Κέα: Εντυπωσιακές εικόνες απο το ναυάγιο που ανέλκυσαν σε χρόνο ρεκόρ

96

Με πατριωτισμο και κοντρα στις δύσκολες συνθήκες η Συριανη εταιρία Πασσαβια ΕΠΕ ολοκλήρωσε την απομάκρυνση προς ανακύκλωση του Τουρκικού δεξαμενόπλοιου Dorduncu που είχε προσαράξει ακυβέρνητο στον λιμενοβραχίονα της Κέας με 193 μετανάστες το 2020.

Το ναυάγιο ειχε χαρακτηρισθεί ως επικίνδυνο για την ναυσιπλοΐα, τις εγκαταστάσεις του λιμένα και το περιβάλλον. Με την ίδια απόφαση είχε κριθεί ασύμφορη η ανέλκυσή του από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου και αποφασίστηκε η εκποίηση του με πλειοδοτικό διαγωνισμό και τιμή έναρξης 1€. Καθώς δεν εμφανίστηκε κανείς ενδιαφερόμενος αλλά και λόγω της επικινδυνότητας του ναυαγίου, τον Μάρτιο του 2021 αποφασίστηκε η διαδικασία μειοδοτικού διαγωνισμού απομάκρυνσης.

Λόγω των ειδικών δυσκολιών της ανέλκυσης και του χαμηλού προϋπολογισμού, ο διαγωνισμός επρόκειτο να αποβεί και πάλι άγονος. Ενδεικτικά προφορικές συζητήσεις μεταξύ των επαγγελματιών του χώρου, ανέφεραν ως ελάχιστη δαπάνη ανέλκυσης τετραπλάσιο ποσό το οποίο όμως δεν διέθεται το Λ. Ταμείο Σύρου. Μετά από αυτοψία του ναυαγίου, λύση στο πρόβλημα ανέλαβε να δώσει η Συριανή εταιρεία Πασσάβια ΕΠΕ καταθέτοντας τη μοναδική προσφορά στο διαγωνισμό με το χαμηλό προϋπολογισμό.

Με τα δεκάδες επιβλαβή ναυάγια, γύρω από κάθε κεντρικό λιμάνι της Χώρας να παραμένουν βυθισμένα επί δεκαετίες, λίγοι πίστευαν ότι το ναυάγιο της Τζιας θα είχε διαφορετική μοίρα αφού τόσο η χρηματική δυσχέρεια όσο και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες κάνουν τις ανελκύσεις στην Ελλάδα «όνειρο θερινής νυκτός».

«Δεν τα σηκώνουν από την Ελευσίνα και τον Πειραιά, θα το σηκώσουν απ’ τη Τζια;» σχολίαζαν και δεν έδειχναν να το πιστεύουν οι κάτοικοι του νησιού.

Είχα αρκετές ερωτήσεις και επικοινώνησα με την ανάδοχο εταιρεία Πασσάβια ΕΠΕ και τον
Συντονιστή της ανέλκυσης, Μάνθο Γέρου. Τι κάνει τις ανελκύσεις τόσο ¨σπάνιες¨ στη Χώρα μας;

Παγκοσμίως μια ανέλκυση παρουσιάζει σημαντικές τεχνικές δυσκολίες. Τα πλοία είναι
κατασκευασμένα να επιπλέουν δηλαδή, να ισομοιράζουν το βάρος τους σε όλη
την επιφάνεια των υφάλων τους. Δεν είναι φτιαγμένα να κρέμονται στον αέρα
από σχοινιά. Αν προσπαθήσεις να τα σηκώσεις, η κατασκευή συνήθως καταρρέει.
Επίσης τα ναυάγια παρουσιάζουν οξείδωση και δομικές ζημίες, όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση της Τζιας, τα οποία υποβαθμίζουν περαιτέρω τη σταθερότητα της κατασκευής τους.

