Oι πάγοι της Αρκτικής λιώνουν και ανοίγουν νέους δρόμους για τη ναυτιλία!

309
Το ρωσικό δεξαμενόπλοιο «Κριστόφ ντε Μαρζερί»

Η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου. Η αλλαγή του κλίματος επέτρεψε στο ρωσικό δεξαμενόπλοιο «Κριστόφ ντε Μαρζερί» να ταξιδέψει στην Αρκτική για πρώτη φορά χωρίς συνοδεία παγοθραυστικών.

Συντάκτης: Τάσος Σαραντής

Ετσι, το λιώσιμο των πάγων γύρω από τον Βόρειο Πόλο ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία νέων ευκαιριών για τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες.

Με την επιλογή αυτής της διαδρομής το δεξαμενόπλοιο, που μετέφερε φυσικό αέριο, ολοκλήρωσε το ταξίδι από το Χάμαρσφεντ της Νορβηγίας στο Μποριεόνγκ της Νότιας Κορέας σε μόλις 19 ημέρες, περίπου 30% ταχύτερα από ό,τι μέσω της συμβατικής νότιας διαδρομής, μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Μάλιστα, το μήκους 300 μέτρων ειδικά κατασκευασμένο δεξαμενόπλοιο, το οποίο διαθέτει ένα ελαφρύ ενισχυμένο κύτος από χάλυβα και έγινε το πρώτο εμπορικό πλοίο που έπλευσε στην Αρκτική χωρίς τη βοήθεια ενός παγοθραυστικού, κατόρθωσε να ολοκληρώσει το βορειότερο τμήμα του ταξιδιού του μεταξύ δύο απομακρυσμένων ρωσικών λιμένων -γνωστό ως Βορειοδυτικό Πέρασμα- στον χρόνο-ρεκόρ των έξι ημερών.

Κάθε χρόνο, ο αρκτικός πάγος συρρικνώνεται φυσιολογικά την άνοιξη και το καλοκαίρι, πριν αυξηθεί ξανά κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ομως, καθώς οι παγκόσμιες θερμοκρασίες έχουν αυξηθεί, ο παλιός πάγος της θάλασσας που διαρκεί διαχρονικά έχει συρρικνωθεί στο μικρότερό του επίπεδο μέσα σε τρεις δεκαετίες.

Ο πιο λεπτός, νεότερος πάγος της θάλασσας, που έχει διάρκεια ζωής λιγότερο από έναν χρόνο, έχει γίνει η… πλειονότητα στην Αρκτική. Φέτος, σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Δεδομένων Χιονιού και Πάγων των ΗΠΑ, η ετήσια μέγιστη έκταση των πάγων της Αρκτικής πλησίασε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ένα ρεκόρ χαμηλό.

Μοντέλα… ανησυχίας

Η τήξη των πάγων στην Αρκτική προκαλεί τεράστια ανησυχία. Σύμφωνα με τη NASA, πολλά παγκόσμια κλιματικά μοντέλα προβλέπουν ότι η Αρκτική θα είναι απαλλαγμένη από πάγο για τουλάχιστον ένα μέρος του έτους πριν από το τέλος του 21ου αιώνα.

Αλλα μοντέλα προβλέπουν μια Αρκτική χωρίς πάγο από τα μέσα του αιώνα. Αυτό θα είχε άμεσο αντίκτυπο στα καιρικά φαινόμενα σε όλο τον κόσμο.

Αυτό το πρόσφατο ταξίδι κατά το οποίο μεταφέρθηκε υγροποιημένο φυσικό αέριο πάνω από 2.000 ναυτικά μίλια μέσω πάγου πάχους 1,2 μέτρου «καταδεικνύει την οικονομική δυνατότητα της χρήσης της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας για μεγάλες μεταφορές πλοίων», ανέφερε η πλοιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου.

Η ίδια ανακοίνωσε ότι το δεξαμενόπλοιο θα είναι το πρώτο από έναν προγραμματισμένο στόλο 15 ανάλογων πλοίων που θα μεταφέρουν φυσικό αέριο από αυτό το πέρασμα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, όταν μέχρι σήμερα το πέρασμα της βόρειας θάλασσας ήταν ανοιχτό μόνο για τέσσερις μήνες.

Οπως διαφαίνεται, η αραίωση των πάγων ανοίγει νέους δρόμους για το παγκόσμιο εμπόριο, εξοικονομώντας εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια που θα απαιτούσαν οι μεγαλύτερες διαδρομές μέσω πιο νότιων περασμάτων.

Εντούτοις, εντείνονται οι ανησυχίες ότι η αύξηση της κυκλοφορίας σε αυτήν την αφιλόξενη περιοχή θα μπορούσε να έχει δυνητικά σημαντικές επιπτώσεις.

«Αυτό είναι το παράδοξο της κλιματικής αλλαγής. Τα ορυκτά καύσιμα που καίμε επιτρέπουν την πρόσβαση σε περιοχές που προηγουμένως προστατεύονταν από πάγο», δήλωσε στο CNN εκπρόσωπος της Greenpeace.

Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του για το γεγονός ότι η αύξηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας σε αυτό το μέχρι πρώτιστα αφιλόξενο περιβάλλον θα δημιουργήσει νέους κινδύνους, όπως μια διαρροή καυσίμων που θα ήταν σχεδόν αδύνατο να αντιμετωπιστεί και να καθαριστεί.

«Ανησυχούμε ότι πρόκειται για μια εμπορική ευκαιρία που άνοιξε μόνο λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη και ανησυχούμε ιδιαίτερα ότι εκμεταλλευόμενες την πτώση του πάγου οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνονται τώρα σε αυτό το μέρος του κόσμου», δήλωσε στο BBC ο Τζον Μαγκς από την οργάνωση Seas at Risk.

Και, εκτός από τον κίνδυνο ατυχήματος ή διαρροής, υπάρχουν ανησυχίες ότι μερικά από τα πλοία που θα ταξιδέψουν κατά μήκος αυτής της διαδρομής θα τροφοδοτούν τους κινητήρες τους με βαρύτερα, βρόμικα καύσιμα πλοίων τα οποία μπορούν να καταστρέψουν το χιόνι και τον πάγο στην περιοχή, αυξάνοντας την τήξη.

Ωστόσο, η υπερθέρμανση του πλανήτη καθίσταται επωφελής και για άλλους κολοσσιαίους επιχειρηματικούς κλάδους. Η τήξη των πάγων στην περιοχή της Αρκτικής διευκολύνει επίσης την εξερεύνηση και τη γεώτρηση πετρελαίου.

Ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες όπως η Rosneft και η Gazprom Neft δραστηριοποιούνται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, το ίδιο και η Shell και η Exxon Mobil.

Οι παρατεταμένες ξηρασίες και οι παγετοί καταστρέφουν τις κανονικές καλλιέργειες. Αυτό σημαίνει επιπλέον κέρδη για τις εταιρείες βιοτεχνολογίας που ισχυρίζονται ότι προστατεύουν τη γεωργία.

Για παράδειγμα, η Monsanto προωθεί γενετικά τροποποιημένους σπόρους που μπορούν να αντέξουν καλύτερα στην έλλειψη νερού ή στις άγριες καιρικές συνθήκες.

Εάν η κλιματική αλλαγή επιδεινωθεί, οι εταιρείες που μας προετοιμάζουν για το χειρότερα θα βγουν απόλυτα κερδισμένες. Οι χειρότερες καιρικές καταστροφές, όπως οι τυφώνες «Κατρίνα» και «Σάντι», αλλά και οι περιβαλλοντικοί νόμοι για «πιο πράσινα» κτίρια απογειώνουν τις δουλειές για μεγαλοεργολάβους και μεγαλοαρχιτέκτονες.

Ανεξάρτητες γεννήτριες κρατούν τα φώτα αναμμένα εάν μια καταιγίδα παραλύσει το ηλεκτρικό δίκτυο. Και οι βιομηχανικοί κατασκευαστές τεχνητού χιονιού βλέπουν χαρούμενοι τα χιονοδρομικά κέντρα να ξεμένουν από χιόνι.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις