Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει (διαβάστε εδω κλικ)  δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με την οποία –εκτός των άλλων- νομοθετήθηκε και ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός για κάποιες από τις παραλίες που μίσθωναν οι Δήμοι σε ιδιώτες.

Επειδή εφέτος είναι η πρώτη χρονιά λειτουργίας του νέου συστήματος, το Υπουργείο Οικονομικών επέλεξε ορισμένες παραλίες σε κάθε περιοχή που το ίδιο, με τις περιφερειακές του υπηρεσίες ,θα κάνει ηλεκτρονικό διαγωνισμό.

Ας δούμε τι ακριβώς θα γίνει στις παραλίες της Κεφαλονιάς.

Κάθε χρόνο ο Δήμος Κεφαλονιάς διενεργεί ανοικτούς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για 38 δραστηριότητες σε διάφορες παραλίες . Άλλες από αυτές είναι για μίσθωση ομπρελών, άλλες για water sports, άλλες για καντίνες και άλλες για μικτή χρήση.

Όσες δραστηριότητες έμεναν στα αζήτητα ή όσες ο Δήμος για διάφορους λόγους δεν έκανε διαγωνισμό , αναλάμβανε στη συνέχεια τον δεύτερο γύρο η Κτηματική Υπηρεσία για αυτές και μόνο τις περιπτώσεις.

Με την ΚΥΑ του 2017, το Υπουργείο Οικονομικών επιλέγει για την Κεφαλονιά μόνο  τέσσερεις παραλίες  για ηλεκτρονικό διαγωνισμό και όλες για χρήση ομπρέλες-ξαπλώστρες.

Συγκεκριμένα οι τέσσερεις παραλίες είναι:

Μακρύς Γιαλός (Αργοστόλι), Άβυθος (Σβορωνάτα), Μεγάλη  Άμμος (Μηνιές), Άμμες (Λειβαθώς)

Μια προσεκτική ματιά στην ιστορία των πλειστηριασμών των δημοτικών παραλιών Κεφαλονιάς, διαπιστώνουμε ότι οι συγκεκριμένες παραλίες είχαν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον επιχειρηματιών και είχαν «κτυπηθεί» με τα υψηλότερα μισθώματα, κάποιες χρονιές μάλιστα και με πολύ υψηλά μισθώματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016, οι εν λόγω παραλίες είχαν  μισθωθεί με τα εξής ποσά (στην παρένθεση η τιμή εκκίνησης).

  •  Μακρύς Γιαλός 25.050 (25.000)€
  • Μεγάλη Άμμος 8550 (8500)€
  • Άμμες 18.050 (18.000)€
  • Άβυθος 27.500 (16.000)€

Ο Δήμος το 2016 από αυτές τις παραλίες εισέπραξε 79.150 ευρώ  συνολικά , ενώ το 2015 είχε εισπράξει 98.550 ευρώ.

 Από αυτά, το 70% πήγε στο Ταμείο του Δήμου  (55.405 ευρώ το 2016 και 68.985 ευρώ το 2015) και το υπόλοιπο 30% (23.745 ευρώ το 2016 και 29.565 ευρώ το 2015), στο κράτος.

Όσο μπαίνουμε στη κρίση τόσο μειώνονται και τα έσοδα από τους πλειστηριασμούς. Όσοι συμμετείχαν στους πλειστηριασμούς του 2015 θα ενθυμούνται τις άγριες κόντρες για το ανέβασμα των μισθωμάτων σε εξωφρενικές τιμές,  το 2016 το ενδιαφέρον κόπασε,  «οι λαγοί»  εξαφανίστηκαν και μόνο μια παραλία (η Άβυθος) «κτυπήθηκε» πολύ δυνατά..

Πως θα λειτουργήσει ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός

Θα έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κάποιος εφέτος τις διαδικασίες της ηλεκτρονικής δημοπράτησης των παραλιών καθώς   γίνονται για πρώτη φορά. Δεν ξέρουμε πως θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και πως θα “κτυπηθούν” οι τιμές.  Ομως το ότι το Υπουργείο διάλεξε τις παραλίες  – φιλέτα, δεν σημαίνει ότι μπορεί να εξασφαλίσει τα περσινά έσοδα ή ακόμα καλύτερα ,μεγαλύτερα. Και οι επιχειρηματίες του κλάδου ειναι πολύ σκεφτικοί μπροστά στις νέες διαδικασίας.

Δήμος – Κράτος: συνεταίροι με 50% – 50%

Η ΚΥΑ του 2017 φέρνει και ένα νέο στοιχείο σε σχέση με το που πάνε τα έσοδα. Συγκεκριμένα αναφέρει (αν το διαβάζουμε σωστά),  ότι τα έσοδα από τις παραχωρήσεις που γίνονται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών πάνε ….. ” 50% υπέρ του δημοσίου και 50% υπέρ του οικείου Δήμου”.  (αντί το 70-30 του 2016 και 2015).

Αναφέρει σε δυο σημεία η ΚΥΑ     :

β) Στην περίπτωση που η διαδικασία παραχώρησης απλής χρήσης διενεργείται από τις ΠΔΔΠ/ΑΓΔΠ το ανωτέρω ποσοστό ανέρχεται στο 50% υπέρ του δημοσίου.

