Συνεχίζουμε τη συζήτηση παρουσίασης των λιμανιών της Κεφαλονιάς προσπαθώντας να εντοπίσουμε τα προβλήματα ώστε να επιλυθούν από τους αρμόδιους αλλά κυρίως να αναπτυχθεί ένας διάλογος με φορείς, ειδικούς , δημότες και χρήστες των λιμανιών με στόχο την αναβάθμισή τους ώστε να παρέχουν ασφάλεια και υψηλές υπηρεσίες σε εμπορικά και ιδιωτικά πλοία, σε λιμενικούς , ναυτικούς και επιβάτες.

Στο σημερινό άρθρο κάνουμε την παρουσίαση του ιστορικού λιμανιού της Σάμης , ένα λιμάνι που από τη γεωφυσική του θέση μπορεί να παίξει πρωτεύοντα ρόλο για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην Κεφαλονιά και στο Ιόνιο.

Πηγη φωτο: Δήμος Σάμης

Υπάρχει όραμα για το λιμάνι της Σάμης;

Είναι ψυχοφθόρο να γράφεις και να ξαναγράφεις μόνο για προβλήματα. Προβλήματα που χρόνο με το χρόνο -αφού δεν επιλύονται- γιγαντώνουν και φθάνουν στο σημείο της καταστροφής της υποδομής.

Το μέλλον ενός λιμανιού εξαρτάται από τη θέση του στη διεθνή ρότα σκαφών.  Από αυτή την άποψη το λιμάνι της Σάμης -αν και τοπικής σημασίας- βρίσκεται σε στρατηγική θέση. Παρατηρείστε τον χάρτη. Η πορεία των ιδιωτικών σκαφών , των μεγάλων θαλαμηγών ξεκινάει από τις υπερσύγχρονες μαρίνες της Κροατίας και του Μαυροβουνίου , συνεχίζει στο Ιόνιο με Κέρκυρα, απαραίτητη στάση στον Σκορπιό (Λευκάδα) , κατεβαίνει Φισκάρδο, περνάει Σάμη και συνεχίζει για την ανοικτή θάλασσα.

Χιλιάδες σκάφη από αγωνιστικά και ιδιωτικά ιστιοπλοϊκά μέχρι 100μετρες θαλαμηγούς κάνουν αυτή τη διαδρομή κάθε σεζόν..  Αλλά δεν ξέρουν το λιμάνι της Σάμης. Το μαθαίνουν από μόνοι τους οι καπετάνιοι τα δυο τελευταία χρόνια λόγω της μαρίνας της Λευκάδας. Όταν γεμίζει η Λευκάδα «αναγκάζονται» να κατευθυνθούν στη Σάμη.

Δυστυχώς και στα σκάφη (όπως στα αεροπλάνα charters και τα κρουαζιερόπλοια)  η Κεφαλονιά δεν είναι αυτόνομος και αυτοδύναμος προορισμός . Δέχεται ότι περισσεύει από την γειτονιά. Καταστροφική πολιτική που τη ζούμε τώρα ιδιαίτερα έντονα με τις δεκάδες ακυρώσεις πτήσεων charters από την Βρετανία.

Να αλλάξουμε ρότα για το λιμάνι της Σάμης

Το λιμάνι της Σάμης πρέπει να βρει τη θέση του στους  χάρτες του θαλάσσιου τουρισμού. Αυτή η θέση πρέπει να μελετηθεί από ειδικούς Λιμενολόγους , επιστήμονες και φορείς αυτοδικοίκησης.

Το λιμάνι της Σάμης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία κατατάσσεται στην κατηγορία των λιμένων «τοπικής σημασίας» και δεν απαιτείται η εκπόνηση  Προγραμματικού Σχεδίου (Μaster Plan)    όπως αυτή προβλέπεται για τους λιμένες Αργοστολίου και Πόρου.  Παρόλα αυτά υπάρχει η ανάγκη οργάνωσης  των χρήσεων και των αναπτυσσόμενων  λειτουργειών και δραστηριοτήτων στη χερσαία και θαλάσσια ζώνη του Λιμένα μέσω μια εξειδικευμένης μελέτης.

Απαιτείται να παρουσιάσουμε ως τοπική κοινωνία την οργάνωση των χερσαίων χώρων του λιμένος Σάμης έτσι ώστε να προσελκύουν σκάφη θαλάσσιου τουρισμού , να προσφέρουν ασφαλείς και υψηλές υπηρεσίες προς την ακτοπλοΐα, να είναι ασφαλείς και ευχάριστοι για τους επιβάτες και επισκέπτες.

