Μείωση της τάξης του 5,4% σημείωσε φέτος ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων την εβδομάδα πριν το Πάσχα (24/04/22), σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή (2/5/21). Αυτό προκύπτει από έρευνα της NielsenIQ, σύμφωνα με την οποία όλες οι μεγάλες προϊοντικές κατηγορίες παρουσίασαν αρνητικές τάσεις, ενώ πιο έντονες ήταν αυτές των bazaar προϊόντων ο τζίρος των οποίων μειώθηκε κατά 13,5%, καθώς και των προϊόντων για την φροντίδα του νοικοκυριού, που είχε απώλειες κατά 10,7%.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, επισημαίνεται ότι παρά τους αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ο συνολικός τζίρος της αγοράς είναι σημαντικά ενισχυμένος σε σχέση με την pro-covid εποχή ήτοι κατά 12,8%.
Άνοδος στην περιφέρεια
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών τα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σημείωσαν τις πιο αρνητικές τάσεις, με τα ποσοστά πτώσης του τζίρου να φτάνουν στο 12,7% και 11,1% αντίστοιχα, καθώς έπειτα από δύο συνεχόμενες χρονιές με lockdowns και περιορισμούς στις μετακινήσεις, οι καταναλωτές φαίνεται να επέλεξαν να περάσουν το Πάσχα στην περιφέρεια. Το γεγονός αυτό ερμηνεύει και τη σημαντική ανάπτυξη, που σημείωσαν οι πωλήσεις στην περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας κατά 9,3%, αλλά και της Πελοποννήσου κατά 11,4%.
Πτώση στα αμνοερίφια
Στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, για τα οποία η NielsenIQ πλέον διαθέτει στοιχεία σε επίπεδο κατηγοριών, η πτώση του συνολικού τζίρου αποτυπώθηκε και στην κατηγορία του κρέατος, που έχει την τιμητική της λόγω της Κυριακής του Πάσχα, με τις πωλήσεις να σημειώνουν συνολική μείωση της τάξης του -1,7%.
Τα αμνοερίφια, στο σύνολό τους, σημείωσαν πτώση κατά -3,4%, και πιο συγκεκριμένα, το αρνί κατά -2,6% και το κατσίκι κατά -5,7%, ενώ έκπληξη αποτέλεσε το πρόβατο, που αύξησε τις πωλήσεις του κατά 52,4%, ωστόσο με μικρή συμμετοχή στις πωλήσεις της κατηγορίας του κρέατος συνολικά.
Αυτό που προκύπτει από την μελέτη των τάσεων των επιμέρους κατηγοριών είναι ότι ο καταναλωτής φέτος μάλλον προτίμησε να αντικαταστήσει τον οβελία με άλλα κρεατοσκευάσματα, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν κατά 4,7%, ενώ παράλληλα η αύξηση των πωλήσεων του μοσχαρίσιου κρέατος ήταν αποτέλεσμα της αύξησης της τιμής του και όχι του όγκου πωλήσεων, αφού κινήθηκε ναι μεν θετικά σε τζίρο, στο +8,3%, αλλά ήταν πτωτικό σε όγκο κατά -4,6%.
Κέρδισε έδαφος το κοτόπουλο
Τέλος, όσον αφορά στις λοιπές κατηγορίες των φρέσκων-χύμα προϊόντων, παρατηρήθηκε μια αυξητική τάση για τα πουλερικά και το κοτόπουλο, τα οποία σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις κατά 5,5% και 5,7% αντίστοιχα, ενώ τα λαχανικά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι για τα οποία καταγράφηκε μια οριακά αυξημένη τάση στο +0,6%, με τις ντομάτες (+11,6%), τα αγγούρια (+17,2%), αλλά και τα μαρούλια (+33,2%) να συγκρατούν, λόγω ανατιμήσεων, τον συνολικό τζίρο των λαχανικών.