Μαύρη επέτειος είναι η 5η Φεβρουαρίου για την Πολεμική Αεροπορία. Σαν σήμερα πριν από 28 χρόνια μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας συντρίβεται στο όρος Όθρυς.
Το μοιραίο αεροσκάφος τύπου C-130 με αριθμό 748 είχε απογειωθεί την Ελευσίνα. Τελικός προορισμός ήταν η 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά της Κρήτης, με ενδιάμεσο σταθμό για να παραλάβει προσωπικό στην 111 ΠΜ (Αγχίαλο). Στο αεροσκάφος επέβαιναν 63 αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και σμηνίτες.
Το C-130 απογειώθηκε, λίγο πριν από το μεσημέρι, από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση του αεροσκάφους το στίγμα του χάνεται από το ραντάρ. Το αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από την Αγχίαλο, όταν ξαφνικά χάθηκε από το ραντάρ χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του επισμηναγό Δ. Μπίνα.
Αμέσως σήμανε συναγερμός και ξεκινούν τα συνεργία έρευνας και διάσωσης.
Τρεις ημέρες έψαχνα το C-130
Για τρεις ημέρες δεν είχε βρεθεί ίχνος του αεροσκάφους παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των ομάδων έρευνας και διάσωσης.
Οκτώ αεροσκάφη F-16, δύο C-130, δυο Canadair CL-215, δύο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας άρχισαν να ερευνούν την περιοχή όπου είχε χαθεί το αεροσκάφος.
Παράλληλα, μεγάλες δυνάμεις καταδρομών και πεζοναυτών άρχισαν να «χτενίζουν» την περιοχή πάνω από τη νοητή γραμμή της πορείας που θα έπρεπε να είχε ακολουθήσει το μοιραίο C-130.
Τελικά τρεις ημέρες μετά, στις 8 Φεβρουαρίου 1991 πιλότος στρατιωτικού ελικοπτέρου εντοπίζει συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Όθρυς σε υψόμετρο 1.520 μέτρων. Τα συντρίμμια του C-130 βρέθηκαν 60 χιλιόμετρα περίπου μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοίρες.
Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που κατατέθηκαν η τελευταία επαφή του μοιραίου αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου της 111 ΠΜ ήταν στις 12:55 το μεσημέρι και ενώ είχε αρχίσει η διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων, λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας που επικρατούσε στην περιοχή. Μετά απλώς χάθηκε.
«Το αεροσκάφος ήταν κομμένο σε δυο κομμάτια»
Το armyvoice.gr είχε δημοσιεύσει το 2018 μαρτυρία του αρχηγού της ομάδας του Ειδικού Τμήματος Αλεξιπτωτιστών, Πέτρου Αλεξανδράτου, που της ανατέθηκε το δύσκολο έργο της περισυλλογής των σωρών.
«Κάποια στιγμή ενημερωθήκαμε να πάρουμε εξοπλισμό αναρρίχησης και να ανεβούμε στο βουνό διότι έχει εντοπισθεί το αεροσκάφος.Πήραμε την εντολή πρωί και χαράματα ξεκινήσαμε. Δεν είχε ξημερώσει ακόμα όταν φτάσαμε στον χώρο.
Φτάνοντας στον χώρο, χωρίς να μας έχουν πει λεπτομέρειες, προσγειώθηκε το Σινούκ και αρχίσαμε σιγά-σιγά να καταλαβαίνουμε το χάος το οποίο υπήρχε.
Μουδιασμένοι, αρχίσαμε υπό τον ταγματάρχη Μουζουρέα, να παίρνουμε εντολές πως θα κινηθούμε, πού θα εντοπίσουμε και που θα συγκεντρώνουμε τις σωρούς, καθώς και πως θα ενημερώνουμε για το τι κάνουμε.
Το αεροσκάφος ήταν κομμένο σε δυο κομμάτια. Δύο μεγάλα κομμάτια. Το πιλοτήριο και πίσω η ουρά του αεροσκάφους».
Τα σενάρια για την πτώση του C-130
Γράφτηκαν πολλά και ακούστηκαν ακόμα περισσότερα για την τραγωδία στο όρος Όθρυς. Ακούστηκαν σενάρια περί προστασίας μυστικών, εμπλοκής άλλων αεροσκαφών, ακόμα και για μεταφορά εκρηκτικών που προκάλεσαν την τραγωδία.Τίποτα από αυτά πάντως δεν επιβεβαιώθηκε.
Το επίσημο πόρισμα για το δυστύχημα δεν δόθηκε στη δημοσιότητα με την αιτιολόγηση ότι επρόκειτο για στρατιωτικό απόρρητο, αλλά δηλώθηκε με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν κρύβεται κανένα μυστήριο πίσω από την τραγωδία.