Πριν από δύο χρόνια ο διεθνής οίκος Sotheby’s έβαλε στο λεξιλόγιό του τα ελληνικά, ανοίγοντας γραφείο στην Αθήνα. Ήταν φθινόπωρο του 2016. Στην καρδιά της ελληνικής κρίσης, ενώ άλλοι αποχωρούσαν από τη χώρα μας, ο γνωστότερος οίκος δημοπρασιών και real estate του πλανήτη επέλεξε το ακριβώς αντίθετο!
Το όνομα Sotheby’s έχει πίσω του δύο ξεχωριστές εταιρίες: Η πρώτη είναι η εταιρία δημοπρασιών έργων τέχνης (Auction House) που αναλαμβάνει επιπρόσθετα δημοπρασίες κρασιών, συλλεκτικών αυτοκινήτων, πολύτιμων λίθων ή διαμαντιών. Υπάρχει από το 1744 και είναι ένας από τους δύο μεγαλύτερους οίκους πλειστηριασμών έργων τέχνης στον κόσμο.
Στη διεθνή ορολογία (οι πελάτες της Sotheby’s Greece) ονομάζονται “Ultra High Net Worth Individuals” (σε ελεύθερη μετάφραση…”Πρόσωπα ιδιαίτερα υψηλής καθαρής θέσης”
Βαδίζοντας προν την συμπλήρωση του τρίτου αιώνα σε αυτή την αγορά, ο οίκος ουδέποτε παρουσίασε μεγάλες μεταπτώσεις. Το 1973 η ζωή οδήγησε στην απόφαση να δημιουργηθεί ένα δεύτερο σχήμα, ειδικά για το real estate, επειδή πολλοί μεγάλοι πελάτες αναζητούσαν σπίτια προς αγορά, κατάλληλα να φιλοξενήσουν έργα τέχνης – αφού οι ίδιοι ήταν και συλλέκτες!
Εξαιρετικοί πελάτες με εξαιρετικές συνήθειες
Η δεξαμενή πελατών του οίκου είναι κοινή, όπως επιβεβαιώνει ο Σάββας Σαββαϊδης, ο άνθρωπος που «τρέχει» τη φίρμα Sotheby’s Greece ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.
«Στη διεθνή ορολογία ονομάζονται “Ultra High Net Worth Individuals” (σε ελεύθερη μετάφραση…”Πρόσωπα ιδιαίτερα υψηλής καθαρής θέσης”).
Στην κατηγορία αυτή κατατάσσονται πελάτες με καθαρή θέση άνω των 30 εκατομμυρίων. Ολοι μαζί αθροιζόμενοι δεν ξεπερνούν το 0,003% του παγκόσμιου πληθυσμού ενώ έχουν στην ιδιοκτησία τους το 13% του παγκόσμιοθυ πλούτου συνολικής αξίας περίπου κεφάλαιατο 13% του έχοντας στην ιδιοκτησίας το 13% του παγκόσμιου πλούτου, περίπου 27 τρισεκατομμυρίων ευρώ.
Η λογική με την οποία αυτοί οι άνθρωποι αγοράζουν ακίνητα, προσομοιάζει σε εκείνη με την οποία αγοράζουν και έργα τέχνης. Εχοντας σπουδάσει στα ακριβότερα πανεπιστήμια του κόσμου, έχοντας συνηθίσει να κινούνται με ιδιωτικά αεροπλάνα, αυτοί οι άνθρωποι είναι φυσιολογικό να περιμένουν από εμάς να τους αναζητήσουμε και να τους εξυπηρετήσουμε.
Γι αυτό το σκοπό, έχουμε επιλέξει να συνεργαζόμαστε με το Boston Consulting Group, μία από τις καλύτερες εταιρείες συμβούλων στον κόσμο, ώστε να γνωρίζουμε τάσεις, περιοχές του πλανήτη που προτιμούν, πόλεις, συνήθειες…»
Καταρχήν δεν υπάρχει τραπεζικός δανεισμός – και δεν υπάρχει στο δυτικό κόσμο άλλη σύγχρονη, αναπτυγμένη οικονομία των ακινήτων με ανύπαρκτο τραπεζικό δανεισμό. Αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα όμως, από το 2009.
