Γράφει ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Το 2022 αποδείχθηκε μία πολύ καλή χρονιά για το ελληνικό αλλά και διεθνές yachting. Η ανοδική πορεία άρχισε από το 2021 ενώ με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε για τον περιορισμό του καμποτάζ, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση για ελληνικούς προορισμούς με ποσοστό 24%, ακολουθώντας η Γαλλία με 19% και η Ιταλία με 17% στην Μεσόγειο.
Παράλληλα ανεβαίνουν και τα έσοδα από τις μαρίνες-τουριστικούς λιμένες. Η Γαλάζια Οικονομία-θαλάσσιος τουρισμός είχε κύκλο εργασιών 231 δισ. ευρώ και δίνει δουλειά σε 2,8 εκατ. ανθρώπους παγκοσμίως. Το 2021 το συνολικό ύψος των εσόδων από τους τουριστικούς λιμένες εκτιμάται ότι κατέγραψε άνοδο περίπου 30%.
Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνες αλλά και τοποθετήσεις στελεχών της αγοράς.
Ο πλοιοκτήτης Γιώργος Προκοπίου έχει δώσει το σύνθημα:
«Η πατρίδα μας είναι η θάλασσα. Το παράρτημα είναι η στεριά. Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας και γι’ αυτό πρέπει να υποστηρίζουμε το yachting διότι αυτό είναι το φυτώριο για τους μετέπειτα πλοιοκτήτες, εφοπλιστές» για να προσθέσει:
«Ξεκίνησα από την ιστιοπλοΐα και έτσι βρέθηκα στη θάλασσα. Το yachting αποτελεί μία οικονομική γέφυρα για την πατρίδα μας και ο θαλάσσιος τουρισμός ένα μεγάλο κομμάτι του τουρισμού. Χάρη στα πανέμορφα νησιά που διαθέτουμε μπορεί να γίνει η Ελλάδα διεθνές κέντρο του yachting και όπως είμαστε πρώτοι στην εμπορική ναυτιλία να γίνουμε πρώτοι και στο yachting.»
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτική Γιάννης Πλακιωτάκης δηλώνει ικανοποιημένος για την παρατηρούμενη ανάκαμψη των δραστηριοτήτων του γιώτινγκ, και δηλώνει ότι θα υποστηρίξει προς τα συναρμόδια υπουργεία τα αιτήματα του κλάδου, μεταξύ των οποίων είναι τα θέματα της διαθεσιμότητας θέσεων ελλιμενισμού στους διάφορους λιμένες, της παρακολούθησης του ορθολογικού καθορισμού των τελών ελλιμενισμού και των χρεώσεων συναφών υπηρεσιών, στις διάφορες λιμενικές δομές της χώρας και ιδιαίτερα σε αυτές που ανήκουν σε Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, στην γρήγορη εξέταση των αιτημάτων τοποθέτησης πλωτών προβλητών, και άλλα.
«Θα αναλάβουμε όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες, για να απελευθερωθούν υγιείς δυνάμεις –έχουμε και τους ανθρώπους και το όραμα– έτσι ώστε το ελληνικό yachting να γίνει πρώτο στον κόσμο» τονίζει.
Για τον νέο νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο επισημαίνει ότι «ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τάσεις του θαλασσίου τουρισμού, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για το γιότινγκ μιας και οι προβλέψεις του παρέχουν πλέον την δυνατότητα στην Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της αποκομίζοντας πολλά και σημαντικά οφέλη όχι μόνο για την ελληνική οικονομία, αλλά και για την ελληνική κοινωνία.
Το yachting αποτελεί για μας και ως κυβέρνηση και ως κόμμα ένα εξόχως σημαντικό κεφάλαιο. Ακριβώς γι’ αυτό η νομοθετική μας παρέμβαση ήταν ολιστική και όχι αποσπασματική. Αξιοποιεί πλήρως το συγκριτικό πλεονέκτημα της πατρίδας μας και δεν το ακυρώνει. Στηρίζεται σε ενδελεχή μελέτη του χώρου, βασίζεται στο όραμα και την πίστη στις αξίες μιας φιλελεύθερης οικονομίας, η οποία παράγει πλούτο και κοινωνική ευημερία σε κάθε επίπεδο και όχι σε ιδεοληψίες και αναχρονιστικές αντιλήψεις που βάζουν φρένο στην ανάπτυξη».
Ο τέως πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες, μιλώντας στο Malta Maritime Summit παρουσίασε ενδιαφέροντα στοιχεία για το yachting ως ακολούθως με την Ελλάδα να είναι πρωταθλήτρια στα mega yachts άνω των 35 μέτρων:
– Σύνολο yachts: 8.850
– Yachts μεγαλύτερα των 35 μέτρων: Ελλάδα 490, Ισπανία 460, Γαλλία 480, Ιταλία 620 και Κροατία 200
– Ετήσια αύξηση (2017-2021): 7%
– Ρεκόρ πωλήσεων το 2021: 1.220 σκάφη, με αναμενόμενες πωλήσεις το 2022 τα 1.460 σκάφη.
Τονίζει: «Είναι ευχάριστο να παρακολουθούμε την ιδιαίτερα αυξημένη ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα μας καθώς και την ιδιαίτερη αύξηση στον θαλάσσιο τουρισμό του yachting, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην πρώτη θέση από τις χώρες της Μεσογείου για το 2021, αλλά και να υπάρχει η πρόβλεψη για περαιτέρω αύξηση μέσα στο 2022, ιδιαίτερα μετά το νομοσχέδιο για τη μερική απελευθέρωση του καμποτάζ».
Ο Γιώργος Βερνίκος Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού και Γεν. Γραμματέας του ΣΕΤΕ, μιλώντας στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες επεσήμανε:
– Η τουριστική ανάκαμψη το 2ο και 3ο τρίμηνο του 2021 στη Νότια Ευρώπη είναι ο κύριος λόγος που θα κρατήσει την Ευρωζώνη, έστω και οριακά, σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ο τουρισμός αποτελεί φωτεινό σημείο για την ευρωπαϊκή οικονομία. Ιδιαίτερα για την Ελλάδα ο τουρισμός αποτελεί στρατηγικής σημασίας δραστηριότητα και βασικό πυλώνα ανάπτυξης, δημιουργίας εισοδήματος και απασχόλησης, με κατεύθυνση ένα καινοτόμο και ποιοτικό αναπτυξιακό μοντέλο στραμμένο προς την ολιστική βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη.
– Η Γαλάζια Οικονομία αντιπροσωπεύει το 15% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα (570.000 θέσεις εργασίας) και συμβάλει στο 5,1% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας.
– Ο θαλάσσιος τουρισμός περιλαμβάνει μία ποικιλία από τουριστικές δραστηριότητες, που αναπτύσσονται στο θαλάσσιο χώρο και τις ακτές. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2018 η Γαλάζια Οικονομία-θαλάσσιος τουρισμός είχε κύκλο εργασιών 231 δισ ευρώ και έδινε δουλειά σε 2,8 εκατ. ανθρώπους.
– Ο αριθμός των σκαφών αναψυχής παγκοσμίως υπολογίζεται σε 30 εκατ. εκ των οποίων το 90% είναι σκάφη μέχρι 8 μέτρα. 6 εκατ. υπολογίζεται ότι είναι τα σκάφη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 48 εκατ. ευρωπαίοι συμμετέχουν τακτικά σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τα σκάφη.
–Στην Ευρώπη υπάρχουν σήμερα 11.000 τουριστικοί λιμένες, με τις βόρειες χώρες να έχουν κατά κανόνα περισσότερους αλλά μικρότερους λιμένες από τις νότιες χώρες. Το 2020 το σύνολο της αξίας των σκαφών που εξήγαγε η Ευρώπη ήταν 5.882 δισ. ευρώ.