Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Γράφει Γιώργος Ευγενίδης
Για πολλές δεκαετίες οι ελληνοϊνδικές σχέσεις παρέμεναν πρακτικά ανύπαρκτες σε διμερές επίπεδο. Από την εποχή της ιστορικής ηγέτιδας Ιντιρα Γκάντι, η οποία είχε επισκεφθεί την Αθήνα το 1983 λίγο πριν από τον θάνατό της και είχε επαφές με τον Ανδρέα Παπανδρέου, μόλις τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις των δύο χωρών δείχνουν να αφυπνίζονται.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει αποφασίσει τα τελευταία χρόνια να καλλιεργήσει τον αναξιοποίητο δίαυλο με το Νέο Δελχί. Η αρχή έγινε το 2021 και 2022, με τον τότε υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια να δέχεται τον Ινδό ομόλογό του στην Αθήνα και στη συνέχεια να επισκέπτεται την Ινδία. Προοδευτικά, καλλιεργήθηκαν και σχέσεις σε στρατιωτικό επίπεδο, με συνεκπαιδεύσεις στελεχών από τις δύο χώρες. Και προοδευτικά, οι… δουλειές ανοίγουν και σε οικονομικό επίπεδο, με την Ελλάδα να ανεβάζει την εμβέλεια των εξαγωγών της, ενώ ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να «παίζουν μπάλα» με αντίστοιχες ινδικές.
Κάπως έτσι, η επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα την Παρασκευή και το γεύμα που ακολούθησε στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ των αντιπροσωπειών των δύο χωρών και επιχειρηματιών από Ελλάδα και Ινδία δείχνει τον δρόμο για… big business από εδώ και πέρα, καθώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσδιόρισε τον στόχο: διπλασιασμός των εμπορικών σχέσεων εντός της επόμενης τετραετίας.
Ενδεικτικά, αυτή τη στιγμή οι ελληνικές εξαγωγές στη χώρα ανέρχονται σε περίπου 135 εκατ. ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες ελληνικές εισαγωγές στα 700 εκατ., την ώρα όμως που υπάρχει μια μεσαία τάξη εκατοντάδων εκατομμυρίων πολιτών στην Ινδία που μπορεί να πληρώσει εισαγόμενα προϊόντα.
Από την άλλη, η Ινδία αναζητεί στην Ευρώπη μια νέα πύλη εισόδου για τις εξαγωγές της, καθώς η Μεγάλη Βρετανία έχασε αυτό το στρατηγικό πλεονέκτημα μετά το Brexit, εξ ου και, όπως έγραψε την περασμένη Κυριακή το «ΘΕΜΑ», οι Ινδοί καλοβλέπουν το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει στρατηγική τοποθέτηση στη ΝΑ Ευρώπη. Η Ελλάδα παράλληλα στηρίζει τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου της Ινδίας με την Ε.Ε. που είναι υπό διαπραγμάτευση.
Τουρισμός, τρόφιμα, φάρμακα
Η «ταμπακέρα» της επίσκεψης βεβαίως ήταν το μεσημεριανό γεύμα της Παρασκευής, όπου έδωσαν το «παρών» μεγάλα ονόματα του ελληνικού επιχειρείν. Ο λόγος για τον πρόεδρο του ΣΕΒ και διευθύνοντα σύμβουλο του Τιτάνα Δημήτρη Παπαλεξόπουλο, την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Neptune Lines Μελίνα Τραυλού, τον Ευάγγελο Μυτιληναίο του ομίλου Mytilineos, τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο της Chipita και της ION, τον Γιώργο Περιστέρη της ΤΕΡΝΑ, τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο της ΤΕΜΕΣ, τον Φωκίωνα Καραβία της Eurobank (έχει επενδύσει ο Ινδοκαναδός Πρεμ Γουάτσα) και τον πρόεδρο των φαρμακοβιομηχάνων και της εταιρείας ELPEN Θεόδωρο Τρύφωνα. Από μέρους της κυβέρνησης, το «παρών» έδωσαν ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης και ο διευθυντής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης.
