Γράφει ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Στο πλαίσιο της διεθνούς αναδιοργάνωσής της, η Mercedes-Benz πούλησε τη θυγατρική της στην Ελλάδα, Mercedes-Benz Ελλάς, στον ελβετικό Όμιλο Emil Frey. Τον όμιλο τον ξέρουν -σχεδόν- όλοι, μιας και είναι ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος της Ευρώπης. Αυτό που ξέρουν λίγοι, ωστόσο, είναι ότι πίσω του κρύβεται μια οικογένεια η οποία ζει και αναπνέει για τα αυτοκίνητα.
Γουόλτερ Φράι. Αυτός είναι ο πρόεδρος και κύριος μέτοχος της Emil Frey, του κολοσσού που φέρει το όνομα του πατέρα του. Ο 79χρονος Ελβετός, με περιουσία που ξεπερνά τα 2,9 δισεκατομμύρια δολάρια, δεν είναι, όπως θα φανταζόταν κανείς λόγω… καταγωγής, τραπεζίτης. Ναι, έχει μακρά εμπειρία στις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως είναι πρώην οδηγός αγώνων. Η οικογένεια Φράι, βλέπετε, το έχει περίπου σαν “παράδοση” να ασχολείται με τους αγώνες αυτοκινήτου, όπως δίδαξε ο “πατριάρχης” και ιδρυτής της, Εμίλ.
Πίσω στο 1924, όταν άρχισαν όλα. Ο νεαρός μηχανικός Εμίλ Φράι, αποφασίζει να ανοίξει ένα συνεργείο ποδηλάτων και μοτοσυκλετών στη Ζυρίχη. Με τις μοτοσυκλέτες και τα αυτοκίνητα να γίνονται δημοφιλή στην Ελβετία, ο Φράι δεν ασχολείται μόνο με το συνεργείο. Για να πείσει ότι πουλά στους πελάτες του τα κορυφαία προϊόντα σε λογικές τιμές, αρχίζει να συμμετάσχει σε αγώνες μοτοσυκλετών.
Ο Φράι δεν είναι μόνο καλός μηχανικός, αλλά και πολύ καλός επιχειρηματίας με καινοτόμες ιδέες για την εποχή του. Η επιχείρησή του αρχίζει να πουλά και αυτοκίνητα από το 1931. Γρήγορα χτίζει φήμη στην Ελβετία και, το 1945, μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, θα ιδρύσει την εισαγωγική του εταιρεία, στην οποία θα δώσει το όνομά του. Το 1954 θα τη μετονομάσει σε Emil Frey AG και το 1967, θα γίνει ο πρώτος εισαγωγέας της Toyota, ενώ θα πουλά και μοτοσυκλέτες, κινητήρες σκαφών θαλάσσης, επαγγελματικά οχήματα. Έτσι, αναπτύσσει ένα δίκτυο σχεδόν σε όλη την Ευρώπη.
Εκείνη τη χρονιά, πλέον ως μεγαλοεπιχειρηματίας, ο Εμίλ Φράι θα απευθυνθεί στους εργαζομένους του με ειλικρίνεια: “Ένας χαρούμενος εργαζόμενος είναι ένας καλύτερος εργάτης που αποδίδει καλύτερα. Και ένα χαρούμενο αφεντικό, είναι ένα καλύτερο αφεντικό που είναι πιο επιτυχημένο”. Με αυτό τον τρόπο θα εξηγούσε την κουλτούρα της εταιρείας που είχε δημιουργήσει, με την έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο.
Το 1970, η εταιρεία του Εμίλ Φράι θα πέρναγε στα χέρια του γιου του. Όχι με τον τρόπο που φαντάζεται κανείς, όμως. Ο Γουόλτερ Φράι έπρεπε πρώτα να αποδείξει ότι είναι ισότιμα καλός οδηγός αγώνων με τον πατέρα του. Επιπρόσθετα, εκτός από τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης και το LSE, θα δοκιμαζόταν στην εταιρεία για τέσσερα χρόνια, αλλά δεν θα την κληρονομούσε. Θα την εξαγόραζε!
Στα χέρια του Γουόλτερ Φράι, η εταιρεία θα γιγαντωθεί ακόμα περισσότερο, μέχρι να καταλήξει να γίνει ο σημερινός κολοσσός των περισσότερων από 678 σημείων πώλησης, των 22.000 εργαζομένων και των 13 δισεκατομμυρίων ευρώ σε κέρδη (με 555.000 πωλήσεις οχημάτων το 2021). Μόλις 5 χρόνια από τότε που εξαγόρασε την εταιρεία του πατέρα του, ο Φράι θα αντισταθεί στις “σειρήνες” των επενδυτών. Και θα αρνηθεί την εισαγωγή της Emil Frey στο χρηματιστήριο. Θα συνεχίσει μόνος του, μέχρι να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο dealer αυτοκινήτων της Ευρώπης- τον πλέον… ποθητό συνεργάτη κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας. Και θα κρατήσει τις αρχές του ιδρυτή, του Εμίλ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 1995, σε ηλικία 96 ετών.
Βέβαια ο Φράι ήταν και είναι πολυπράγμων άνθρωπος. Μετέχει στα ΔΣ μιας σειράς εταιρειών, όπως η φαρμακευτική Roche, η Allianz Suisse, η ZLE Betriebs AG, η Rhomberg. Είναι πρόεδρος της ομάδας χόκεϊ επί πάγου ZSC Lions. Και, από το 1987 ως το 2001 θα καταφέρει να εκπληρώσει ένα όνειρό του να ασχοληθεί με την πολιτική. Θα εκλεγεί στο Ελβετικό Κοινοβούλιο.
Στο μεταξύ, οι δουλειές για τον Φράι πάνε περίφημα. Παρότι η οικογένεια σπάνια δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις, είναι πασιφανές από την ανάπτυξη και τα σχέδια του Φράι. Αν αφήσουμε στην άκρη το γεγονός ότι ήθελε να αγοράσει ένα ποσοστό της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mitsubishi, ο Φράι αντιπροσωπεύει σχεδόν όλες τις μάρκες του κόσμου στην Ευρώπη- 44 για την ακρίβεια. Σε έξι χώρες της κεντρικής Ευρώπης, τα μοντέλα της γαλλικής PSA (σήμερα Stellantis), την ιαπωνική Subaru σε Γαλλία, Πολωνία, Ουγγαρία, Τσεχία, Γερμανία, τη Mitsubishi σε Γερμανία, Γαλλία, Ουγγαρία, τη Mercedes-Benz σε σχεδόν όλα τα Βαλκάνια, ενώ είναι dealer σε δεκάδες άλλες μάρκες, όπως Toyota, Lexus, Suzuki, Jaguar, Land Rover, Kia.
Στη Γερμανία, εμπορεύεται σχεδόν όλες τις μάρκες, ενώ στη Στουτγάρδη είχε ανοίξει το μεγαλύτερο dealership της Ford στον κόσμο! Επίσης δραστηριοποιείται στο leasing, στη διαχείριση εταιρικών στόλων, στη χρηματοδότηση, στα ανταλλακτικά και τα logistics, τη διαχείριση χώρων στάθμευσης, την ενοικίαση αυτοκινήτων (Hertz), τα πλυντήρια αυτοκινήτων (Best Carwash), τη φροντίδα κλασικών αυτοκινήτων, τα σχολεία ασφαλούς οδήγησης και τις εισαγωγές μοτοσυκλετών Kawasaki.
Και στην Ελλάδα; Αυτό που συζητείται είναι ότι ο όμιλος του Φράι μπορεί να άρπαξε μια ιδανική ευκαιρία που έψαχνε να δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας, με την εξαγορά της Mercedes-Benz Ελλάς. Ο ελβετικός όμιλος συμφώνησε με τον κινεζικό κολοσσό της αυτοκίνησης Great Wall για την αντιπροσώπευση δύο μαρκών, της Ora και της WEY στη Γερμανία. Πρόκειται για δύο μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν στόχευση την Ευρώπη και κυρίως τις χώρες της Νότιας Ευρώπης, όπου οι Κινέζοι θεωρούν πως θα εξασφαλίσουν πλεονέκτημα λόγω της τιμολογιακής τους πολιτικής. Άραγε, θα χρησιμοποιήσουν την Emil Frey στην Ελλάδα;
Και το μέλλον; Ο Εμίλ Φράι έγινε διάσημος τρέχοντας με μοτοσικλέτες σε αγώνες. Ο γιος του, συνέχισε την οικογενειακή παράδοση, τρέχοντας με Mini Cooper και Toyota. Ο εγγονός του, Λόρενς, πιστώνεται την επαναφορά του ονόματος (Emil Frey Racing) στους αγώνες ταχύτητας -στο πρωτάθλημα τουρισμού, σε συνεργασία με τη Lamborghini Squadra Corse και εξελίσσοντας τις Lexus RC F GT3 και Emil Frey GT3 Jaguar. Ενδεχομένως να χρειαστεί και αυτός να αγοράσει την εταιρεία από τον πατέρα του, αν τηρηθεί η παράδοση;
“Όχι”, απαντά ο Γουόλτερ Φράι, ο οποίος έχει δύο γιους και μια κόρη, ενεργούς στην εταιρεία. Είναι η μανία του να μείνει στα χέρια της οικογένειας η αυτοκρατορία των αυτοκινήτων- ιδιαίτερα καθώς συμφωνούν με τις απόψεις του ότι το αυτοκίνητο δαιμονοποιείται άδικα για τη ρύπανση. “Και οι τρεις τους τα πάνε καλά μεταξύ τους και θέλουν να αναλάβουν ευθύνες. Έχουμε υπογράψει δεσμευτική συμφωνία μετόχων που αναφέρει: Το κάθε παιδί θα κληρονομήσει το ένα τρίτο της εταιρείας. Θα είστε από κοινού υπεύθυνοι για να διασφαλίζετε ότι θα είμαστε μια υγιής επιχείρηση και θα συνεχίσετε να διασφαλίζετε τις θέσεις εργασίας”.