Κλειδώνει χρηματοδοτικά το σιδηροδρομικό έργο Ρίο-Πάτρα με την τρίτη μεγαλύτερη σήραγγα στην Ελλάδα

92

Γράφει

Με διπλή χρηματοδότηση θα προχωρήσει από την ΕΡΓΟΣΕ η υλοποίηση του μεγάλου σιδηροδρομικού έργου Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών που περιλαμβάνει και την  Σιδηροδρομική Σήραγγας Πατρών. Το έργο με το οποίο θα ξαναλειτουργήσει διπλή γραμμή από το Ρίο μέχρι και το νέο Λιμάνι της πόλης, έχει απασχολήσει για σχεδόν δύο δεκαετίες την τοπική κοινωνία αλλά και όλες τις κυβερνήσεις της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα τμήμα του έργου αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσα από το πρόγραμμα “Μεταφορές” ενώ το υπόλοιπο του ποσού,  όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, από το βήμα του Olympia Forum, εκτιμάται πως θα καλυφθεί από το νέο call του προγράμματος “Συνδέοντας την Ευρώπη” (CEF II). Αυτό σημαίνει πως το έργο με την ολοκλήρωση των διαδικασιών ένταξης στα δύο αυτά ευρωπαϊκα χρηματοδοτικά προγράμματα εξασφαλίζει την υλοποίηση του.

Διαγωνισμός σε εξέλιξη

Να θυμήσουμε πως ήδη ο διαγωνισμός για το έργο Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών είναι σε εξέλιξη από τις αρχές του έτους από την ΕΡΓΟΣΕ, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικου διαλόγου. Ο διαγωνισμός βρίσκεται πλέον στη Β`φάση της σχετικής διαδικασίας. Περιλαμβάνει την Σιδηροδρομική Σήραγγα Πατρών, μια από τις μεγαλύτερες της χώρας ξεκινώντας από την οδό Κανελλοπούλου και τερματίζοντας στο νέο Λιμάνι.

Το υπογειοποιημένο μήκος της σήραγγας με την μέχρι σήμερα προτεινόμενη λύση, υπολογίζεται σε 5,2 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει πως θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της χώρας, πίσω από την Σήραγγα Καλλιδρόμου (9χλμ) και τη Σήραγγα Όθρυος (6,4χλμ).

Το υπογειοποιημένο τμήμα ξεκινά όπως είπαμε από τη στάση «Καστελλόκαμπος», από όπου τα τρένα του Προαστιακού θα συνεχίζουν πραγματοποιόντας πραγματοποιούν 9 στάσεις ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, ενώ θα υπάρχει και μετεπιβίβαση για την σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο. Τα υπεραστικά τρένα θα σταματούν μόνο στον κεντρικό σταθμό της πόλης. Η άνοδος στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων, δηλαδή 5,16 χιλιόμετρα.

Οι σταθμοί θα είναι οι Ρίο, Καστελόκαμπος, Μποζαϊτικα Κανελλοπούλου, Αγυιά, Παναχαϊκή, Άγιος Διονύσιος, Άγιος Ανδρέας ενώ θα έχουμε και δυο επιλιμένιους σταθμούς: Τριών Συμμάχων και Νέο Λιμάνι.

Ο Δήμος Πατραίων ως γνωστό, διεκδικεί υπογειοποίηση των γραμμών από το Ρίο προκειμένου να αναπλαστεί μεγαλύτερο τμήμα του σιδηρόδρομου επιφανειακά. Σε πρόσφατη επιστολή που εστάλει στον πρωθυπουργό, σημειώνεται μεταξύ άλλων πως «το εύλογο και δίκαιο αίτημά μας, πρέπει να υιοθετηθεί, καθώς είναι εντελώς παράλογο, ένα έργο που ξεκινά σήμερα και θα συνυπάρχει με την πόλη μας, να μην ικανοποιεί τις σύγχρονες ανάγκες μας».

Τι προβλέπεται με την υλοποίηση του έργου

Με την υλοποίηση και λειτουργία της νέας διπλής γραμμής Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας, η τρίτη μεγάλη πόλη θα επανασυνδεθεί μετά από πολλά χρόνια με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα θα συνδεθεί και το λιμάνι της αλλά και δυνητικά και η ΒΙΠΕ της πόλης, μια από τις μεγαλύτερες της χώρας.

Είναι έργο που επίσης ολοκληρώνει τον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ της χώρας, δηλαδή το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη-Προμαχώνας.

Παράλληλα εκτιμάται πως το express δρομολόγιο θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40’. Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση θα είναι σύμφωνα με παλαιότερες εκτιμήσεις πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες.

Σύμφωνα με στοιχεία από το 20202, η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000. Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία, σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί τρεις εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ενώ το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε τέσσερις εμπορικές την ημέρα στο τμήμα Θριάσιο-Πάτρα.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις