Ο ρωσικός κρατικός πετρελαϊκός όμιλος Rosneft μπαίνει στην ελληνική αγορά και δημιουργεί προγεφύρωμα επέκτασης στα Βαλκάνια, αποκτώντας το δίκτυο, τις εγκαταστάσεις και όλα τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας Jetoil-Mamidoil του πρώην ομίλου Μαμιδάκη.
Η εξαγορά πραγματοποιείται μέσω της αυστριακής Cetracore, θυγατρικής της Rosneft, η οποία αναλαμβάνει τη διάσωση της ελληνικής εταιρείας σε συμφωνία με τους πιστωτές της – τράπεζες και προμηθευτές (διυλιστήρια).
Η Jetoil βρέθηκε στα πρόθυρα πτώχευσης, εντάχθηκε στις διατάξεις του άρθρου 106β του Πτωχευτικού Κώδικα και εκποιείται-διασώζεται με τη διαδικασία που είχε ακολουθηθεί στον «Μαρινόπουλο».
Το σχέδιο διάσωσης που συμφωνήθηκε μεταξύ των βασικών πιστωτών και της αυστριακής θυγατρικής της Rosneft, προβλέπει ότι ο ρωσικός όμιλος θα καταβάλει ως τίμημα εξαγοράς 111,5 εκατ. ευρώ, θα αναλάβει μέρος των υποχρεώσεων της Jetoil και θα διαγραφούν οι υπόλοιπες, ώστε η εταιρεία να καταστεί βιώσιμη.
Τα 111,5 εκατ. ευρώ που θα δοθούν ως τίμημα εξαγοράς, θα κατανεμηθούν ως εξής:
Το 65% στις τράπεζες, οι οποίες θα πάρουν συνολικά περίπου 72 εκατ. ευρώ, έναντι απαιτήσεων 138 εκατ. ευρώ
25% (28 εκατ. ευρώ) στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία, έναντι φόρων και εισφορών
Το 10% (11,1 εκατ. ευρώ) σε προμηθευτές που δεν καλύπτονται με διάφορες εξασφαλίσεις
Επισημαίνεται ότι η Jetoil έχει οφειλές περίπου 61 εκατ. ευρώ στην Alpha, 42 εκατ. στη Eurobank και 35 εκατ. στην Πειραιώς. Οφείλει επίσης 51 εκατ. ευρώ στην Εθνική, στην οποία έχει παραχωρήσει ως ενέχυρο το ετήσιο μίσθωμα αποθηκευτικών εγκαταστάσεων που είναι νοικιασμένες σε εταιρεία του ομίλου Βαρδινογιάννη.
Μεγαλύτερες (περίπου 125 εκατ. ευρώ είναι οι οφειλές προς προμηθευτές, κυρίως προς τα ΕΛΠΕ και την Motor Oil, που θα αναγκασθούν προφανώς να διαγράψουν μεγάλο μέρος των απαιτήσεων τους.
Τα περιουσιακά στοιχεία της Jetoil θα μεταβιβαστούν σε νέα εταιρεία, με νέο ΑΦΜ, η οποία θα ελέγχεται 100% από τη Cetracore – ουσιαστικά από τη Rosneft. Στην εταιρεία αυτή θα μεταφερθούν οι περίπου 280 εργαζόμενοι της Jetoil.
Βασικός στόχος τα Βαλκάνια
Αναλαμβάνοντας τη διάσωση-εξυγίανση της πρώην εταιρείας του ομίλου Μαμιδάκη, ο ρωσικός κρατικός πετρελαϊκός όμιλος κάνει ένα αποφασιστικό βήμα διείσδυσης στην ελληνική αγορά και περαιτέρω διείσδυσης στα Βαλκάνια. Στόχος του είναι να δημιουργήσει εκτεταμένο δίκτυο μεταφοράς, αποθήκευσης και εμπορίας καυσίμων στις γειτονικές χώρες (Βουλγαρία, Σκόπια, Σερβία, Αλβανία), όπου εκτιμάται ότι υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης εργασιών απ ό,τι στην Ελλάδα.
Οι υποδομές που αποκτά του παρέχουν αυτή τη δυνατότητα:
- Οι εγκαταστάσεις της Jetoli στο καλοχώρι Θεσσαλονίκης έχουν δυναμικότητα αποθήκευσης 220 χιλιάδων τόνων καυσίμων
- Συνδέονται με αγωγό με το λιμάνι κι έτσι υπάρχει εύκολης και σχεδόν αδάπανης μεταφοράς μεγάλων ποσοτήτων πετρελαιοειδών