χεδόν καθημερινή ρουτίνα είναι τα περιστατικά παρενόχλησης των ελλήνων αλιέων από σκάφη της τουρκικής Ακτοφυλακής στην περιοχή.
Την ώρα που η επανέναρξη των διερευνητικών επαφών στην Κωνσταντινούπολη πλησιάζει στα Ίμια διεξάγεται ο «πόλεμος» της τσιπούρας.
«Με τη διαρκή παρουσία μας στη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα ότι διαρκώς φυλάσσουμε τα θαλάσσια σύνορα και προστατεύουμε τους ψαράδες μας», υπογράμμιζαν στα «ΝΕΑ» στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχολιάζοντας τα όσα συμβαίνουν στη συγκεκριμένη περιοχή.
Το κομμάτι στο παζλ των τουρκικών προκλήσεων στην εν λόγω περιοχή, μάλιστα, προστέθηκε πολύ πρόσφατα, όταν τουρκική ακταιωρός αναπτύσσοντας μεγάλη ταχύτητα και με επικίνδυνους ελιγμούς πλησίασε καλυμνιώτικο αλιευτικό σε απόσταση εκατοστών από την πλώρη του, με το περιστατικό να καταγράφεται από τους επιβαίνοντες του ελληνικού πλεούμενου.
Στο βίντεο, ωστόσο, διακρίνεται επίσης η άμεση αντίδραση του Λιμενικού, σκάφος του οποίου φαίνεται να ακολουθεί το τουρκικό ταχύπλοο, σε μια προσπάθεια να προστατέψει τους έλληνες ψαράδες.
Ναυμαχία δύο μηνών
Σχεδόν κάθε χρόνο κατά τους χειμερινούς μήνες, και ειδικότερα το δίμηνο Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων παρατηρούνται εντάσεις μεταξύ σκαφών του Λιμενικού Σώματος και της τουρκικής Ακτοφυλακής. Πηγές από το Λιμενικό σημειώνουν πως συνήθως οι ψύχραιμες αλλά αποφασιστικές κινήσεις και συνεννοήσεις οδηγούν στην εκτόνωση της έντασης.
Ελληνες αλιείς ψαρεύουν ή επιχειρούν να ψαρέψουν έχοντας διαρκώς πάνω τους τα μάτια των πληρωμάτων των τουρκικών ακταιωρών που τους παρεμποδίζουν με ελιγμούς που προκαλούν κυματισμούς, ενώ συχνά φτάνουν και στο σημείο να καταστρέφουν τον εξοπλισμό τους.
Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, τα στελέχη της Ακτοφυλακής της γείτονος όλο και πιο επιτακτικά ζητούν από τους έλληνες ψαράδες να απομακρυνθούν, υποστηρίζοντας ψευδώς πως βρίσκονται σε τουρκικά χωρικά ύδατα, με τους αλιείς να αρνούνται και να ειδοποιούν την αρμόδια λιμενική Αρχή. Οταν φτάνουν στην περιοχή τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος, ξεκινά η επιχείρηση απομάκρυνσης των ακταιωρών, με τους τούρκους κυβερνήτες να μη συμμορφώνονται πάντα στις υποδείξεις των ελλήνων συναδέλφων τους.
Κάτι αντίστοιχο συνέβη και την Τετάρτη 6 Ιανουαρίου, ανήμερα των Θεοφανίων, όταν η τουρκική Ακτοφυλακή επιδίωξε τη δημιουργία ενός «θερμού» επεισοδίου. Ηταν λίγο μετά τις 10.40 το πρωί όταν ο κυβερνήτης τουρκικής ακταιωρού που βρισκόταν στο σημείο για να παρενοχλήσει έλληνες αλιείς έστριψε απότομα και χτύπησε σκάφος του Λιμενικού Σώματος. Το αποτέλεσμα ήταν να προκαλέσει ζημιές στον αεροθάλαμο στη γάστρα καθώς και στην αριστερή κύρια μηχανή του ελληνικού ταχύπλοου, ενώ αμέσως μετά έσπευσε να απομακρυνθεί.
Διαρκείς προκλήσεις
Ο πρόεδρος των αλιέων της γειτονικής Καλύμνου Μανώλης Κουλιάς μιλώντας στα «ΝΕΑ» περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί στη θαλάσσια περιοχή των Ιμίων. Οπως λέει, ο ίδιος και οι συνάδελφοί του προσπαθούν να δουλέψουν έχοντας να αντιμετωπίσουν τις διαρκείς και εντεινόμενες παρενοχλήσεις των Τούρκων: «Αυτό που μπορώ να τονίσω ότι ξεχωρίζει σε σχέση με τα τελευταία τουλάχιστον τέσσερα με πέντε χρόνια είναι ότι επιτέλους βλέπουμε πως η ελληνική πλευρά στέκεται όρθια απέναντι στους Τούρκους και αισθανόμαστε ασφάλεια και ως ψαράδες και ως έλληνες πολίτες απέναντι στις προκλήσεις τους».