Από ινδικής μεριάς, συμμετείχαν ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Ινδών Βιομηχάνων (CII) Σαντζίβ Πούρι, ο εκτελεστικός διευθυντής της φαρμακευτικής Emcure Samit Σατίς Μέτα, ο εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας GMR Σαμίτ Σατίς Μέτα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας UPL που δραστηριοποιείται στην τεχνολογία τροφίμων Βίκραμ Σροφ, ο διευθυντής του ινδικού κολοσσού που δραστηριοποιείται στον χώρο της ένδυσης και των υφασμάτων Shahi Exports Χαρίς Κουμάρ Αχούτζα και ο αντιπρόεδρος της φαρμακευτικής εταιρείας Intas Μπινίς Τσούγκαρ.
Αρχής γενομένης από τον τουρισμό, ο Σρινίβας Μπομιντάλα, Group Director της εταιρείας GMR που διαχειρίζεται μεγάλα αεροδρόμια και συμμετέχει μαζί με την ΤΕΡΝΑ στην κοινοπραξία για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι που θα είναι έτοιμο το 2027, έδειξε τη διάθεση της εταιρείας του να επενδύσει και σε περαιτέρω υποδομές γύρω από το αεροδρόμιο. Ο τουρισμός ήταν από τα βασικά θέματα συζήτησης, με το pool των Ινδών τουριστών να είναι αυτή τη στιγμή 40 εκατομμύρια άνθρωποι σε ετήσια βάση, με την Ελλάδα να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα, καθώς με αυτούς η σεζόν μπορεί να παραταθεί περαιτέρω αφού δεν επιδιώκουν τη μεγάλη ζέστη του καλοκαιριού. Παράλληλα, το επόμενο διάστημα θα δρομολογηθεί μια απευθείας πτήση μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας.
Από εκεί και πέρα, μεγάλες προοπτικές προσφέρει ο τομέας των τροφίμων, με την εταιρεία Chipita να συμμετέχει σε joint venture στη χώρα και τον κ. Θεοδωρόπουλο να προσκαλεί τον κ. Μόντι να εγκαινιάσει το επόμενο διάστημα τη νέα παραγωγική μονάδα που οικοδομείται. Παράλληλα, οι δύο χώρες συζητούν για μια συμφωνία για εργατικό δυναμικό από την Ινδία προς την Ελλάδα, αν και κρίσιμη παράμετρος είναι η ύπαρξη υποδομών για τη φιλοξενία τους. Ο κ. Μόντι, παράλληλα, πρότεινε να υπάρξουν ελληνοϊνδικά Hackathons, τα οποία πολύ συχνά καταλήγουν στη δημιουργία start-up εταιρειών στον χώρο της υψηλής τεχνολογίας, στην οποία οι Ινδοί θεωρούνται μεγάλη δύναμη.
Σημαντικός τομέας συνεργασίας είναι τα φάρμακα, με την εταιρεία Intas να έχει ήδη δημιουργήσει μια μονάδα 100 ατόμων στη χώρα μας, την οποία θα ενισχύσει το επόμενο διάστημα με 200-300 εργαζόμενους, ενώ ήδη υπάρχει συνεργασία και με την ελληνική φαρμακοβιομηχανία. Η Eurobank, παράλληλα, αναμένεται να ανοίξει γραφείο αντιπροσωπείας (Rep office) στην Ινδία το 2024, ενώ ευρεία συζήτηση έγινε και για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με δεδομένο τον στόχο της Ινδίας να είναι κλιματικά ουδέτερη ως το 2070. Ενα ακόμα πεδίο δυνητικής συνεργασίας είναι η ναυτιλία, αλλά και τα αμυντικά συστήματα, με τους Ινδούς μόλις προ ημερών να προσγειώνονται στην ανεξερεύνητη πλευρά της Σελήνης.
Ολων τούτων δοθέντων, η σχέση των δύο χωρών προσλαμβάνει στρατηγικά χαρακτηριστικά και η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που έχει «ανοίξει» αυτό το μονοπάτι με τη χώρα του 1,4 δισεκατομμυρίου κατοίκων. Ο κ. Μητσοτάκης σχεδιάζει επίσημη επίσκεψη στο Νέο Δελχί ίσως τους πρώτους μήνες του 2024, ενώ μένει να φανεί αν θα λάβει χώρα μια μεγάλη επιχειρηματική αποστολή στην Ινδία προς το τέλος του έτους ή αν αυτή θα «συνδεθεί» με την επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού.
ΦΩΤΟΓΡΑΦIEΣ: EUROKINISSI