Το βάρος ενός πλοίου είναι συνήθως πολλές φορές μεγαλύτερο από την ανυψωτική ικανότητα των διαθέσιμων γερανών. Το εργασιακό περιβάλλον στο βυθό περιπλέκει περαιτέρω τις διαδικασίες. Στη Χώρα μας για μια ανέλκυση εμπλέκονται διαφορετικοί κρατικοί φορείς οι οποίοι πρέπει να αδειοδoτήσουν σχετικά και αυτό είναι αμφίβολο και χρονοβόρο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι όταν προκηρύσσεται μια ανέλκυση αυτό δεν
προϋποθέτει ότι όλοι οι κρατικοί φορείς είναι σύμφωνοι με το έργο.

Για να έχεις δικαίωμα να αιτηθείς τις επιμέρους άδειες πρέπει πρώτα να έχεις ανακηρυχθεί ανάδοχος, δηλαδή να έχεις δεσμευθεί με χρηματική εγγύηση ότι θα ολοκληρώσεις το έργο και σε συγκεκριμένο χρόνο. Φυσικά όταν δεσμευτείς όλα γύρω σου δυσκολεύουν και ακριβαίνουν.

Τελικά τι άλλαξε και πώς τα καταφέρατε να γίνει η ανέλκυση μέσα σε τρεις
ημέρες;

Όταν σκεφτόμασταν να τα παρατήσουμε δεν είχαμε υπολογίσει ένα σημαντικό παράγοντα, τον πατριωτισμό των εμπλεκομένων. Ακούγεται εντελώς γραφικό αλλά αυτός ήταν ο πλέον καθοριστικός παράγοντας της επιτυχίας αυτού του έργου και φαντάζομαι για την έκβαση κάθε σημαντικού έργου στην Ελλάδα.

Έχοντας κολλήσει πολλές φορές στον αδιάφορο τοίχο της γραφειοκρατίας ξεχνούμε κάποιους και πατριώτες οι οποίοι ακόμα προσπαθούν για τον τόπο. Μιλάω για την ανιδιοτελή αποφασιστικότητα κάποιων δημόσιων υπαλλήλων να προασπιστούν το Δημόσιο συμφέρον. Αυτό σήμερα δυστυχώς δεν είναι ούτε αυτονόητο ούτε αναμενόμενο και φυσικά ένας εργολάβος δεν μπορεί να βασιστεί σε αυτό, είναι όμως καταπληκτικό όταν συμβαίνει.

Είναι αξιέπαινο να βλέπεις να προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα με θάρρος
και αποφασιστικότητα. Ήμασταν τυχεροί και δεν θα είχε γίνει η ανέλκυση χωρίς την άψογη συνεργασία με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου Κανδιώ Μαραγκού και τον προϊστάμενο των τεχνικών υπηρεσιών Ρένου Ζερβού, την πίεση (προς εμάς) και αποφασιστικότητα να φύγει το ναυάγιο της Δημάρχου Κέας, Ειρήνης Βελισσαροπούλου, τον επαγγελματισμό και άγρυπνο μάτι της προϊσταμένης Μαρίας Καλησπέρη και Λάμπρου Παγανιά του Λιμεναρχείου Κέας.

Τον σεβασμό όλων μας κέρδισε επίσης ο Διοικητής της Λιμενικής Αστυνομίας Λαυρίου
κ. Αγγελόπουλος ο οποίος μετά το ¨ξετίναγμα¨ που μας έκανε στα απαιτούμενα δικαιολογητικά εξέδωσε την άδεια ανέλκυσης σε χρόνο ρεκόρ, όλα έγιναν ηλεκτρονικά χωρίς ούτε μία φυσική επίσκεψη. Πραγματικά εντυπωσιακό θέλω πολύ να τον γνωρίσω από κοντά με την πρώτη ευκαιρία.

Το ναυάγιο φάνηκε να σηκώθηκε σε τρεις ημέρες αλλά υπήρχε προεργασία 10 μηνών. Πριν καν καταθέσουμε την προσφορά μας είχε σχεδιασθεί η κάθε λεπτομέρεια. Στο βυθό είχαν γίνει όλες οι μετρήσεις. Όταν άρχισε η επιχείρηση έπαιξε καθοριστικό ρόλο η μεγάλη εμπειρία των εποπτών δυτών μας Αντώνη Πρίντεζη και Θόδωρου Τσατσή οι οποίοι ολοκλήρωσαν ταχύτατα τις διαδικασίες.

