Η γαλλική αρχή προστασίας δεδομένων CNIL επέβαλε πρόστιμα ύψους 135 εκατ. ευρώ συνολικά σε Google και Amazon για παραβιάσεις των κανόνων απορρήτου της ΕΕ.
Συγκεκριμένα, το CNIL δήλωσε την Πέμπτη το πρωί ότι επέβαλε πρόστιμο 100 εκατομμυρίων ευρώ στην Alphabet (μητρική της Google) για παραβίαση των κανόνων σχετικά με τους διαδικτυακούς ιχνηλάτες, τα γνωστά cookies.
Ανέφερε επίσης ότι έχει επίσης επιβάλει πρόστιμο ύψους 35 εκατ. ευρώ στην Amazon για την παράβαση των ίδιων κανόνων.
«Στις 7 Δεκεμβρίου 2020, η επιτροπή της CNIL, η οποία είναι υπεύθυνη για την επιβολή κυρώσεων, επέβαλε πρόστιμο στην εταιρεία AMAZON EUROPE CORE, ύψους 35 εκατομμυρίων ευρώ για την τοποθέτηση διαφημιστικών cookie σε υπολογιστές χρηστών, από τη σελίδα amazon.fr, χωρίς προηγούμενη συγκατάθεση και χωρίς παροχή επαρκών πληροφοριών», σημειώνεται στην σχετική ανακοίνωση, η οποία προσθέτει:
«Από τις 12 Δεκεμβρίου 2019 έως τις 19 Μαΐου 2020, η CNIL πραγματοποίησε αρκετές έρευνες, συμπεριλαμβανομένων διαδικτυακών ερευνών, σχετικά με τον ιστότοπο amazon.fr. Αυτές οι έρευνες επέτρεψαν να παρατηρηθεί ότι όταν ένας χρήστης επισκέφτηκε τον ιστότοπο, τα cookies τοποθετήθηκαν αυτόματα στον υπολογιστή του, χωρίς να απαιτείται καμία ενέργεια εκ μέρους του. Αρκετά από αυτά τα cookies χρησιμοποιήθηκαν για διαφημιστικούς σκοπούς».
Σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων της ΕΕ, τον έλεγχο των ερευνών αναλαμβάνει ο εκτελεστής στη χώρα, όπου η εταιρεία έχει τη βάση της.
Η γαλλική αρχή κατάφερε να επιβάλλει το πρόστιμο, χρησιμοποιώντας άλλη αιτιολογία: σύμφωνα με την οδηγία για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στο ηλεκτρονικό απόρρητο, αντί για τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων της ΕΕ.
Αυτή η κίνηση αιτιολογεί γιατί είναι σε θέση να αναλάβει άμεση δράση εναντίον της Amazon και της Google, παρόλο που οι βάσεις της ΕΕ βρίσκονται στο Λουξεμβούργο και την Ιρλανδία αντίστοιχα.
Το πρόστιμο στην Google είναι το μεγαλύτερο που έχει επιβληθεί από τη γαλλική αρχή προστασίας δεδομένων.
Μάλιστα, το πρόστιμο των 100 εκατομμυρίων ευρώ είναι η δεύτερη που επιβάλλει η CNIL στον κολοσσό.
Το πρώτο πρόστιμο, ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ είχε επιβληθεί για έλλειψη διαφάνειας, καθώς η Google το 2019 παρείχε ανεπαρκείς πληροφορίες στους χρήστες, και έλλειψη έγκυρης συναίνεσης για τη στόχευση διαφημίσεων.
Σε αυτήν την περίπτωση, η CNIL μπόρεσε να χρησιμοποιήσει τη ευρωπαϊκή αρχή προστασίας επειδή η Google δεν είχε πλήρως νόμιμη εγκατάσταση τότε στο Δουβλίνο.
Μέχρι στιγμής καμία από τις εταιρείες δεν έχουν σχολιάσει την απόφαση, αναφέρει το Politico.