πόρου: 439.000 ευρώ
    • Λιμάνι Πεσσάδας: 14.000 ευρώ
      Οι εισπράξεις παρουσιάζουν σταθερή ανοδική πορεία.
  • Στόχος: Διατήρηση αποθεματικού του Λιμενικού Ταμείου.
  • Προγραμματισμένες παρεμβάσεις:
    • Χάραξη αιγιαλού σε Πόρο και Κούταβο.
    • Το λιμάνι της Πεσσάδας έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση 5,5 εκατ. ευρώ και το έργο θα εκτελεστεί από το ΤΑΙΠΕΔ.

Master Plan Λιμένος Αργοστολίου
Το εμπορικό λιμάνι πρόκειται να μετακινηθεί απέναντι. Η μελετητική εταιρεία έχει αναλάβει την επικαιροποίηση και προσαρμογή της υπάρχουσας μελέτης. Μετά την ενοικίαση του χώρου της μαρίνας, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει πλέον αρμοδιότητα επί της μαρίνας Αργοστολίου, γεγονός που επιτρέπει την προώθηση του Master Plan για το λιμάνι, με κεντρικό άξονα τη μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων στην απέναντι πλευρά.

Λιμάνια Αργοστολίου: Μία “κουρασμένη” λειτουργία πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν

Απαντώντας στα ερωτήματα του επικεφαλής της αντιπολίτευσης Γιάννη Λυκούδη, ο Δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος παραδέχθηκε, επί της ουσίας, ότι το Λιμενικό Ταμείο αντιμετωπίζει σοβαρά λειτουργικά και οργανωτικά προβλήματα, λίγες μόλις ημέρες πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Συγκεκριμένα:

  • Το Λιμενικό Ταμείο διαθέτει μόνο μία υπάλληλο, γεγονός που προκαλεί σημαντικές δυσλειτουργίες στη διαχείρισή του, παρά την τεράστια ευθύνη για 9 λιμάνια. Δεν έχει υπάρξει όμως ενημέρωση τι ενέργειες έχει κάνει ο δήμαρχος ως πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου για προσλήψεις και τι ο βουλευτής. Υπάρχει αίτημα για προσλήψεις και πως διεκδικείται;
  • Τα έσοδα στηρίζονται αποκλειστικά στα λιμάνια Αργοστολίου και Πόρου, τα οποία καλούνται να καλύψουν ανάγκες ολόκληρου του δικτύου των 9 λιμανιών της Κεφαλονιάς, ενώ τίθεται σοβαρό ζήτημα βιωσιμότητας σε περίπτωση μείωσης των τελών κατά 50% όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας.
  • Οι επενδύσεις στα λιμάνια δεν καλύπτονται από ίδιους πόρους, αλλά εξαρτώνται αποκλειστικά από την ένταξη έργων σε προγράμματα ΕΣΠΑ και άλλες χρηματοδοτήσεις.
  • Η οικονομική διαχείριση γίνεται από τις ήδη επιβαρυμένες υπηρεσίες του Δήμου, ενώ ακόμη εκκρεμεί η αποκατάσταση των ισολογισμών προηγούμενων διοικήσεων.
  • Αν και οι εργασίες υποδομής στο λιμάνι του Αργοστολίου (Λιμεναρχείο) έχουν ολοκληρωθεί, δεν έχει γίνει ακόμα η διοικητική παραλαβή του έργου.
  • Το σύστημα ηλεκτρονικής κράτησης και online πληρωμής θέσεων παραμένει ανενεργό, με την είσπραξη να γίνεται ακόμα χειροκίνητα, μέσω εισπρακτόρων.
  • Οικονομικά στοιχεία εσόδων:
    • Λιμάνι Αργοστολίου: 425.000 ευρώ
    • Λιμάνι Πόρου: 439.000 ευρώ
    • Λιμάνι Πεσσάδας: 14.000 ευρώ
    • Παρά τις αυξημένες εισπράξεις, δεν έχει αναπτυχθεί σαφές πλάνο αναβάθμισης των υποδομών.
  • Προβλέπεται σύνταξη τοπογραφικού σχεδίου για τη χωροθέτηση θέσεων (επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού, αλιείς, θαλαμηγοί, ημερόπλοια), ωστόσο για το 2024 θα συνεχιστεί η υφιστάμενη κατάσταση, μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη.
  • Αναμένονται επίσης η χάραξη αιγιαλού σε Πόρο και Κούταβο και η εκτέλεση του έργου στο λιμάνι Πεσσάδας, το οποίο έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ με 5,5 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση και θα υλοποιηθεί μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.
  • Ενώ το master plane του λιμανιού του Αργοστολίου συνεχίζει για άλλη μια χρονιά να βρίσκεται υπό καθεστώς διόρθωσης της πρώτης μελέτης.