Καταλαβαίνω ότι είναι πολύπλοκη εργασία με μεγάλα ρίσκα. Τι θα μπορούσε να
κάνει η Πολιτεία για να διευκολύνει τις ανελκύσεις στη Χώρα μας;

Ένα ναυάγιο μπορεί να έχει δύο μοίρες, την ανέλκυση/εξουδετέρωση ή την παραμονή του στο βυθό ως τεχνητός ύφαλός. Στην κάθε περίπτωση ο στόχος είναι να μειωθεί το κόστος με το μέγιστο όφελος. Για να μειωθεί το κόστος ανέλκυσης πρέπει να μειωθεί το ρίσκο του εργολάβου. Θα πρέπει όταν διακηρυχθεί ο διαγωνισμός ανέλκυσης, να έχουν ήδη εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες και ο προϋπολογισμός να επαρκεί για το έργο.

Ένα ναυάγιο αποτελεί επίσης πηγή θαλάσσιας ζωής και τουριστικό αξιοθέατο. Αν εμποδίζει τη ναυσιπλοΐα μπορεί να μεταφερθεί σε κατάλληλο σημείο κάποιες φορές με μικρότερο κόστος από αυτό της ανέλκυσης και με σημαντικά οφέλη για την τοπική οικονομία. Στο εξωτερικό αγοράζουν, προετοιμάζουν και βυθίζουν πλοία με μεγάλο κόστος για το σκοπό αυτό. Πριν αποφασιστεί η κάθε ανέλκυση πρέπει να εξετασθούν τα οφέλη και αυτής της εναλλακτικής.

Δύσκολές οι ανελκύσεις στην Ελλάδα εκτός τελικά αν ¨θέλουμε¨. Τα όμορφα νησιά
Σύρος και Τζια μας έδειξαν τον δρόμο.

Το βίντεο της ανέλκυσης με αποκλειστικά πλάνα:

Ειρήνη Βελισσαροπούλου: Σημαντικές αποκαλύψεις απο την Δήμαρχο Κέας – Η ανακούφιση της, οι ευχαριστίες και οι χρηματοδοτήσεις που εξασφάλισε – Θέτει εκ νέου υποψηφιότητα για τις δημοτικές εκλογές

Νοιώσαμε μεγάλη ανακούφιση όταν βλέπαμε να βγαίνει το ναυάγιο στην επιφάνεια γιατί μας είχε δημιουργήσει μεγάλη αγωνία από τη πρώτη στιγμή που το πλοίο χτύπησε το λιμενοβραχίονα μας. Παρόλα αυτά πραγματοποιηθήκαν συντονισμένες προσπάθειες, ήταν πολύ μεγάλο το πέρας της διαδικασίας, ξεπεράστηκαν πολλά εμπόδια μέχρι να φτάσουμε στο σημείο αυτό.

Η δήμαρχος Κέας Ειρήνη Βελισσαροπούλου, αναφέρθηκε και στην διάρκεια ανέλκυσης του ναυαγίου, η οποία όπως ανέφερε, έγινε σε χρόνο ρεκόρ, υπάρχουν τοσα πολλά ναυάγια στα νησιά και γενικότερα στην Ελλάδα, αλλά αυτό αποτελεί την εξαίρεση και σε χρόνο ρεκόρ, καθώς έγιναν συντονισμένες προσπάθειες τόσο από  το Δήμο μας κι εμένα, το Λιμενικό ταμείο με την Πρόεδρο Κανδιώ Μαραγκού, το κ. Ρένο Ζερβό και τους υπόλοιπους υπαλλήλους , με αγαστη συνεργασία και δουλειά ξεπεράσαμε τα προβλήματα. Είπαμε θα το αντιμετωπίσουμε μαζί κι αυτό αντιμετωπίστηκε όσο γρηγορότερα γινόταν. Η Δήμαρχος μίλησε και τις αρχικές προστριβές που υπήρχαν, αλλά άφησαν το εγώ και κοίταξαν  το εμείς για να δοθεί το συντομότερο δυνατό λύση.