Παρακάτω παρουσιάζουμε  πρόταση μελέτης που συμπεριλήφθηκε στο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ  του Δήμου Σάμης και αφορούσε στο παράκτιο μέτωπο της πόλης. Η εν λόγω πρόταση διαμορφώθηκε σε συνεργασία με τον Δήμαρχο Σάμης και το Λιμενικό Ταμείο Κεφαλονιάς το οποίο είναι και επισπεύδων στο συγκεκριμένο  Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα .

Νοείται ότι η ακριβής διάταξη των έργων είναι αντικείμενο της μελέτης που θα εκπονηθεί σε κάθε περίπτωση όμως οι παρακάτω πρωτόλειες  σκέψεις μπορούν να αποτελέσουν  έναυσμα  δημόσιου διάλογου έτσι ώστε σταδιακά να ωριμάσει και να διαμορφωθεί  ένα νέο όραμα για το παράκτιο μέτωπο της Σάμης.

Τα δυο βασικά μελετητικά αντικείμενα που ενσωματωθήκαν στο πρόγραμμα  είναι τα κάτωθι :

1) Μελέτη καθορισμού χρήσεων γης, όρων δόμησης και αναπτυσσόμενων  λειτουργειών και δραστηριοτήτων στη χερσαία και θαλάσσια ζώνη του Λιμένα Σάμης.

Στο πλαίσιο της εν λόγω μελέτης προβλέπεται  η οργάνωση και ο σχεδιασμός της  χερσαίας και θαλάσσιας ζώνη  του λιμένα η οποία εν συντομία θα περιλαμβάνει τα κάτωθι:

α) Σχεδιασμό λιμενικής υποδομής

  • Θα οργανωθούν  οι εξυπηρετούμενες χρήσεις (επιβατική, τουριστική, αλιευτική κ.λ.π)  και  με βάση τις προοπτικές που υπάρχουν για τον  λιμένα Σάμης θα    προσδιοριστούν τα μελλοντικά έργα κατά μέγεθος και κατά θέση ώστε στο διατιθέμενο χώρο να επιτευχθεί η βέλτιστη λειτουργικότητα και η μέγιστη δυναμικότητα εξυπηρέτησης.
  • Προβλέπεται η χωροθέτηση μαρίνας στο κεντρικό τμήμα του λιμένα, η κατασκευή κρηπιδώματος για την πρυμνοδέτηση και την εξυπηρέτηση πλοίων F/B ανοικτού τύπου, η αναβάθμιση του αλιευτικού καταφυγίου και η οργάνωση της επιβατικής / εμπορικής κίνηση στο προσήνεμο μώλο.

β) Σχεδιασμό χερσαίων υποδομών και ελευθέρων χωρών – πολεοδομική οργάνωση

Στη  χερσαία ζώνη του λιμένα θα διαμορφωθούν οικοδομικά τετράγωνα,  θα οριστούν οι χρήσεις γης και θα καθοριστούν όροι δόμησης .

2) Φάκελος Χωροθέτησης Μαρίνας, σύμφωνα με τον Ν.2160/1993.

Στο κεντρικό τμήμα των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών προτείνεται, μέσω κατάλληλων παρεμβάσεων και έργων, η χωροθέτηση Μαρίνας κατά τον Ν.2160/93. Οι προτεινόμενες λιμενικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν κυρίως την τοποθέτηση προβλητών εγκάρσια στα  υφιστάμενα παραλιακά  κρηπιδώματα τα οποία επεκτείνονται προς τα δυτικά καθώς και την κατασκευή αποσπασμένου κυματοθραύστη. Οι προβλήτες προβλέπονται πλωτοί ή επί βάθρων ο δε κυματοθραύστης, στην παρούσα πρωτόλεια φάση, εκτιμάται ότι θα χωροθετηθεί παράλληλα και σε απόσταση από τα παραλιακά κρηπιδώματα παρέχοντας προστασία από τους κυματισμούς του ευρύτερου βόρειου τομέα. Έτι περαιτέρω, θα προβλεφθούν οι ελάχιστες εγκαταστάσεις που απορρέουν από τον Ν.2160/1993 (WC, Nτους, κτίριο διοίκησης, αποθήκες, κλπ) ενώ θα ληφθεί πρόβλεψη για την εγκατάσταση όλων των αναγκαίων υποδομών των Η/Μ παροχών για την εξυπηρέτηση των σκαφών.

Αυτές είναι οι προτάσεις που βρίσκονται ήδη σε συζήτηση μεταξύ Δήμου Σάμης και Λιμενικού Ταμείου αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν τεθεί σε δημόσιο διάλογο ούτε από το Δήμο ούτε από το Λιμενικό Ταμείο . Βάση για αυτό το δημόσιο διάλογο θα αποτελέσουν οι εκπονηθείσες μελέτες.  Το ζητούμενο είναι να υπάρξει διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες πριν την οριστική διαβίβαση των μελετών για αδειοδότηση.

Τώρα, είναι όμως η ώρα που η αναβάθμιση του Λιμανιού της Σάμης πρέπει να τεθεί σοβαρά προς συζήτηση και άμεση υλοποίηση των σχεδίων που τελικά θα αποφασιστούν.

Η πόλη της Σάμης , οι πέριξ αυτής αρχαιολογικοί χώροι, το φυσικό της τοπίο, η Μελισσάνη, η Δρογκαράτη, τα ανεξερεύνητα σπήλαια, οι εκκλησίες , τα Μουσεία (Αρχαιολογικό και casa Mouseo), το εκθετήριο σκαφών , τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, τα χωριά της όπως τα «Παλιά Βλαχάτα» και πολλά άλλα διαμορφώνουν έναν προορισμό που μπορεί να ανταγωνιστεί τις μαρίνες της περιοχής.

Αλλά ας προσγειωθούμε στο σήμερα..

Μέχρι τότε όμως, είναι επείγουσα ανάγκη να παρουσιάσουμε τα προβλήματα του λιμανιού της Σάμης για άμεση λύση καθώς δημιουργούν συνθήκες επικινδυνότητας για πλοία , ναυτικούς και επιβάτες.

Το λιμάνι της Σάμης είναι ακόμα σεισμόπληκτο!

Το λιμάνι της Σάμης σήμερα δεν είναι ασφαλές ούτε για τους Λιμενικούς, ούτε για τους ναυτικούς , ούτε για τα σκάφη , ούτε για τους επιβάτες..

Στην περίληψη της έκθεσης της  Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Ε.Ν.  για τα λιμάνια της Ελλάδας ,για το λιμάνι της Σάμης διαβάζουμε:

Επισκευή προβλήτας. Μετά το σεισμό (2014) δεν έχει γίνει αποκατάσταση. Επισκευή προσκρουστήρων και τοποθέτηση νέων όπου χρειάζεται.

Δείτε σε τι κατάσταση είναι οι προσκρουστήρες σήμερα και αναρωτηθείτε την αγωνία του κάθε καπετάνιου να πλησιάσει το μπετόν «μαλακά» χωρίς να δημιουργήσει ζημιά στο πλοίο του και κυρίως να προστατεύσει επιβάτες και πλήρωμα από ατύχημα.

Δείτε σε τι κατάσταση είναι η ράμπα φόρτωσης :

Η τσιμεντένια επίστρωση του κρηπιδώματος τόσο πλησίον της θέσης πρόσδεσης, όσο και του υπόλοιπου προβλήτα έχει υποστεί τεράστιες βλάβες από την ανά τα χρόνια καθίζηση των τεχνητών ογκόλιθων (μπλόκια) και παράλληλα την δημιουργία ασυνέχειας της επίστρωσης με αποτέλεσμα να υπάρχουν διάφορα εμπόδια. Έτσι αρκετοί άνθρωποι, διερχόμενοι από και για το πλοίο, άνθρωποι με μειωμένη όραση, λόγω των ζημίων αυτών καθώς και των εμποδίων που δημιουργούνται και από την ανομοιομορφία που έχει προκληθεί στο κρηπίδωμα κάποιες φορές σκοντάφτουν και χάνουν την ισορροπία τους ευτυχώς μέχρι στιγμής χωρίς κάποιον τραυματισμό. Επίσης τα ΑμΕΑ που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο επιβιβάζονται και αποβιβάζονται του πλοίου λόγω αυτών των εμποδίων με τεράστια δυσκολία.

 

ΧΩΡΟΣ ΑΝΑΜΟΝΗΣ / ΑΦΙΞΗΣ

Δείτε πως υποδέχεται/  αποχαιρετάει το λιμάνι τους επισκέπτες του νησιού.