Οι πελάτες του οίκου γνωρίζουν και εκείνοι, πολύ καλά, το real estate. Εχουν στην ιδιοκτησία τους κατά μέσο όρο πάνω από 6 εξοχικές κατοικίες σε διάφορα μέρη του κόσμου τις οποίες επιλέγουν με προσωπική έρευνα οι ίδιοι. Ερχονται σε επαφή οι ίδιοι με τους ανθρώπους της Sotheby’s – και όχι μέσω τρίτων. Οι γραμματείς κάποτε εντυπωσιάζονται με τα ονόματα που ακούνε στο τηλέφωνο…
Επενδύσεις δισεκατομμυρίων: Live your myth in Greece
Στην Ελλάδα μας αρέσουν πολύ οι ταμπέλες και οι μύθοι που γίνονται πρωτοσέλιδα.
Θυμηθείτε τους τίτλους, που έχετε διαβάσει σίγουρα τα τελευταία χρόνια, ακόμα και σε Μέσα Ενημέρωσης με κύρος:
- – «Ανοιξη της ελληνικής κτηματαγοράς»
- – «Αυξήσεις επενδύσεων-ρεκόρ στην κτηματαγορά»
- – «Μεγάλα deal για εξοχικές κατοικίες στην Ελλάδα»
Τί λένε για όλα αυτά οι άνθρωποι της Sotheby’s Greece;
«Δεν υπάρχουν όλα αυτά. Καταρχήν δεν υπάρχει τραπεζικός δανεισμός – και δεν υπάρχει στο δυτικό κόσμο άλλη σύγχρονη, αναπτυγμένη οικονομία των ακινήτων με ανύπαρκτο τραπεζικό δανεισμό. Αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα όμως, από το 2009. Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει αγορά, όπου πηγαίνουν και αγοράζουν πανάκριβα ακίνητα πληρώνοντας τοις μετρητοίς με προσωπικά κεφάλαια και μόνο. Αυτή τη στιγμή, η αγορά λειτουργεί λοιπόν στο 20% του επιπέδου που θα μπορούσε να βρίσκεται υπό κανονικές συνθήκες», δηλώνουν με αφοπλιστική ευθύτητα.
Η θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη του real estate
Η έκρηξη στον ελληνικό τουρισμό, σε συνδυασμό με την ταχύτατη ανάπτυξη της μίσθωσης ακινήτων, με τη μέθοδο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (βλέπε airbnb…) έχει δημιουργήσει την αίσθηση ότι τα πάντα έγιναν περιζήτητα.
Σε ποιό βαθμό ισχύει αυτό;
Oι ξένοι ουδέποτε αγόραζαν μαζικά στην Ελλάδα, υπογραμμίζουν οι άνθρωποι που έχουν πολυετή εμπειρία στο real estate. Η Ελλάδα ήταν μία χώρα εκτός του παγκόσμιου χάρτη real estate, μέχρι το 2005 περίπου. Από τότε και για 3-4 χρόνια εκδηλώθηκε ζωηρό ενδιαφέρον. Μετά ήρθε η κρίση και όλα σταμάτησαν – για την ακρίβεια «πάγωσαν».
Οσο για τα τελευταία 3-4 χρόνια, γίνονται πέντε – δέκα μεγάλα transactions ετησίως…και μέχρι εκεί. Υπάρχουν, ωστόσο, και ορισμένα καλά νέα:
– Οι ξένοι αγοραστές επιμένουν να αναζητούν ακίνητα μεγάλης αξίας.
– Αν αποφασίσει η χώρα να δώσει διαβατήρια στους μεγάλους επενδυτές, αυτό θα δώσει ώθηση, γιατί υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Το κάνουν η Κύπρος, η Μάλτα…
– Το «προϊόν» της Ελλάδας είναι ερωτεύσιμο. Ερχονται άνθρωποι από την Καλιφόρνια (μας διαβεβαιώνουν από τον οίκο Sotheby’s), κοιτάζουν ένα σπίτι στη νότια Νάξο επί 15 ημέρες και το αγοράζουν κάνοντας ηλεκτρονική συναλλαγή μέσω tablet μέσα σε δύο λεπτά! Και ταυτόχρονα, ρωτούν: πού θα ψωνίζουμε εδώ κοντά, που θα πάμε για φαγητό; Δεν φεύγουν καν για να επιστρέψουν αργότερα και να αποφασίσουν… Αποφασίζουν αμέσως.