Σε ερώτηση μας για τον αν της πέρασε από το μυαλό ότι μπορεί να μείνει για πάντα το ναυάγιο στα νέα της Κέας και πως τον αντιμετώπισε η τοπική κοινωνία μας δήλωσε οτι:

”Δεν πίστεψα ποτέ ότι το ναυάγιο θα μείνει κι όλα πήγαν καλά. Ο κόσμος εκ του αποτελέσματος είναι ευχαριστημένος, ενώ κατά την διάρκεια της ανέλκυσης υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για το πώς μπορεί να ανελκυθεί ένα ναυάγιο. Μέχρι που βγήκε και το πρώτο κομμάτι του πλοίου και ταυτόχρονα εμφανίστηκε διάχυτη ανακούφιση απ όλους.’’

Οσον αφορά την εταιρεία που ανέλαβε με ασφάλεια και με επιτυχία την επιχείρηση ανέλκυσης και μεταφοράς η κα Βελισσαροπούλου εστίασε στο γεγονός ότι όλα έγιναν με επαγγελματικότητα. ‘’Η εταιρεία που ανέλαβε την ανέλκυση ήταν γρήγορη, συνεργάσιμη και οτιδήποτε χρειάστηκε ήμασταν εκεί από τη πρώτη στιγμή, όλα έγιναν όμορφα, αθόρυβα  και καθώς πρέπει σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Ηρθαν, έμειναν για 10 ημέρες, εργάστηκαν σκληρά μέρα –νύχτα και ολοκλήρωσαν με επιτυχία αυτή τη μεγάλη επιχείρηση.

Χρηματοδότηση του Λιμενοβραχίονα και πριν ανελκυστεί χτυπήσαμε τη πόρτα του Υπουργείου.

Για το θέμα του Λιμενοβραχίονα, η Δήμαρχος Κέας μας δήλωσε ότι ακόμα και σε αυτό χρειάστηκε  να βρεθούν άμεσα στο Υπουργείο εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση του Λιμενοβραχίονα πριν ακόμα ολοκληρωθεί η ανέλκυση.

Επίσης μας είπε ότι ‘’Έχουμε υποβάλει ένα αίτημα χρηματοδότης για να διορθώσουμε στο λιμάνι και ειμαστε κοντά. Έχουμε παλέψει πολύ για να διορθώσουμε προβλήματα στις υποδομές που κληρονομήσαμε από το νησί, κι αυτό που εφαρμόσαμε από τη πρωτη στιγμή με την κ. Μαραγκού ήταν να κάνουμε σωστό προγραμματισμό  και να έχουμε μια καλή συνεργασία.

Τουριστική ανάπτυξη στην Κέα!

Άνοδο με 10% αύξηση , παρουσίασε το νησί το φετινό καλοκαίρι, σύμφωνα με την Δήμαρχο και τα επίσημα στοιχεία του Λιμεναρχείου, παρουσιάζοντας τα τελευταία χρόνια μια ακόμα ανοδική πορεία στο νησί..

‘’ Το έχουμε πολύ ανάγκη, το νησί είναι κοντά στην αττική και όσοι ηρθαν έμειναν ευχαριστημένοι’’

Η κουβέντα φυσικά δε θα μπορούσε να μην πήγαινε και τις δημοτικές εκλογές που βρίσκονται στο προσκήνιο. Όπως μας είπε η κα Δήμαρχος της Κέας, η ίδια θα είναι Υποψήφια και η ομάδα της. Μια τετραετία δεν είναι αρκετή για να αποδείξεις το έργο σου,  ύδρευση αποχέτευση, αφαλάτωση , οδοποιία. Σημαντικά έργα που θα πρέπει να γίνουν στο νησί. Ναι θα είμαστε υποψήφιοι δήλωσε στο Cyclades24.gr και το Γιώργο Σολάρη.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις