Σε μία χώρα σαν τη δική μας, οι υποθαλάσσιες ζεύξεις απασχολούν το ελληνικό κράτος και τους πολίτες εδώ και τρεις δεκαετίες. Τι έρχεται πλέον;
Από την δεκαετία του 1990, όταν το ελληνικό κράτος ξεκίνησε να χρησιμοποιεί τις συμβάσεις με τη μέθοδο της παραχώρησης, προχώρησε σε συνολικά 4 διαγωνισμούς για υποθαλάσσιες ζεύξεις.
Από αυτούς τους 4 διαγωνισμούς το μοναδικό επιτυχημένο αποτέλεσμα καταγράφεται στην υποθαλάσσια σύνδεση Άκτιου-Πρέβεζας, η οποία λειτουργεί εδώ και περίπου 20 χρόνια.
Υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης
Ο διαγωνισμός από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, ύψους 472 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μιας υποθαλάσσιας αρτηρίας με μήκος 3,8 χλμ, από τα οποία τα 1,24 χλμ θα ήταν υποθαλάσσια. Ως εκκίνηση ήταν στην οδό Κωλέττη στο ύψος των Δικαστηρίων και τέρμα στη Λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2003 ολοκληρώθηκε το 2005 με ανάδοχο την ΘΕΡΜΑΙΚΗ ΟΔΟ που αποτελούσαν οι εταιρείες Ελληνική Τεχνοδομική ΤΕΒ Α.Ε., Άκτωρ Α.Ε. (που ανήκουν πλέον στον Όμιλο Ελλάκτωρ), Boskalis International B.V. και ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ.
Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας
Aπό το 2020 και μετά ξεκινούν και πάλι οι πρώτες διαδικασίες ανάσυρσης του έργου από τα συρτάρια και το 2022 ξεκινούν εκ νέου μελέτες για την ωρίμανση του έργου. Για να ολοκληρωθεί η ωρίμανση του έργου απαιτείται και η εκπόνηση των τελευταίων μελετών με αντικείμενο γεωτεχνικές και τοπογραφικές έρευνες.
Η ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος
Τα τρία σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και συνεχίζουν στον διαγωνισμό είναι οι ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία VINCI CONCESSIONS – VINCI HIGHWAYS – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Το κόστος του έργου προς το παρόν υπολογίζεται σε 450 εκατομμύρια ευρώ. Απομένει η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου για να φτάσουμε στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.