Sky is the limit
Στην ιστοσελίδα της Sotheby’s Greece διαβάζουμε την πρόσκληση:
«Είτε πρόκειται για παραθαλάσσια βίλα στη Μύκονο, ιστορικό σπίτι στις Σπέτσες, σπίτι καπετάνιου στη Ρόδο ή αρχοντικό με θέα στη θάλασσα στην Κέρκυρα, η αγορά ενός ακίνητου για διακοπές στην Ελλάδα ήταν πάντα η τέλεια επιλογή.»
Οι πελάτες μας βρίσκουν απόλυτα ικανοποιητικές τις υπηρεσίες εδώ. Τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, την ταχύτητα των συναλλαγών, αλλά και την καλή ποιότητα κατασκευής. Εκπλήσσονται θετικά συνήθως
Η ομάδα που διαχειρίζεται την ελληνική αγορά εδρεύει στο Κολωνάκι. Είναι ένα από τα 970 γραφεία του οίκου σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου τα πάντα γίνονται στο πλαίσιο ενός σκληρού ανταγωνισμού. Οι πελάτες είναι κάτι περισσότερο από σημαντικοί και απαιτητικοί.
27.000 agents του οίκου διεκδικούν μερίδια από μία πίτα που ανέρχεται ετησίως στο επίπεδο των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ. Περίπου 76.000 συναλλαγές κάθε χρόνο.
«Λίγο περισσότερες από αυτές να φέρουμε στην Ελλάδα, θα βγούμε κερδισμένοι όλοι. Και κυρίως η εικόνα της χώρας και οι προοπτικές της. Οι πελάτες μας βρίσκουν απόλυτα ικανοποιητικές τις υπηρεσίες εδώ. Τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, την ταχύτητα των συναλλαγών, αλλά και την καλή ποιότητα κατασκευής. Εκπλήσσονται θετικά συνήθως», μας λένε.
Μπορούμε να μπούμε ως χώρα στον χάρτη. Να διεκδικήσουμε μία πολύ καλύτερη θέση, γιατί έχουμε πλεονεκτήματα, συμπεραίνουν οι ειδικοί της Sotheby’s Greece.
Είτε golden boy, είτε μεγιστάνας, θέλουν να δείξουν στους φίλους τους, ότι κάνουν μία σωστή αγορά. Και το πρώτο πράγμα που ρωτούν, είναι πόσο εύκολα θα πουλήσουν. Πόσω μάλλον στην Ελλάδα σε μία κακή περίοδο…
Και – αντί επιλόγου – μοιράζονται μαζί μας ένα επαγγελματικό μυστικό: Πέρα από το συναισθηματικό στοιχείο που ενυπάρχει σε μία τόσο ακριβή επιλογή από πολύ πλούσιους ανθρώπους, οφείλουμε να θυμόμαστε πως είναι επιχειρηματίες και θέλουν να αισθάνονται ότι κάνουν μία έξυπνη κίνηση με κάθε επένδυσή τους. Εμείς οφείλουμε να τους πείσουμε, ότι σε αυτό το περιβάλλον, αυτή τη χρονική στιγμή, αξίζει τον κόπο να αναλάβουν ένα ρίσκο.
«Είτε golden boy, είτε μεγιστάνας, θέλουν να δείξουν στους φίλους τους, ότι κάνουν μία σωστή αγορά. Και το πρώτο πράγμα που ρωτούν, είναι πόσο εύκολα θα πουλήσουν. Πόσω μάλλον στην Ελλάδα σε μία κακή περίοδο…», εξηγούν οι άνθρωποι που καλούνται συχνότατα να πείσουν τους υπερ-πλούσιους πελάτες τους, ότι όχι μόνο τους αρέσει ένα ακριβό ακίνητο – αλλά αξίζει και να επενδύσουν, χωρίς τον κίνδυνο να εγκλωβιστούν στην ελληνική αγορά.
«To Μαϊάμι ήταν καποτε ένας βούρκος. Η Σαρδηνία ένα νησί με ψαροχώρια. Η Ίμπιζα είναι πολύ λιγότερο όμορφη από τα ελληνικά νησιά. Αλλά με τις υποδομές και τη δημιουργία ελκυστικού επενδυτικού περιβάλλοντος έγιναν τεράστιες αγορές για την εξοχική κατοικία. Φανταστείτε τί μπορεί να πετύχει η Ελλάδα, αφού οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου έρχονται εδώ και μένουν με ανοιχτό το στόμα, όταν αντικρύσουν τη θάλασσα και το φυσικό περιβάλλον», λένε. Πρέπει, όμως, να κάνουμε και ως χώρα αυτό που μας αναλογεί.