«Πανεπιστήμιο» αστυνομικών; «Νόμιμα» μεταπτυχιακά; Εκπαιδευτικό προαπαιτούμενο η διαδικασία της Μπολόνια; Τέλος στο… bullying των Γερμανών και ξένων συναδέλφων τους που τους θεωρούν υποδεέστερους εκπαιδευτικά;
Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Παιδείας συνεργάζονται για την «πανεπιστημιοποίηση-ανωτατοποίηση» των Αστυνομικών Σχολών, απομένει να γίνει και πράξη ένα πάγιο αίτημα των αστυνομικών, που διατηρούν το ίδιο πρόγραμμα σπουδών των… 5 εξαμήνων από το 1995!
Η «καλή πρόθεση» των δύο υπουργών, Τόσκα και Γαβρόγλου, και κυρίως του δεύτερου, εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν στις 19 Μαρτίου 2018, για το σοβαρό θέμα, με τη συμμετοχή του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων, Γρηγόρη Γερακαράκου, και του γραμματέα Χρήστου Συνδρεβέλη.
«Δεν θα το αφήσουμε»
Οι δύο υπουργοί αναγνώρισαν την αναγκαιότητα της αναβάθμισης των Αστυνομικών Σχολών, τόσο της Σχολής Αστυφυλάκων όσο και της Σχολής Αξιωματικών, και δεν αποκλείεται το αίτημα του… αστυνομικού πανεπιστημίου να ενταχθεί στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που ξεκίνησε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής!
Η πιθανή «πανεπιστημιοποίηση» των Αστυνομικών Σχολών, σύμφωνα με τους ένστολους συνδικαλιστές, δεν εγείρει επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά καθιστά τους Ελληνες αστυνομικούς ισάξιους των Ευρωπαίων συναδέλφων τους και τους εντάσσει αξιοκρατικά σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς, όπως Frontex, Eurocup και άλλους διωκτικούς μηχανισμούς.
Οι Τόσκας και Γαβρόγλου δεσμεύτηκαν να επανεξετάσουν τη διάρκεια των σπουδών στις Αστυνομικές Σχολές, το πρόγραμμα μαθημάτων και το διδακτικό προσωπικό. Οι συνδικαλιστές της Αστυνομίας εμφανίζονται επιφυλακτικοί, ωστόσο είναι η πρώτη φορά έπειτα από αναβλητικότητα… 23 χρόνων, που ευελπιστούν πως η Πολιτεία, σύντομα, θα προωθήσει νομοθετικές πρωτοβουλίες, αντάξιες του ρόλου της Ελληνικής Αστυνομίας και της υψηλής της αποστολής έτσι ώστε να απαντά στις προκλήσεις των καιρών με επαγγελματισμό και άριστη επιστημονική κατάρτιση των στελεχών της.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με την καινοτόμο απόφαση αναβάθμισης των σπουδών στις Αστυνομικές Σχολές και τη μετατροπή τους ουσιαστικά σε πλήρες πανεπιστήμιο, δήλωσε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής: «Δεν θα βιαστούμε στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά δεν θα το αφήσουμε κιόλας. Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να ισχύσουν το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020».
Οι αστυνομικοί, σε κάθε συνεργασία που είχαν με Ευρωπαίους συναδέλφους τους σε κοινές επιχειρήσεις ή επαφές στο πλαίσιο ευρωπαϊκών μηχανισμών, αντιμετώπιζαν τη… χλεύη τους. Αιτίες ήταν η εκπαίδευση με πτυχίο… επαγγελματικής ιδιότητας των 5 εξαμήνων φοίτησης στις Αστυνομικές Σχολές, δηλαδή το γεγονός ότι η διάρκεια σπουδών δεν ήταν 3ετής, χωρίς κανένα πανεπιστημιακό υπόβαθρο. Η σχολή δεν έχει… πρύτανη, πανεπιστημιακούς καθηγητές, εκπαιδευτικό συμβούλιο, πρόγραμμα σπουδών και φυσικά δεν υπήρχε η αντίστοιχη βαθμονόμηση με διδακτικές πιστωτικές μονάδες.
Αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας και αστυφύλακες δεν γίνονταν δεκτοί σε πανεπιστημιακές σχολές της χώρας, καθώς δεν αναγνωρίζονταν από αυτές, προκειμένου να κάνουν μεταπτυχιακά σε συναφή για εκείνους αντικείμενα, όπως Εγκληματολογία ή Κοινωνιολογία. Κάποιες φορές κατ’ εξαίρεση το Πάντειο Πανεπιστήμιο, λόγω της αυτοτέλειας των πανεπιστημίων, δεχόταν αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. να κάνουν μεταπτυχιακά στην Εγκληματολογία.
Μπολόνια και 6ο εξάμηνο
Οι Αστυνομικές Σχολές παρέμεναν στο καθεστώς του ν. 2296/1994, μετά την ένταξή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων είχε αιτηθεί να εναρμονιστούν η Σχολή Αστυφυλάκων και η Σχολή Αξιωματικών ΕΛ.ΑΣ. με τα προαπαιτούμενα της διαδικασίας της Μπολόνια, κυρίως σε ό,τι αφορά τα εξής ζητήματα:
- Τη λειτουργία δύο κύκλων σπουδών (προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου).
