Tο ατύχημα με το ρωσικό βομβαρδιστικό αεροσκάφος τύπου Τουπόλεφ (Tupolev Tu-22M3 «Backfire») που σημειώθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου κατά την εξέλιξη της άσκησης Zapad 2017 καλύφθηκε από τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης και αναπαράχθηκε σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο χθες 27 Σεπτεμβρίου 2017 ήρθε στη δημοσιότητα ένα βίντεο το οποίο δείχνει τι ακριβώς έγινε και είναι τρομακτικό…
Ευτυχώς δεν είχαμε ανθρώπινες απώλειες, καθώς όπως θα διαπιστώσετε στο βίντεο που ακολουθεί καθώς το ατύχημα θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί πολύ χειρότερα.
Το βίντεο δείχνει το βομβαρδιστικό να αποτυγχάνει να επιβραδύνει εγκαίρως στην αεροπορική βάση «Shaikavka», μετά την απόφαση του πληρώματος να εγκαταλείψει τη διαδικασία απογείωσης.
Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές του ρωσικού υπουργείου Άμυνας, δεν ανταποκρίνονταν οι αισθητήρες ανίχνευσης – προσδιορισμού της ταχύτητας του αεροσκάφους.
Παρότι ενεργοποιήθηκε το αερόστατο ανάσχεσης, το βομβαρδιστικό βγήκε από τον διάδρομο και τελικά ακινητοποιήθηκε βίαια, με τα σχετικά στιγμιότυπα να κόβουν κυριολεκτικά την ανάσα…
Το βίντεο αλιεύσαμε από το «Aviationist», στο οποίο χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, πρόκειται για το τρίτο παρόμοιο περιστατικό, οπότε είναι εξ ορισμού ανησυχητικό.
Αποσαφηνίσεις σχετικά με το ανωτέρω Αεροπορικό Συμβάν:
1. Το φερόμενο ως υπεύθυνο σύστημα που “δεν ανταποκρίθηκε” με αποτέλεσμα την ματαίωση της απογείωσης, είναι το Airdata System (υπολογιστής δεδομένων αέρος με τα περιφερειακά του υποσυστήματα-ανιχνευτές). Τα δεδομένα που παρέχει, όπως Αληθή Ταχύτητα-TAS, Ενδεικνυόμενη Ταχύτητα-IAS, Ύψος-ALT, Θερμοκρασία Τριβής-I.TΕMP, Αριθμό Mach καθώς και τα Διανυσματικά και Αλγοριθμικά Μεγέθη αυτών, πέραν των ενδείξεων που παρέχουν στα όργανα απεικόνισης (ψηφιακά & αναλογικά) στο πιλοτήριο, τροφοδοτούν κύρια τον κινητήρα/ες του αφους και όλα τα κύρια συστήματα πτήσεως και αποστολής του (Υπολογιστές Ελέγχου Πτήσεως και Αυτομάτου Πιλότου-πηδάλια ανόδου/καθόδου, κλίσεως, διευθύνσεως, Yπεραντωτικές διατάξεις (Flaps, Slats), Θυρίδες Σκελών, Σκέλη, Τροχοί, Υπολογιστές οπλικών συστημάτων, ραντάρ κλπ).
2. Τη στιγμή της απόφασης του πιλότου για ματαίωση απογείωσης, (ορθή και επιβεβλημένη), ακολουθεί η ενεργοποίηση των Αερόφρενων (εκτεινόμενες επιφάνειες) και άφεσης του Αλεξίπτωτου (και όχι…αερόστατου) για άμεση μείωση της ταχύτητας που είχε αναπτύξει το αφος.
3. Στο 1΄27” το αφος διέρχεται την πρώτη ζώνη Ανάσχεσης του αεροδιαδρόμου. Εκεί ενεργοποιούνται αυτόματα τα συρματόσκοινα (bariers) ανάσχεσης, όπως και έγινε (βλέπουμε στο βίντεο το αφος να “βάζει μούρη” μπροστά)…
4. Λίγα μέτρα μετά και ακριβώς πριν την έξοδό του στα…χώματα (που για τον ίδιο σκοπό -Ανάσχεση-υπάρχουν σε όλα τα αεροδρόμια) ενεργοποιούνται αυτόματα και ορθώνονται τα “δίχτυα” (baracts) για να σταματήσουν τελικά το αφος.
5. Η σκόνη και κάποια “αντικείμενα” που βλέπουμε στο βίντεο πριν την τελική ανάσχεσή του, είναι σκόνη από το χώμα και τις επιφάνειες ανάσχεσης (αερόφρενα) του αφους, που αποκόπτονται από τα “δίχτυα”, αφού αυτά προεξήχαν από το αφος…
Σε τελική ανάλυση, βλέπουμε μια πολύ δύσκολη κατάσταση, να εξελίσσεται με απόλυτη επιτυχία!
Πλήρωμα και σκάφος, σώοι και ασφαλή!
Οι μικρής έκτασης ζημιές του αφους (αναμενόμενες) είναι επισκευάσιμες και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρόνο…!