Μερική ανάκαμψη στην επιβατική κίνηση των ευρωπαϊκών λιμανιών καταγράφει για το 2021 η Eurostat, έπειτα από τη συμαντική μείωση κατά 45% στον αριθμό επιβατών το 2020 εξαιτίας της πανδημίας.
Συγκεκριμένα, σε σύγκριση με το 2020, ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε κατά 16%, φτάνοντας τα 267,9 εκατομμύρια από 230 εκατομμύρια το 2020. Βέβαια, αυτός ο αριθμός εξακολουθεί να είναι σημαντικά χαμηλότερος από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (-36% το 2021 σε σύγκριση με το 2019), όταν τα λιμάνια της ΕΕ κατέγραψαν 418 εκατομμύρια επιβάτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το λιμάνι της Μεσίνας στην Ιταλία παραμένει στην κορυφή των επιβατικών λιμανιών της ΕΕ για το 2021, με 8,3 εκατομμύρια επιβάτες. Στη συνέχεια το λιμάνι του Ρέτζιο Ντι Καλάμπρια κατέγραψε 8,1 εκατομμύρια επιβάτες και τρία ελληνικά λιμάνια συμπληρώνουν τη λίστα: ο Πειραιάς, τα Παλούκια Σαλαμίνας και το Πέραμα (με 5,9 εκατομμύρια επιβάτες το καθένα).
Το 2021, τα λιμάνια που βρέθηκαν στο top20 αντιπροσώπευαν πάνω από το 34% του αριθμού επιβατών στο σύνολο των κρατών – μελών της ΕΕ. Παράλληλα, καταγράφηκε σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης το 2021 σε σύγκριση με το 2019, με εξαίρεση δύο ιταλικά λιμάνια: το Πιομπίνο (+2%) και το Ισόλα ντ’ Ελμπα (+3%).
Ανάκαμψη και στα φορτία
Το συνολικό μεικτό βάρος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν στα λιμάνια της ΕΕ το 2021 υπολογίστηκε σε 3,5 δισεκατομμύρια τόνους, σημειώνοντας αύξηση 4% σε σύγκριση με το 2020. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, παρόλο που τα επίπεδα του 2021 δείχνουν σημάδια ανάκαμψης, οι αξίες εξακολουθούν να είναι ελαφρώς χαμηλότερες από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Η Ολλανδία παρέμεινε στην κορυφή, καθώς τα λιμάνια της χώρας διακίνησαν 590 εκατομμύρια τόνους αγαθών (+32 εκατομμύρια τόνους σε σύγκριση με το 2020). Στη σχετική λίστα ακολούθησαν η Ιταλία και η Ισπανία, με μερίδιο 14%.
Το Ρότερνταμ (435 εκατομμύρια τόνοι), η Αμβέρσα (216 εκατομμύρια τόνοι) και το Αμβούργο (111 εκατομμύρια), όλα στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας, διατήρησαν τη θέση τους ως τα τρία κορυφαία λιμάνια της ΕΕ το 2021. Σε σύγκριση με το 2020, ο αριθμός των τόνων που διακινήθηκαν το 2021 μειώθηκε περισσότερο στον Πειραιά (-10%), στο Αλτζεσίρας στην Ισπανία (-6%) και στην Κλαϊπέντα στη Λιθουανία (-5%). Αντίθετα, αυξήθηκε στο Ζεεμπρούγκε στο Βέλγιο (+27%) και στην Κοστάντζα της Ρουμανίας (+26%).