Βήμα-βήμα προχωρά η διαδικασία για τον διαγωνισμό που θα κάνει πραγματικότητα την μετεγκατάσταση των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Σύμφωνα με πληροφορίες τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ληφθούν οι αποφάσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το είδους του διαγωνισμού. Κυρίαρχες προτάσεις είναι να προχωρήσει με διαδικασία παραχώρησης ή ΣΔΙΤ. Το κόστος του έργου σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να αγγίξει με τα συνοδά έργα τα 140 εκατ. ευρώ.
Αυτό που θα πρέπει επίσης να ξεκαθαρίσει είναι ποιος θα είναι ο Φορέας Υλοποίησης του καθώς το ακίνητο που θα κατασκευαστεί ο νέος τερματικός σταθμός είναι η Αττικό Μετρό. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί η ωρίμανση του έργου και να προχωρήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού μέχρι το τέλος του έτους.
Πρόσφατα από το βήμα της βουλής ο ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή για το θέμα είχε αναφέρει πως το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτηρίου.
Σήμερα το έργο είναι ώριμο καθώς διαθέτει χρηματοοικονομική μελέτη που πληρώθηκε από τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων. Επίσης έχει υποβληθεί προς έγκριση και η περιβαλλοντική μελέτη. Σύντομα στα πλαίσια της διαβούλευσης θα γνωμοδοτήσει και η Περιφέρεια Αττικής.
Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα, θα συνδέεται με τον σταθμό Μετρό της γραμμής 3, “Ελαιώνας”, κάνοντας τον μέρος του συστήματος αστικών συγκοινωνιών της πόλης. Θα θυμίζει αντίστοιχους ευρωπαϊκους σταθμούς και όχι σίγουρα την σημερινή απαρχαιωμένη εικόνα. Θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής και θα είναι ένας πολυχώρος που θα μπορεί κάποιος να περάσει κάποιες ώρες πριν ή μετά το ταξίδι του.
Το έργο θεωρείται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ιδιαίτερα εμπορικό, άρα πιο εύκολα χρηματοδοτήσιμο και για αυτό προς το παρόν δεν υπάρχει σκέψη για να υλοποιηθεί μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ και μπορεί να καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια με τον παραχωρησιούχο να αναλαμβάνει την διαχείριση και εκμετάλλευση του χώρου.
Το έργο θεωρείται σύμφωνα με πληροφορίες ιδιαίτερα εμπορικό, άρα πιο εύκολα χρηματοδοτήσιμο. Το κόστος εφόσον τρέξει το πλάνο της παραχώρησης, μπορεί να καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια με τον παραχωρησιούχο να αναλαμβάνει την διαχείριση και εκμετάλλευση του χώρου.
Με τερματικό αεροδρομίου θα μοιάζει ο ΚΣΥΛ Ελαιώνα
Ο νέος τερματικός που θα κατασκευαστεί σε έκταση 69 στρεμμάτων θα προσομοιάζει με ένα τερματικό σταθμό αεροδρομίου. Οι εγκαταστάσεις θα έχουν συνολική επιφάνεια που θα υπερβαίνει τα 30 στρέμματα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου θα ανέλθουν σε περίπου 20 στρέμματα. Στο σταθμό θα κατασκευαστούν χώροι στάθμευσης 572 θέσεων.
θα είναι ένας σύγχρονος συγκοινωνιακός κόμβος που θα φιλοξενεί πέρα από τα ΚΤΕΛ από όλη την χώρα και διεθνείς λεωφορειακές γραμμές. Εκτιμάται ότι θα αγγίξει έναν ετήσιο φόρτο της τάξης των 16 εκατ. επιβατών.
Για να δώσουμε μία τάξη μεγέθους αρκεί να φανταστούμε ότι το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας το 2019 (μετρήσιμη χρονιά πριν την πανδημία), διακίνησε 25,5εκατ.επιβάτες.
Οι σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν σήμερα την πρωτεύουσα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24-44 χιλ. επιβάτες. Με τη λειτουργία του, το νέο έργο θα ανακουφίσει τις περιοχές που στέγαζαν επί δεκαετίες τους Σταθμούς Υπεραστικών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει σημαντικά την υποβαθμισμένη περιοχή του Ελαιώνα.
Θα ενταχθούν και τα διεθνή δρομολόγια
Σε αυτό τον αριθμό θα πρέπει επιπλέον να προσμετρηθούν και τα δρομολόγια εξωτερικού (κυρίως προς Αλβανία και Βουλγαρία) που θα ενταχθούν επίσης στον ΚΣΥΛ Ελαιώνα. Σήμερα τα διεθνή δρομολόγια τερματίζουν και σταθμεύουν ανεξέλεγκτα σε όποιο διαθέσιμο σημείο της πόλης υπάρχει και κυρίως στο κέντρο.