OΑλεξάντερ είναι γύρω στα 45 και ζει στο κέντρο του Βερολίνου. Είναι εξαρτημένος από την κοκαΐνη. Από το ξέσπασμα της πανδημίας κάνει συχνότερα χρήση του ναρκωτικού, λέει στη DW στο τηλέφωνο: «Τουλάχιστον 4 φορές την εβδομάδα. Διότι κάθε βράδυ έρχονται φίλοι στο σπίτι παραβιάζοντας τα περιοριστικά μέτρα. Και τι κάνεις όταν βαριέσαι; Το ρίχνεις στις ναρκωτικές ουσίες για να φτιάξει η διάθεση».
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση κοκαΐνης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι περιορισμοί στις κοινωνικές επαφές, τα κλειστά σύνορα και τα εγκαταλελειμμένα αεροδρόμια αποτελούν σπαζοκεφαλιά για τους διακινητές και εμπόρους ναρκωτικών.
Όμως η αγορά δεν «στέγνωσε» από κοκαΐνη. Ο Αλεξάντερ λέει: «Τηλεφωνείς και το πολύ σε 45 λεπτά τα βαποράκια σού φέρνουν ό, τι χρειάζεσαι στο σπίτι. Είναι σαν ντελίβερι για φαγητό, σαν να παραγγέλνεις πίτσα. Και επιπλέον οι τιμές έχουν παραμείνει σταθερές».
Στο λιμάνι του Αμβούργου φθάνουν καθημερινά περισσότερα από 23.000 κοντέινερ. Ο Ρενέ Μάτσκε είναι επικεφαλής των διωκτικών αρχών του τελωνείου. Από κοινού με την ομάδα του ελέγχουν δειγματοληπτικά τα φορτία των κοντέινερ που καταφθάνουν από όλα τα μέρη του κόσμου στο μεγαλύτερο γερμανικό λιμάνι. Τη περασμένη εβδομάδα εντόπισε 16 τόνους κοκαΐνης κρυμμένους μέσα σε μεταλλικές συσκευασίες με στόκο. Ποτέ στο παρελθόν δεν έχει εντοπιστεί τόσο μεγάλη ποσότητα κοκαΐνης επί ευρωπαϊκού εδάφους.
Μιλώντας στη DW o επικεφαλής της αμερικανικής δημοσιογραφικής ΜΚΟ InSight Crime Τζέρεμι ΜακΝτέρμοτ κάνει λόγο για «αγωγό κοκαΐνης προς την Ευρώπη»: «Οι τιμές του ναρκωτικού είναι πολύ υψηλότερες στην Ευρώπη και οι κίνδυνοι από τις διωκτικές αρχές λιγότεροι από ότι στη νότια και βόρεια Αμερική. Ο αμερικανός ειδικός εκτιμά ότι η αγορά κοκαΐνης κυρίως στην ανατολική Ευρώπη θα διευρυνθεί τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τον Τζέρεμι ΜακΝτέρμοτ η παραγωγή κοκαΐνης σε χώρες όπως η Κολομβία, η Βολιβία και το Περού παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Από εκεί έχουν δημιουργηθεί διάφοροι «διάδρομοι» προς την Ευρώπη: «Ένας από τους πιο δημοφιλείς ξεκινά από την Κολομβία και καταλήγει σε λιμάνια της Βραζιλίας. Από εκεί συμμορίες φροντίζουν η κοκαΐνη να φορτωθεί στα κοντέινερ και να ξεκινήσει το ταξίδι προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δωροδοκηθούν τελωνειακοί και ναυτεργάτες»
Μόλις φθάσει στην Ευρώπη, η κοκαΐνη μεταφέρεται σε αποθήκες και μοιράζεται, λέει ο Αμερικανός: «Κάθε φορτίο έχει πολλούς ιδιοκτήτες και πολλούς πελάτες. Αυτοί το διοχετεύουν στη συνέχεια σε κάθε γωνιά της Ευρώπης».
Πώς όμως τα κράτη μπορούν να αντιμετωπίσουν το εμπόριο κοκαΐνης; Μήπως με πόλεμο κατά των ναρκωτικών, όπως στις ΗΠΑ; Όχι, λέει ο Τζέρεμι ΜακΝτέρμοτ: «Χρειάζεται μια συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος και όχι αποσπασματικά μέτρα με καταστολή, απαγορεύσεις και συλλήψεις».
Ο επικεφαλής της MKO InSight Crime θεωρεί ότι θα πρέπει οι ευρωπαϊκές χώρες να συνεργαστούν μεταξύ τους, αλλά και με τις ΗΠΑ καθώς και χώρες της Λατινικής Αμερικής: «Είναι σημαντικό να ενδυναμωθεί η κοινωνία των πολιτών και να δοθούν εναλλακτικές επιλογές και κίνητρα σε αγρότες. Όσο ελέγχονται μόνο κοντέινερ στις ευρωπαϊκές πύλες εισόδου, το πρόβλημα θα παραμένει».
Ο Αλεξάντερ δηλώνει στη DW ότι κάποιες φορές ανησυχεί για την ποιότητα της κοκαΐνης που χρησιμοποιεί και ας έχει βελτιωθεί, όπως λέει, η καθαρότητά της τα τελευταία χρόνια. Στους στόχους του είναι πάντως όταν περάσει η πανδημία να μειώσει αισθητά την κατανάλωση κοκαΐνης στα επίπεδα προ κορονοϊού.
πηγή: Deutsche Welle