- Την εφαρμογή συστήματος διδακτικών πιστωτικών μονάδων.
- Την εσωτερική και την εξωτερική αξιολόγηση προγραμμάτων και ιδρυμάτων.
- Τον τρόπο διάρθρωσης και λειτουργίας των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας (διοίκηση, όργανα λήψης αποφάσεων, διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης προσωπικού κ.λπ.).
Οι αστυνομικοί είχαν διαπιστώσει ότι όσον αφορά στη Σχολή Αστυφυλάκων, είχαν ανακύψει προβλήματα, καθώς η διαδικασία της Μπολόνια όριζε ξεκάθαρα ότι ο πρώτος (σύντομος) κύκλος της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλει να έχει διάρκεια τουλάχιστον έξι εξαμήνων (δηλαδή 3 έτη). Μολονότι στην Ελλάδα η Σχολή Αστυφυλάκων κατατάσσεται στην Τριτοβάθμια Ανώτερη Εκπαίδευση, εξαιτίας του γεγονότος ότι η διάρκεια σπουδών της Σχολής ανέρχεται μόνο σε πέντε εξάμηνα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο το πτυχίο της Σχολής Αστυφυλάκων δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά ως πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, εκπαίδευσης και κατάρτισης, που αντιστοιχεί στο επίπεδο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης (επίπεδο 5 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων).
Αυτό είχε αρνητικές συνέπειες για τους Ελληνες αστυφύλακες, οι οποίοι, αφενός, δεν μπορούσαν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε υψηλότερο επίπεδο όπως οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους, μιας και το πτυχίο τους δεν αναγνωρίζεται ως πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος (batchelor’s degree), και, αφετέρου, υπήρχε θέμα αναγνωρισιμότητας των πτυχίων τους από τους διάφορους ευρωπαϊκούς και διεθνείς αστυνομικούς οργανισμούς (π.χ. EUROPOL, CEPOL, INTERPOL, FRONTEX κ.λπ.).
Δηλαδή, όταν οι Ελληνες αστυνομικοί υπέβαλλαν υποψηφιότητα για κατάληψη θέσεων σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς αστυνομικής συνεργασίας, λάμβαναν χαμηλότερη βαθμολογία από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους επειδή το πτυχίο τους δεν ήταν στην κατηγορία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι ένστολοι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο λειτουργούσε εις βάρος όχι μόνο της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και των διπλωματικών συμφερόντων της χώρας μας.
Να μη χαθεί το… ευρωπαϊκό τρένο
Πολλοί αστυνομικοί και ένστολοι συνδικαλιστές υποστηρίζουν πως υπάρχει κίνδυνος να χάσει οριστικά η Ελληνική Αστυνομία το… ευρωπαϊκό τρένο, ήτοι την προσαρμογή των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων και κυρίως του χρόνου εκπαίδευσης (Συνθήκη Μπολόνιας), εφόσον θέλει να συνεχίσει να εκπροσωπείται από αστυνομικούς της στις ευρωπαϊκές αστυνομικές δομές και επιπλέον εφόσον επιδιώκει την επαγγελματική -αποτελεσματική – ασφαλή της λειτουργία.
Μέχρι πρόσφατα η πολιτική και η αστυνομική ηγεσία εμφάνιζαν μια αναβλητικότητα στο συγκεκριμένο θέμα παραπέμποντάς το τουλάχιστον τρεις φορές σε… επιτροπές, που είχαν καταλήξει σε συγκεκριμένα πορίσματα και σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων, ωστόσο κανείς δεν έπαιρνε την τελική απόφαση υλοποίησης.
Οι αστυνομικοί συμμετείχαν σε μία ακόμη επιτροπή που συστάθηκε το 2016, με μοναδικό στόχο την ανωτατοποίηση των Αστυνομικών Σχολών, που συνοψιζόταν στο δόγμα: Επαγγελματική λειτουργία του Ελληνα αστυνομικού, ασφαλής αστυνομικός, ασφαλής πολίτης!
Η συνάντηση με Τόσκα, Γαβρόγλου και η πρόταση που… άρεσε
Τα δύο μέλη του προεδρείου της ΠΟΑΣΥ, που συμμετείχαν στη συνάντηση που είχαν οι κύριοι Τόσκας και Γαβρόγλου, παρουσίασαν την πρόταση-εισήγησή τους, η οποία έτυχε της πολύ θετικής ανταπόκρισης του υπουργού Παιδείας. Σημειώνεται ότι από το 2014 η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά δεν υπήρχε η ακαδημαϊκή αντιστοίχησή της με τις άλλες σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως και η δυνατότητα μεταπτυχιακών σπουδών, εξαιτίας των πέντε εξαμήνων φοίτησης σε αυτή.