Αναφερόμενος, μάλιστα, στην έντονη πλέον παρουσία των σκαφών του Λιμενικού Σώματος στην περιοχή και επιχειρώντας μια σύγκριση με προηγούμενα χρόνια, σημειώνει ότι οι εντολές που είχαν στο παρελθόν τα στελέχη του Λιμενικού που υπηρετούν εκεί συνοψίζονταν στη φράση «ήρεμα, μην αντιδράτε, όσο μπορείτε ήπιοι τόνοι, να μην έχουμε κάποιο επεισόδιο, δηλαδή πολιτική της υποχώρησης».
«Βλέπουμε μια στήριξη και χαιρόμαστε. Οι Τούρκοι από την πλευρά τους δεν αλλάζουν. Είναι ίδια η συμπεριφορά τους όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Οταν όμως υπάρχει σοβαρή παρουσία από πλευράς Ελλάδας, αυτομάτως ηρεμούν αυτοί. Οσο είναι μόνοι τους εκτροχιάζονται», συμπληρώνει ο πρόεδρος των αλιέων της ακριτικής Καλύμνου.
Ακόμη, επισημαίνει ότι τον τελευταίο μήνα τουλάχιστον σε τρεις περιπτώσεις υπήρξαν έντονες παρενοχλήσεις από τους Τούρκους, ενώ τις προηγούμενες ημέρες επικρατούσε ηρεμία «υπό τη λογική ότι δεν μπορούμε να πλησιάσουμε τα Ιμια, αλλά στην ευρύτερη περιοχή μέχρι ένα χιλιόμετρο μπορούμε και δουλεύουμε».
Φόβος υπάρχει μεταξύ των συναδέλφων του και ενδεικτικό της κατάστασης, όπως λέει, είναι το γεγονός ότι πριν από δέκα χρόνια στη θάλασσα έβγαιναν 20 με 25 σκάφη και τώρα «δουλεύουν μόνο πέντε».
Να αλλάξει ο σχεδιασμός φύλαξης των συνόρων
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Καλύμνου Δημήτριος Διακομιχάλης, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ζήτησε να υπάρξει αλλαγή στο επιχειρησιακό σχέδιο φύλαξης των θαλάσσιων συνόρων στην περιοχή, προτείνοντας τη μόνιμη παρουσία σκάφους του Λιμενικού Σώματος στην οριογραμμή ανάμεσα στα Ιμια και στις τουρκικές ακτές.
«Με τον τρόπο αυτό στέλνουμε το μήνυμα ότι δυτικότερα της οριογραμμής είναι ελληνικά χωρικά ύδατα και ανατολικότερα τουρκικά», αναφέρει χαρακτηριστικά. Επιπλέον, εκφράζει την πεποίθηση ότι εάν δεν γίνει αυτό τότε οι Τούρκοι θα μπορούν ανενόχλητοι να εισβάλλουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα και εκ των υστέρων να φτάνουν εκεί τα ελληνικά σκάφη. Οπως εξηγεί, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των πλωτών μέσων των δύο χωρών, καθώς τα τουρκικά είναι μεγάλα σκάφη των 50-60 μέτρων, ενώ τα ελληνικά είναι φουσκωτά ή τα «κλασικά» του Λιμενικού.
Οπως τονίζει, εάν δεν αλλάξει ο σχεδιασμός, θα επαναληφθούν τέτοιου είδους – ή ενδεχομένως και χειρότερα – επεισόδια. Ο ίδιος, πάντως, έχει παρουσιάσει τις προτάσεις του τόσο στην πολιτική όσο και στη φυσική ηγεσία του Λιμενικού Σώματος.
Αξίζει να σημειωθεί πως τον Ιανουάριο του 2018 σκάφος της τουρκικής Ακτοφυλακής «επακούμβησε» την κανονιοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού «Νικηφόρος», η οποία έκανε προγραμματισμένη περιπολία στην περιοχή και προσέγγισε τα Ιμια, ακολουθώντας σκάφος του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, χωρίς να υπάρξουν ζημιές. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η θαλάσσια περιοχή των Ιμίων δεν είναι η μοναδική στην οποία τα πληρώματα των τουρκικών ακταιωρών παρενοχλούν έλληνες ψαράδες που ζουν από τα νερά του Αιγαίου. Κατά περιόδους, αντίστοιχα περιστατικά σημειώνονται και βορειότερα.