Τις αλλαγές και τις προσθήκες στο «καλάθι του νοικοκυριού» ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, αλλά και τα προϊόντα του «καλαθιού της Σαρακοστής». Επίσης, έδωσε στη δημοσιότητα πρόστιμα για πέντε αλυσίδες σουπερμάρκετ, οι οποίες ήταν υπότροπες και παραβίασαν το περιθώριο κέρδους που έχει ορίσει το υπουργείο.
Στο γνωστό πλαίσιο των κυβερνητικών εξαγγελιών, που περιορίζονται σε ασπιρίνες για το πρόβλημα της ακρίβειας, ήταν οι εξαγγελίες του Άδ. Γεωργιάδη, την ώρα που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα τρέχει με 15%. Στις ανακοινώσεις του για το «καλάθι του νοικοκυριού» ανέφερε ότι μετά τα προϊόντα που προστίθενται ο αριθμός τους φτάνει τα 60.
Πρόκειται για νωπό μοσχάρι, γάλα υψηλής παστερίωσης πλήρες και με χαμηλά λιπαρά, σοκολάτα και λευκό τυρί. Επίσης ανακοίνωσε τροποποιήσεις σε αλλαντικά, κοτόπουλο και όσπρια. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, η κατηγορία των αλλαντικών θα σπάσει στα δύο: σε πάριζα και γαλοπούλα. Η κατηγορία του νωπού κοτόπουλου επίσης σπάει στα δύο: σε ολόκληρο νωπό κοτόπουλο και σε κομμάτια. Τέλος, η κατηγορία των οσπρίων θα σπάσει στα τρία ώστε να συμπεριλαμβάνονται ρεβίθια, φακές και φασόλια.
Επίσης, ανακοίνωσε αλλαγές στον τρόπο απεικόνισης των τιμών στα προϊόντα, δίνοντας προθεσμία ενός μήνα στα σουπερμάρκετ για εφαρμογή του μέτρου, που στόχο έχει την προστασία του καταναλωτή. Απαιτούνται ταμπελάκια με έντονη γραμματοσειρά, ώστε να είναι εμφανή τα στοιχεία του προϊόντος και οι τιμές.
Μετά το πέρας της προθεσμίας θα υπάρξουν πρόστιμα, όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Το «καλάθι της Σαρακοστής»
Όπως ανακοινώθηκε, αυτό θα περιλαμβάνει: χαλβά, νηστίσιμες σαλάτες τύπου αλοιφές, καταψυγμένα θαλασσινά με τουλάχιστον δύο είδη σε κάθε αλυσίδα. Τα προϊόντα αυτά θα παραμείνουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» για όσο διαρκέσει το συγκεκριμένο μέτρο.
Πρόστιμα
Ο Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρθηκε επίσης στην επιβολή προστίμων σε πέντε αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω παραβάσεων του νόμου περί αισχροκέρδειας (παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους) και λόγω του γεγονότος ότι διαπιστώθηκαν άλλες τιμές στο ράφι και άλλες στο ταμείο. Σε μία περίπτωση η παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους αφορούσε προϊόντα και εντός «καλαθιού του νοικοκυριού».
Τα πρόστιμα και οι αλυσίδες έχουν ως εξής:
- 319.900 ευρώ στην ΑΒ Βασιλόπουλος, ποσό που αντικατοπτρίζει το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο που επιβάλλεται σε αλυσίδα.
- 26.880 ευρώ στη Lidl Ελλάς. Αν και είναι κάτω από 50.000 ευρώ, η επωνυμία ανακοινώθηκε καθώς η αλυσίδα είναι υπότροπος.
- 21.387 ευρώ στην αλυσίδα «Γαλαξίας». Επίσης είναι υπότροπος.
- 9.330 ευρώ στην αλυσίδα «Κρητικός» που επίσης είναι υπότροπος.
- 5.000 ευρώ και σύσταση σε αλυσίδα στην οποία δεν έχει επιβληθεί άλλη φορά πρόστιμο.
Επίσης, όπως ανακοινώθηκε, έγιναν συστάσεις σε ακόμη μία αλυσίδα.
Τα πρόστιμα επιβλήθηκαν λόγω παραβάσεων του νόμου περί αισχροκέρδειας (παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους) και λόγω του γεγονότος ότι διαπιστώθηκαν άλλες τιμές στο ράφι και άλλες στο ταμείο. Σε μία περίπτωση η παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους αφορούσε προϊόντα και εντός «καλαθιού του νοικοκυριού».
Σε προσβολή του διοικητικού προστίμου ύψους 319.000 ευρώ που της επέβαλε η ΔΙΜΕΑ θα προχωρήσει η ΑΒ Βασιλόπουλος, όπως έλεγαν στο newmoney κύκλοι της εταιρείας. Οι ίδιοι εξηγούσαν πως το πρόστιμο είναι αβάσιμο και άδικο, ειδικά σε μία περίοδο που το οργανωμένο λιανεμπόριο λειτουργεί με ζημιές.
Επίσης σημειώνουν πως το πρόστιμο έχει υπολογιστεί με λάθος στοιχεία, αφού τα ελεγκτικά κλιμάκια δεν έλαβαν υπόψη το δεύτερο υπόμνημα που απέστειλε η εταιρεία, η οποία θεωρεί ότι δίνει επαρκείς απαντήσεις για το σύνολο των κωδικών προϊόντων.
«Το λιγότερο είναι άστοχο να μιλούν για αθέμιτη κερδοφορία, ειδικά όταν έχουμε στηρίξει το ‘καλάθι’ και πουλάμε κάτω του κόστους. Και δυστυχώς το πρόστιμο βγάζει λανθασμένα συμπεράσματα», σημείωναν οι ίδιοι κύκλοι υπογραμμίζοντας μάλιστα πως στον έλεγχο δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν αυξήσεις των λειτουργικών εξόδων μιας εταιρείας οπότε δεν υπολογίζεται εάν τελικά η εταιρεία έχει πραγματικό κέρδος ή ζημία.
Μάλιστα οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι δεν μπορεί να γίνεται σύγκριση τιμών σε διαφορετικές περιόδους, αφού μπορεί να ισχύουν προσφορές, όπως και επίσης δεν μπορεί να λαμβάνεται ως μέτρο σύγκρισης το μικτό περιθώριο κέρδους που εμφανίζει συνολικά η εταιρεία για προϊόντα που μπορεί πχ πριν από ένα χρόνο να μην υπήρχαν στο ράφι της αλυσίδας.
Επίσης τονίζουν ότι ως βάση υπολογισμού του προστίμου, λαμβάνονται υπ’ όψιν όχι μόνο τα προϊόντα που έχουν πουληθεί, αλλά και τα αποθέματα, με συνέπεια να επιβάλλεται πρόστιμο και για εμπορεύματα, που ακόμη δεν έχουν πωληθεί και απλά εικάζεται ότι έχουν ήδη πουληθεί και η εταιρεία έχει ήδη αποκομίσει το όφελος.
Τέλος εκφράζουν τη δυσαρέσκεια τους για το ότι πληροφορήθηκαν για το πρόστιμο από τα δημοσιεύματα και όχι από τα αρμόδια κλιμάκια του Υπ. Ανάπτυξης.