Σύμφωνα με τη διακήρυξη της Μπολόνια αρχικώς και της Πράγας και του Βερολίνου εν συνεχεία, προβλέπονται: Η προώθηση της «αναγνωρισιμότητας» των τίτλων σπουδών μέσω του Diploma Supplement («Συμπλήρωμα Διπλώματος»), η υιοθέτηση ενός συστήματος δύο κύκλων σπουδών (προπτυχιακό και μεταπτυχιακό), από τους οποίους ο πρώτος να είναι τουλάχιστον τριετής και η ολοκλήρωσή του να είναι προϋπόθεση για το δεύτερο κύκλο, η καθιέρωση ενός κοινού συστήματος διδακτικών μονάδων, η προώθηση της κινητικότητας, της ευρωπαϊκής συνεργασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ευρωπαϊκής διάστασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Για την υλοποίηση της ανωτατοποίησης της Παραγωγικής Σχολής Αστυφυλάκων πρέπει να αυξηθεί ο χρόνος φοίτησης σε τουλάχιστον έξι εξάμηνα, ώστε να εναρμονίζεται τόσο με το εθνικό όσο και με το διεθνές νομικό πλαίσιο, να εμπλουτισθεί το πρόγραμμα φοίτησης ώστε να είναι δυνατή τόσο η ακαδημαϊκή αντιστοίχηση και ισοτιμία με ανάλογες σχολές όσο και η μετάβαση σε μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών μετά τη σχολή.
Εισήγηση για πρωτοποριακό πρόγραμμα εκπαίδευσης
Στην εισήγηση που συζητήθηκε στη συνάντηση που είχαν οι δύο υπουργοί, οι αστυνομικοί είχαν προτεινόμενο και ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εκπαίδευσης για τη Σχολή Αστυφυλάκων διάρκειας έξι εξαμήνων, το οποίο είχε ως εξής:
Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
- ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ-ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
- ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
- ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ – ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ)
3 credits/μάθημα= 15
Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΘΕΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ-ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
- ΘΕΜΑΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ-ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
- ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ (ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ-ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ)
- ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ-ΥΓΙΕΙΝΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (υποχρεωτικό μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)
3 credits/μάθημα= 15 + 2=17
Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ- ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
- ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
- ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
- ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
- ΜΟΝΤΕΛΑ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ
3 credits/μάθημα= 15
Δ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
- ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
- ΘΕΜΑΤΑ ΜΕΤΡΩΝ ΤΑΞΕΩΣ, ΤΡΟΧΑΙΑΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ-ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (υποχρεωτικό μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)
- ΟΠΛΟΤΕΧΝΙΚΗ-ΣΚΟΠΟΒΟΛΗ
- ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ-ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
3 credits/μάθημα= 15+2=17
Ε’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΘΕΜΑΤΑ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ-ΕΞΤΡΕΜΙΣΜΟΣ-ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ)
- ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ (ΠΣΕΑ)
- ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ
- ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ
- ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
- ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΥΚΝΗΣ ΤΑΞΗΣ (υποχρεωτικό μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)
3 credits/μάθημα= 15+2=17
ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
- ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ-ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗ
- ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (10 credits)
3 credits/μάθημα=9+10=19
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΟΑΣΥ
Ζήτημα πολύ ευαίσθητο για μας η ανωτατοποίηση των σπουδών
Ο γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΑΣΥ, Χρήστος Συνδρεβέλης, που συμμετείχε στη συνάντηση των δύο υπουργών, δήλωσε για το θέμα: «Για την Ομοσπονδία μας (ΠΟΑΣΥ) αποτελούν υψηλής προτεραιότητας ζήτημα η αναβάθμιση και η αναγνώριση των σπουδών μας εντός της Αστυνομικής Ακαδημίας. Η λεγόμενη “ανωτατοποίηση” της Σχολής Αστυφυλακών είναι ένα ζήτημα πολύ ευαίσθητο για εμάς. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Στη Σχολή Αστυφυλάκων εισάγεται κάποιος με το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων από το έτος 1995. Σήμερα για να εισαχθεί κάποιος στη Σχολή Αστυφυλάκων απαιτείται να συγκεντρώσει υψηλό αριθμό μορίων, πράγμα που καταδεικνύει ότι το γνωστικό επίπεδο των σπουδαστών στις Σχολές της Αστυνομίας είναι πολύ υψηλό.
Ομως, παρά το υψηλό επίπεδο των σπουδαστών, αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, οι σχολές μας δεν έχουν την αναγνώριση που θα έπρεπε εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι απαιτείται μεταρρύθμιση του προγράμματος σπουδών σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές συνθήκες, που ισχύουν και για τη χώρα μας. Αυτή η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μέχρι και σήμερα δεν έχει γίνει και είναι το ζητούμενο για εμάς, όχι μόνο για να διορθώσει αδικίες που υφιστάμεθα αλλά και για να μας κατοχυρώσει έναντι των Ευρωπαίων συναδέλφων μας, οι οποίοι εδώ και πολλά χρόνια έχουν μεταρρυθμίσει τα προγράμματα σπουδών τους».
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής