Γράφει ο Σάββας Αθανασίου
Ο διπλασιασμός στις τιμές των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, θα φέρει σημαντικές αυξήσεις και στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, δεδομένου ότι ο τόνος από τα 450 ευρώ έφτασε τα 980 ευρώ!
Ήδη, οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες αύξησαν τις τιμές των εισιτηρίων, ενώ ταυτόχρονα επανασχεδίασαν τα δρομολόγια τους από τον Πειραιά προς τα νησιά, μείωσαν τις ταχύτητες των πλοίων και διαμόρφωσαν πακέτα προσφορών, προκειμένου να διατηρήσουν ελκυστικά τα ταξίδια κυρίως για τις πολυμελείς οικογένειες και στο φετινό καλοκαίρι.
Ωστόσο, οι αυξήσεις στα εισιτήρια προβλέπεται ότι θα κυμανθούν από 10% έως και 25%, ποσοστό υψηλό, που όμως ακόμη και αν πραγματοποιηθούν από τις εταιρείες της ακτοπλοΐας, δεν θα καλύψουν τις αυξήσεις των καυσίμων.
Υπολογίζεται ότι με τις σημερινές τιμές των καυσίμων, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα επιβαρυνθούν επιπλέον, σε σύγκριση με την περσινή σαιζόν κατά 280 εκατομμύρια ευρώ, ενώ από τις αυξήσεις τα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Οι αυξήσεις στα εισιτήρια, π.χ στην γραμμή του Αργοσαρωνικού, που ήδη εφαρμόζονται από την περασμένη Δευτέρα, αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 2 ευρώ το εισιτήριο.
Αναλυτικότερα, από τον Πειραιά για τα νησιά του Αργοσαρωνικού:
-για την Αίγινα το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 10,50 ευρώ και το Ι.Χ. στα 29 ευρώ.
-Για το Αγκίστρι το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 12,50 ευρώ και το Ι.Χ. στα 32 ευρώ.
-Για τα Μέθανα το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 13,50 ευρώ και το Ι.Χ. στα 34 ευρώ.
-Για τον Πόρο το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 15.50 ευρώ και το Ι.Χ. στα 35 ευρώ.
-Για τις γραμμές της Κρήτης, των Δωδεκανήσων, της Λέσβου τα πράγματα είναι πιο επιβαρυμένα. Μια πολυμελής οικογένεια χρειάζεται ένα και ενάμιση μισθό για να ταξιδέψει σε ένα από αυτά τα νησιά, αν χρησιμοποιήσει καμπίνα και να έχει μαζί της Ι.Χ.
Βέβαια, οι τιμές διαφοροποιούνται ανάλογα με την ποιότητα της καμπίνας. Για παράδειγμα οι τιμές στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο ξεκινούν από 42 ευρώ στο κατάστρωμα. Η 4κλινη εσωτερική καμπίνα κοστίζει 57 ευρώ το άτομο, στην τρίκλινη εξωτερική η τιμή ανεβαίνει στα 67 ευρώ το άτομο, ενώ στην μονόκλινη καμπίνα η τιμή φτάνει τα 147 ευρώ!
Για τα Χανιά οι τιμές ξεκινούν από τα 40 ευρώ και φτάνουν για το Ι.Χ. στα 92 ευρώ και υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στις τιμές και ανάλογα με την εταιρεία, την θέση και αν περιλαμβάνει και επιστροφή.
Το απλό εισιτήριο για την Ρόδο φτάνει τα 78,50 ευρώ, για τη Λέσβο τα 43,50 ευρώ, για τη Σύρο τα 28 ευρώ, για την Πάρο τα 42,50 ευρώ.
Από την Ραφήνα, τα εισιτήρια για την Άνδρο διαμορφώθηκαν στα 20.50 ευρώ, για την Μύκονο τα 31 ευρώ και για την Νάξο τα 29 ευρώ.
Σήμερα στην ακτοπλοΐα είναι δρομολογημένα περί τα 100 επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και απασχολούνται περίπου 3.500 ναυτικοί.
Οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας έχουν ζητήσει από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη γενναία μέτρα ενίσχυσης των πλοίων και των εταιρειών. Μεταξύ των προτεινομένων μέτρων περιλαμβάνονται η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% και για ένα διάστημα στο 6%, επιδότηση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, όπως έγινε στην περίοδο της έξαρσης της πανδημίας, κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων που επιβαρύνουν τις εταιρείες με 48 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, αύξηση των επιδοτήσεων των ετήσιων συμβάσεων εξυπηρέτησης των αγόνων γραμμών, επίσπευση της καταβολής των οφειλών προς τις εταιρείες, ύψους 42 εκατ. ευρώ
Το μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο για την φετινή τουριστική περίοδο είναι ότι οι ακυρώσεις κυρίως των Αμερικανών δεν υπερβαίνουν το 1-2% και αυτές οφείλονται στην πανδημία του covid -19 και όχι στις πολεμικές συρράξεις στην Ουκρανία.
Άλλωστε, οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί δεν προτιμούν στα ταξίδια τους να χρησιμοποιούν επιβατηγά πλοία. Υπήρχε ένα τουριστικό ρεύμα προς το Μπάρι, όπου πήγαιναν για να προσκυνήσουν τον Άγιο Νικόλαο, αλλά τα τελευταία χρόνια αυτές οι επισκέψεις είχαν ατονήσει.
Επισημαίνεται ότι στο 9μηνο του 2021 διακινήθηκαν στα ελληνικά λιμάνια συνολικά 14.574.062 επιβάτες, ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020 είχαν διακινηθεί 10.847.856 επιβάτες. Το 9μηνο του 2021 σε σύγκριση του 2020 η αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν 34,3%, ενώ η μείωση του 2020 σε σχέση με την κίνηση του 2019 ήταν κατά 39,1%.