Γράφει ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ
Μετά τους περιορισμούς που είχε επιβάλλει ο Covid-19 στην αγαπημένη συνήθεια των Ελλήνων για κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού, ήρθε η πληθωριστική κρίση και οι ανατιμήσεις για να βάλουν καινούριο «φρένο». Πάνω από τους μισούς καταναλωτές καφέ στην Ελλάδα (54%) δηλώνουν ότι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους για καφέ λόγω του γενικότερου κλίματος ανατιμήσεων στην αγορά.
Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στην άποψη αυτή διαδραματίζουν και οι ανατιμήσεις στον ίδιο τον καφέ, είτε αυτός αγοράζεται από το ράφι του σούπερ μάρκετ για κατανάλωση στο σπίτι είτε πολύ περισσότερο όταν κάποιος τον πληρώνει κατά την έξοδό του σε μία καφετέρια. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Κάπα Research για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ σχεδόν 8 στους 10 καταναλωτές θεωρούν ότι η τιμή του καφέ στην καφετέρια είναι ακριβή ή πολύ ακριβή. Συγκεκριμένα το 25% θεωρεί ότι είναι πολύ ακριβή και το 52% ακριβή, ενώ μόλις ένα 2% βρίσκει ότι ο καφές εκτός σπιτιού είναι φθηνός. Σε ό,τι αφορά την τιμή του καφέ στο χέρι (takeaway) το 43% εκτιμά ότι είναι υψηλή και ένα 10% πολύ υψηλή. Λογική βρίσκει την τιμή του καφέ το 10% και χαμηλή το 5%.
Η συνολική αντίληψη, βεβαίως, είναι ότι ο καφές έχει ακριβύνει το τελευταίο διάστημα -κάτι που φυσικά ισχύει- με το 93% να έχει αυτή την άποψη. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι το 80% των καταναλωτών θεωρούν ότι ο καφές δεν θα έπρεπε να επιβαρύνεται με ειδικό φόρο κατανάλωσης. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για φόρο που επιβλήθηκε τον καιρό των Μνημονίων και εξακολουθεί να επιβάλλεται, παρά το αίτημα των εταιρειών καφέ, αλλά και του κλάδου της εστίασης για κατάργησή του ή έστω για μείωσή του.
Το είδος καφέ που προτιμούν οι καταναλωτές στην καφετέρια είναι ο εσπρέσο (53%) και ακολουθεί ο ελληνικός (22%) με τον στιγμιαίο να καταλαμβάνει την τρίτη θέση (14%). Το είδος καφέ, πάντως, που αγοράζουν οι καταναλωτές από το σούπερ μάρκετ είναι κυρίως ο ελληνικός (σε ποσοστό 36%) και ακολουθεί στιγμιαίος (26%) με τον εσπρέσο να έρχεται στη τρίτη θέση (15%) μαζί με τον καφέ φίλτρου (επίσης 15%). Το 78% των καταναλωτών που αγοράζουν καφέ για το σπίτι, προτιμούν αυτός να είναι ήδη αλεσμένος (78%), ενώ το 18% αγοράζει κάψουλες, είδος το οποίο βρίσκεται σε διαρκή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια με συνέπεια ολοένα και περισσότερες εταιρείες καφέ να δραστηριοποιούνται και σε αυτή την κατηγορία.
Τέσσερις στους δέκα καταναλωτές πίνουν δύο καφέδες την ημέρα, ενώ το 22% πίνει τρεις και ένα 4% τέσσερις. Το εν λόγω ρόφημα έχει πιστούς, φανατικούς οπαδούς, καθώς το 73% δηλώνει δεν θα υποκαθιστούσε τον καφέ με κάποιο άλλο ρόφημα.
Η ποσοτική έρευνα που διενήργησε η Κάπα Research για την Ελληνική Ένωση Καφέ πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.003 ατόμων στις 13 περιφέρειες της χώρας στο διάστημα 17 έως και 24 Ιανουαρίου. Σε αυτήν συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 17 ετών και άνω. Η συλλογή των στοιχείων έγινε κατά 61% (611 άτομα) με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και κατά 39% (392 άτομα) με βάση ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο μέσω του ειδικά διαμορφωμένου online πάνελ της Κάπα Research.