Oπως είναι γνωστό, το υπουργείο Παιδείας εν μέσω πανδημίας έφερε για ψήφιση ένα πολυνομοσχέδιο το οποίο, αν ψηφιστεί από τη Βουλή και εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβρη, θα μειώσει δραματικά τον αριθμό των τμημάτων και θα σβήσει από τον εκπαιδευτικό χάρτη πολλά δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία.
Το άρθρο 49 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει συγκεκριμένα: «Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι τέσσερις (24), με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι (20) ανά τμήμα».
Με 24 έως 26 μαθητές
Κοντολογίς, αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά εκπαιδευτικό στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στα 24 έως 26 παιδιά και θεσπίζεται κατώτατο όριο μαθητών στις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (από επταθέσια σχολεία και άνω) τα 20 παιδιά στο τμήμα, ενώ για τα νηπιαγωγεία προβλέπεται κατώτατο όριο 16 μαθητών στην τάξη και 24άρια τμήματα.
Τι σημαίνει λοιπόν η εφαρμογή του άρθρου 49 του πολυνομοσχεδίου για τις σχολικές μονάδες της Αττικής;
Τα αποτελέσματα θα είναι τα εξής:
■ Θα έχουμε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων (πάνω από 1.000) και σχολείων σε όλη την Ελλάδα.
■ Θα υπάρχουν υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών σε όμορα ή μη σχολεία, όπως και μετακινήσεις εκπαιδευτικών.
■ Χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί δεν θα βρουν θέση τη νέα χρονιά σε σχολική μονάδα.
■ Θα σημειωθεί περαιτέρω πλήγμα στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών, καθώς γίνονται δυσμενέστεροι οι όροι που γίνεται το μάθημα.
Σύμφωνα με τις εκπροσώπους των εκπαιδευτικών στο Ανώτατο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΑΠΥΣΠΕ) της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, Φωτεινή Καββαδία και Ζέττα Μελαμπιανάκη, για το σχολικό έτος 2020-2021 θα έχουμε τις παρακάτω μειώσεις αριθμού τμημάτων και αντίστοιχα θέσεων εργασίας δασκάλων μόνο στην Αττική:
● Aʹ Δ/νση Π.Ε. Αθήνας: έως 100 λιγότερα τμήματα
● Βʹ Δ/νση Π.Ε. Αθήνας: έως 54 λιγότερα τμήματα, γεγονός που συνεπάγεται 540 διδακτικές ώρες ειδικοτήτων λιγότερες και 77 εκπαιδευτικούς λιγότερους (54 υπεύθυνοι τάξεων + 23 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων)
● Γʹ Δ/νση Π.Ε. Αθήνας: έως 67 λιγότερα τμήματα
● Δʹ Δ/νση Π.Ε. Αθήνας: έως 38 ή 44 λιγότερα τμήματα
● Δ/νση Π.Ε. Πειραιά: έως 68 λιγότερα τμήματα
● Δ/νση Π.Ε. Ανατολικής Αττικής: έως 119 λιγότερα τμήματα
Στον Πίνακα 1 μπορούμε να δούμε ένα παράδειγμα για ορισμένες περιοχές της Αθήνας (η καταγραφή στον πίνακα έχει γίνει με βάση τα φετινά τμήματα της Αʹ Δημοτικού)
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Αιγάλεω, αν συνυπολογίσουμε τη μείωση του αριθμού των μαθητών λόγω υπογεννητικότητας (περίπου 5%) και την αύξηση μαθητών ανά τάξη σε 26, τότε στον εκπαιδευτικό χάρτη χάνονται πάνω από 75 τμήματα μόνο για τη Γʹ Αθήνας! Αυτό σημαίνει ότι δεκάδες δάσκαλοι θα χάσουν την οργανική τους θέση, θα κριθούν υπεράριθμοι, θα τοποθετηθούν όπου υπάρχει θέση και, το πιθανότερο, θα μετακινηθούν υποχρεωτικά και εκτός Γʹ Αθήνας.
Ταυτόχρονα, όλες οι ειδικότητες (γυμναστές, μουσικοί, θεατρολόγοι, εικαστικοί, ξενόγλωσσοι, πληροφορικής κ.λπ.) θα ταλαιπωρούνται περιφερόμενοι σε πολλά σχολεία αφού δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν το ωράριό τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινή τους εργασία. Χιλιάδες αναπληρωτές θα χάσουν τη δουλειά τους.
Τα νηπιαγωγεία
Τα παραπάνω στοιχεία αφορούν τα Δημοτικά Σχολεία. Παρόμοια, όμως, θα χτυπηθεί και το Δημόσιο Νηπιαγωγείο. Οι απώλειες θέσεων εργασίας στα νηπιαγωγεία για τον επόμενο Σεπτέμβρη θα είναι πολλές, ειδικά στους δήμους όπου δεν θα εφαρμοστεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Τα τμήματα από 2 θα γίνονται 1 στα διθέσια νηπιαγωγεία με «νόμιμη» μετακίνηση μαθητών σε όμορα νηπιαγωγεία ή όπου υπάρχει θέση.
Από την άλλη, θεσπίζεται κατώτατο όριο 16 παιδιά ανά τμήμα. Αυτό σημαίνει ότι με 32 παιδιά δεν θα υπάρχουν δυο τμήματα, αλλά θα υπάρχει πίεση στην/στον προϊσταμένη/-ο του νηπιαγωγείου να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών του τμήματος σε 26 και οι γονείς θα υποχρεώνονται να μετακινούνται σε όποιο νηπιαγωγείο βρεθεί κενή θέση για το παιδί τους!
Σε συνθήκες πανδημίας, αντί να μειώνουν τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, τον αυξάνουν, όταν στα περισσότερα σχολεία οι σχολικές αίθουσες είναι μικρές και ακατάλληλες.