Το γενικό συμπέρασμα από τις απαντήσεις του Δημάρχου είναι πως το Λιμενικό Ταμείο πορεύεται με τεράστιες οργανωτικές ελλείψεις και χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο βελτίωσης της λειτουργίας του. Ενώ δεν έχουν υλοποιηθεί ουσιαστικά σύγχρονα μέτρα και έργα για την ασφάλεια επιβατών και σκαφών σε κανένα από τα λιμάνια μας.

Για τον επίλογο

Ήταν η πρώτη φορά που ακούσαμε τον Δήμαρχο Αργοστολίου Θεόφιλο Μιχαλάτο να αντιμετωπίζει την αντιπολίτευση με ήπιο τρόπο. Χωρίς ιδιαίτερες ειρωνείες, χωρίς ακραίες επικρίσεις όπως σε προηγούμενες συνεδριάσεις, απάντησε στα ερωτήματα του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννη Λυκούδη — αν και οι απαντήσεις του ήταν ελλιπείς, με αρκετά κενά και ακόμα περισσότερες δικαιολογίες του τύπου «άλλοι φταίνε».

Την ίδια ώρα που στο Δημοτικό Συμβούλιο διεξαγόταν αυτή η συζήτηση, λίγα βήματα πιο κάτω, στο λιμάνι Αργοστολίου, πραγματοποιούνταν μεταφόρτωση χύδην υλικού, παρά τους ισχυρούς ανέμους.

Καταγράψαμε επίσης αρκετά σκάφη αγκυροβολημένα αρόδο, παρότι η προκυμαία ήταν άδεια. Οι αφελείς ισχυρίζονται ότι οι ιδιοκτήτες των σκαφών δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν τα τέλη, όμως η αλήθεια είναι πολύ πιο σοβαρή.

Σε διεθνείς πλατφόρμες ενημέρωσης για την κατάσταση των λιμανιών, θέσεις, τιμές κλπ —τις οποίες συμβουλεύονται καθημερινά καπετάνιοι και επιβάτες— υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες χρηστών  για το λιμάνι Αργοστολίου: αναφορές για κλοπές και ομάδες ανηλίκων που ορμούν στα σκάφη και αρπάζουν ό,τι βρουν, την ώρα που οι επιβαίνοντες λείπουν για βόλτα στην πόλη.

Και όμως, ούτε φέτος έχει ληφθεί κανένα μέτρο για τη φύλαξη του παραλιακού μετώπου, σε όλα τα σημεία όπου πωλούνται θέσεις ελλιμενισμού. Χιλιάδες ευρώ χάνονται από το ταμείο του Λιμενικού Ταμείου, δυσφημείται η Κεφαλονιά και το λιμάνι Αργοστολίου για να μη δυσαρεστηθούν «μεταδημοτευμένοι» ψηφοφόροι της δημοτικής αρχής. Αυτή και αν είναι πολιτική κ. δήμαρχε!

Kefalonia Press

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!