ΚΑΙ  1β) στην περίπτωση που συνάπτεται από τις ΠΔΔΠ/ΑΓΔΠ Οι συμβάσεις παραχώρησης υπογράφονται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Β΄ Αιγιαλού και Παραλίας της Περιφερειακής Δ/νσης Δημόσιας Περιουσίας ή τον     εξουσιοδοτημένο υπάλληλο του Αυτοτελούς Γραφείου  Δημόσιας Περιουσίας και τους ενδιαφερόμενους, με το αντάλλαγμα 50% υπέρ του δημοσίου και 50% υπέρ του οικείου Δήμου.

Συνεταίρος κατά το ήμισυ το Κράτος στις παραλίες.  Για να εξασφαλίσει ο Δήμος τα έσοδα του 2016 και πολύ περισσότερο του 2015 από τις εν λόγω παραλίες θα πρέπει να εκτιναχτούν στα ύψη οι προσφορές, πράγμα που δεν φαίνεται. Το πιο πιθανόν είναι τα έσοδα του Δήμου από τις εν λόγω παραλίες να μειωθούν κατά 20% από αυτά του 2016.

Για τις υπόλοιπες 34 παραλίες /θέσεις του Δήμου Κεφαλονιάς, που δεν αναφέρονται στην ΚΥΑ, θα ακολουθηθεί και εφέτος η διαδικασία των ανοικτών διαγωνισμών.  Ηδη σήμερα ανακοινώθηκαν οι μισθώσεις για παραλίες όμορων ξενοδοχείων.(διαβάστε εδω κλικ την σχετική ανακοίνωση του Δήμου.)

Είναι εντελώς αμφίβολο- έως αδύνατο -να καταφέρει ο Δήμος την αύξηση των τιμών στις υπόλοιπες παραλίες ώστε να μειώσει τη χασούρα  του 50-50, δεδομένης  της οικονομικής συγκυρίας.

Οι απώλειες του Μύρτου και Πλατύ Γιαλού: 500.000 ευρώ

Στις απώλειες από τα έσοδα των παραλιών πρέπει να προσθέσουμε και τα δυο μεγάλα «ναυάγια». Την  απώλεια του ταμείου του Μύρτου (διαβάστε εδω: Μύρτος τέλος.Ουτε ομπρέλες, ούτε ξαπλώστρες ούτε καντίνα)   και την  απώλεια του ταμείου του Πλατύ Γιαλού    το 2016.

Αυτά τα δυο αυτά ταμεία (Μύρτου και  Πλατύ Γιαλού) έφερναν στα έσοδα του Δήμου περίπου  500.000 ευρώ τον χρόνο. Το 2016 χάσαμε το ταμείο του Πλατύ Γιαλού εφέτος  χάσαμε το ταμείο του Μύρτου.

Φταίει η Κυβέρνηση για την απώλεια των δυο ταμείων?

Η πολιτική και οι προθέσεις της Κυβέρνησης ήταν γνωστές, όπως και η ισχύουσα νομοθεσία. Η προστασία της περιοχής του Μύρτου στηρίζεται σε περιβαλλοντική μελέτη του πρ. Δήμου Πυλάρου. Αυτή η μελέτη έπρεπε από το 2006 να ανατραπεί με άλλη μελέτη που θα κατέγραφε με νέα σύγχρονη επιστημονική τεκμηρίωση και έρευνα,  το περιβάλλον της περιοχής του Μύρτου.   Ο ενιαίος Δήμος Κεφαλονιάς παρόλο που ξέρει το πρόβλημα εφτά χρόνια, δεν κατήρτισε την δική του μελέτη. Και αυτό πληρώθηκε πολύ ακριβά!

Η υπόθεση «Πλατύς Γιαλός» προέκυψε το 2016 εξ αιτίας της αδράνειας  του Δήμου να ενδιαφερθεί για την έγκαιρη ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης  της παραλίας από την ΕΤΑΔ, και το αλαλούμ που ακολούθησε με την ιδιοκτησία  του όμορου οικοπέδου (τι ανήκει στο Δήμο ,τι στην ΕΤΑΔ ).

Τι θα γίνει στον Πλατύ Γιαλό το 2017 δεν έχει επίσημα ανακοινωθεί ούτε από τον Δήμο ούτε από την ΕΤΑΔ. Εχουμε μείνει σε ότι συζητούσαν το 2016. Να μισθώσει δηλ. ο Δήμος και την υπόλοιπη παραλία αλλά δεν είχαν καταλήξει στο μίσθωμα καθώς υπήρξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και από ιδιώτες.  Η πικρή αλήθεια είναι ότι   τα έσοδα του Δήμου από τις δυο αυτές εμβληματικές για το νησί μας παραλίες, χάθηκαν  και δεν κουνήθηκε ούτε το δακτυλάκι μας για να τα περισώσουμε, και να διατηρήσουμε τον δημοτικό χαρακτήρα τους.

Ευχόμαστε να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο στον Πλατύ Γιαλό αλλά ιδιαίτερα στον Μύρτο. Γιατί αν ο Μύρτος δεν λειτουργήσει ως οργανωμένη παραλία ξεχάστε τα κρουαζιερόπλοια, ακόμα και αυτά τα λίγα που μας έμειναν….

****

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις