Στο επίκεντρο της επικαιρότητας ήρθε ο «Δρομέας», το εμβληματικό γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου που είναι τοποθετημένο απέναντι από το Χίλτον. Ο λόγος; Η φημολογία για τη μεταφορά του από την Αθήνα στα Σκόπια, κάτι που διαψεύδει με δήλωσή της στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η υπουργός Πολιτισμού.
Ο Κώστας Βαρώτσος, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο δήλωσε ότι σε συνάντησή του με την υπουργό, την περασμένη Παρασκευή, «η κ. Ζορμπά έθεσε στη συζήτηση την ιδέα για τη μεταφορά του Δρομέα στα Σκόπια. Της απάντησα ότι ο Δρομέας δεν μπορεί να φύγει από την Αθήνα, για πολλούς λόγους.’Αλλωστε, αν και το γλυπτό ανήκει στον δήμο Αθηναίων εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος. Η υπουργός διαψεύδει την πρόταση που μου έκανε».
«Μένω εμβρόντητος κυρία υπουργέ!»
Επιμένει στην αποκάλυψη που έκανε ο γλύπτης, Κώστας Βαρώτσος, πως ο διάσημος Δρομέας, προτάθηκε από την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, να μεταφερθεί στ Σκόπια και να ανταλλαγεί με σκοπιανό άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ το πρωί της Τρίτης, ο γνωστός γλύπτης, είπε πως «έχω τα πνευματικά δικαιώματα του έργου μου και καθησυχάζω τους Έλληνες, πως δεν πρόκειται να πάει στα Σκόπια». Ο κ. Βαρώτσος, αποκάλυψε το παρασκήνιο της συνάντησης με την υπουργό Πολιτισμού, εντός του υπουργείου, λέγοντας πως ο ίδιος εκλήθη από την υπουργό Πολιτισμού.
«Με προσβάλλει η διάψευση του υπουργείου Πολιτισμού», είπε ο κ. Βαρώτσος, συμπληρώνοντας πως είναι προσβολή και του έργου η πρόταση για μεταφορά του έργου στα Σκόπια, χαρακτηρίζοντάς την «έγκλημα». Ο γνωστός γλύπτης είπε πως συνομίλησε με την υπουργό και του προτάθηκε να συναινέσει στην συγκεκριμένη πρόταση και πως ο ίδιος αρνήθηκε.
«Ωστόσο, προσβάλλομαι δύο φορές», είπε ο γνωστός γλύπτης, για να διευκρινίσει ότι «η πρώτη ήταν όταν άκουσα την πρόταση και η δεύτερη όταν με διέψευσε το υπουργείο Πολιτισμού».
«Έμεινα εμβρόντητος και πέραν του αστείου της υπόθεσης, της είπα φυσικά όχι», δήλωσε ο γλύπτης. «Αυτό που με συγκλονίζει είναι ότι η κ. Ζορμπά επιχείρησε να διαψεύσει τη συνάντησή μας στην οποία ήταν παρόντες και άλλοι καλλιτέχνες οι οποίοι θα εκπροσωπήσουν τη χώρα στην μπιενάλε της Βενετίας» πρόσθεσε ο κύριος Βαρώτσος.
«Ευτυχώς εγώ ζω και προστατεύω τον δρομέα, φοβάμαι όμως ότι θα την πληρώσουν άλλα αγάλματα της Αθήνας, όπως αυτό του Κολοκοτρώνη μπροστά από την παλιά Βουλή», είπε επίσης.
Μ. Ζορμπά: «Συναντήθηκα με τον κ. Βαρώτσο, δεν του πρότεινα να μεταφερθεί ο Δρομέας»
Για το θέμα η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του Δρομέα, είναι κάτι χωρίς βάση. ‘Αλλωστε το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι. Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν».
Η ιστορία του “Δρομέα”
Ο Δρομέας του Κώστα Βαρώτσου, δημιουργήθηκε τον δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» που οργάνωνε ο δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου.
Στα τότε Δρώμενα οι καλλιτέχνες θα φιλοτεχνούσαν έργα τα οποία θα κοσμούσαν για ένα συγκεκριμένο διάστημα επιλεγμένα έργα της πόλης με σκοπό την εξοικείωση των Αθηναίων με έργα σύγχρονης τέχνης σε δημόσιους κυρίως χώρους.
Ο Δρομέας του Κώστα Βαρώτσου τοποθετήθηκε στην Πλατεία Ομονοίας και παρέμεινε εκεί για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από το προβλεπόμενο.
Η επιβλητική παρουσία του σφράγισε το αστικό τοπίο της Ομόνοιας και έγινε με ένα τρόπο έμβλημα της πόλης. Η παρουσία του Δρομέα δεν έμεινε απαρατήρητη και απέκτησε εχθρούς και φίλους. Το φτιαγμένο από γυαλί και σίδερο γλυπτό των 8 μέτρων, ασυνήθιστο και πρωτοποριακό στην εποχή του και στη δημόσια γλυπτική της Αθήνας αρχικά λεγόταν «Ξένος», αλλά επικράτησε η ονομασία «Δρομέας». Τα κομμάτια γυαλιού, τοποθετημένα σε αλλεπάλληλες στρώσεις, δίνουν με ένα τρόπο κίνηση κάνοντας το ανθρωπόμορφο γλυπτό να μαγνητίζει το βλέμμα.
Λίγα χρόνια αργότερα από την τοποθέτησή του άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα στη στατικότητα και σταθερότητα της φόρμας του, ενώ την ίδια περίοδο άρχισαν οι εργασίες για τα έργα του μετρό. Τότε, αποφασίστηκε η μεταφορά του στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής. Το έργο επανασχεδιάστηκε, μελετήθηκε στατικά και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.