Στον χώρο αναμονής επιβατών μια επικινδυνη καθίζηση  δημιουργεί σκαλοπάτι . Επίσης λείπει ΕΝΑ προστατευτικό κάγκελο στο χώρο.

Το λιμάνι που μας συνδέει ακτοπλοϊκά με την Πάτρα, το Θιάκι, τον Αστακό, την Κυλλήνη, την Ιταλία απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί «σύγχρονο» ακόμα και ασφαλές.   Στις φωτογραφίες είδατε τη πρώτη και την  τελευταία εικόνα που παίρνει μαζί του αυτός που έρχεται ή φεύγει από τη Σάμη, από την Κεφαλονιά αλλά και το τι αντιμετωπίζουν Λιμενικοί και ναυτικοί.

Ουδείς όμως εκ των αρμοδίων κοκκινίζει για αυτή την κατάσταση..

Χθες , 5/7 με δελτίο τύπου του βουλευτή Παναγή Καππάτου ενημερώθηκε η κοινή γνώμη ότι θα διατεθούν 367.000 ευρώ για ΜΕΛΕΤΕΣ αναβάθμισης των λιμανιών :

  • Μελέτες Αναβάθμισης Λιμένα Πόρου
  • Μελέτες Αναβάθμισης Λιμένα Βαθέως
  • Μελέτες Αναβάθμισης Λιμένα Σάμης
  • Μελέτες Αναβάθμισης Λιμένα Φισκάρδου
  • Μελέτες Αναβάθμισης Λιμένα Ληξουρίου

Η νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου με την προεδρεία του Θεόφιλου Μιχαλάτου, στα δυο χρόνια της θητείας της έχει ξοδέψει όλα και όλα για τη Σάμη : 44.260 ευρώ  ως εξής :

26.520 E το 2020 και 17.740 Ε περίπου το 2021. Η μερίδα του λέοντος των εξόδων είναι για τον φωτισμό. Μεγάλο πρόβλημα ο φωτισμός του λιμανιού ιδιαίτερα το βράδυ όταν δένουν πλοία και σκάφη. Σήμερα που γίνεται αυτό το ρεπορτάζ τα φώτα λειτουργούσαν όλα. Αλλά δεν είναι μόνο τα φώτα. Οι εικόνες που σας δείξαμε είναι τρομακτικές για τις ζημιές που έχει το λιμάνι ακόμα απο το 2014!!

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΙΧΑΛΑΤΟΣ

Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θεόφιλος Μιχαλάτος στα forum του Kefaloniapress για τα λιμάνια αναφέρθηκε σε αίτημα του φορέα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας προϋπολογισμού 1.200.000 ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών του ΙΑΝΟΥ.  Αίτημα που δεν έχει δημοσιευτεί για να δούμε πως καταλογίζονται οι ζημιές ανά λιμάνι. Αλλά δεν πρόκειται για  ζημιές του ΙΑΝΟΥ, τα λιμάνια έχουν ζημιές ακόμα από τους σεισμούς του 2014.

Επιτόπου επισκέψεις Υπουργών, επιτόπου επισκέψεις Γενικών Γραμματέων, και το ανάποδο , επισκέψεις βουλευτή και δημάρχων στα Υπουργικά γραφεία δεν φαίνεται να λύνουν τα προβλήματα γρήγορα.   Χωρίς ολοκληρωμένη πολιτική λιμένων για το νησί της Κεφαλονιάς, χωρίς όραμα και κυρίως χωρίς αξιόπιστους φορείς υλοποίησης των οραμάτων , σύγχρονα λιμάνια δεν θα αποκτήσουμε ποτέ.

Η τοπική κοινωνία της Σάμης ίσως να πρέπει να αναλάβει δράση ώστε το ιστορικό λιμάνι της Σάμος να παίξει τον στρατηγικό ρόλο του στην ανάπτυξη του Δήμου Σάμης και της Κεφαλονιάς και να γίνει το επίκεντρο του θαλάσσιου τουρισμού στο νησί μας αλλά και να αποκτήσει τη θέση που του αξίζει έως την Αδριατική.

√ Το Kefaloniapress αμέσως μετά την καλοκαιρινή σεζόν προετοιμάζει ένα ακόμα forum , αυτή τη φορά για το λιμάνι της Σάμης,  με στόχο την ανάδειξή του και την αναπτυξιακή προοπτική του προς όφελος της περιοχής και της Κεφαλονιάς.

Η Συντακτική Ομάδα του Kefaloniapress

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις