Στο ρυθμό της «Μαύρης Παρασκευής» κινούνται πλέον η αγορά, όπως άλλωστε κάθε χρόνο τέτοια περίοδο με τους καταναλωτές να αναζητούν μεγάλες ευκαιρίες και τους καταστηματάρχες να απογειώσουν τους τζίρους τους. Πως και από που όμως ξεκίνησε αυτή η παράδοση;
Black Friday είναι το ανεπίσημο όνομα της ημέρας που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου (μεταξύ 24-30 Νοεμβρίου), ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών στην χώρα από το 1952. Η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις ΗΠΑ από το 2005.
Το 2014, ο τζίρος της έπεσε για πρώτη φορά από την ύφεση του 2008: 50,9 δισ. δολάρια ξοδεύτηκαν εκείνο το τετραήμερο, 11% λιγότερα από το αμέσως προηγούμενο έτος. Ωστόσο, η αμερικανική οικονομία δεν ήταν σε ύφεση. Τα καταστήματα πλέον επεκτείνουν τις προσφορές τους σε ολόκληρους τους μήνες του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, αντί να επικεντρώνονται μόνο στην ημέρα αυτή ή και το Σαββατοκύριακο.
Πως «γεννήθηκε» η Black Friday
Η πρώτη χρήση της «Μαύρης Παρασκευής» αναφέρεται 60 χρόνια πριν, στο περιοδικό Factory Management & Maintenance, το οποίο σημείωνε την πρακτική εργαζομένων να αρρωσταίνουν την επόμενη ημέρα από το Thanksgiving (Ημέρα Ευχαριστιών) για να έχουν ένα πλήρες τετραήμερο αποχής από τη δουλειά τους.
Δέκα χρόνια αργότερα, το 1961, ο όρος “Black Friday” χρησιμοποιήθηκε από την αστυνομία στην Φιλαδέλφεια και το Ρότσεστερ θέλοντας να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών.
Περισσότερα από είκοσι χρόνια αργότερα, καθώς η φράση έγινε πιο διαδεδομένη, έγινε δημοφιλής η εξήγηση ότι αυτή η μέρα ήταν το σημείο του έτους κατά το οποίο το λιανεμπόριο αρχίζει να γυρίζει σε κέρδος, δηλαδή στην αμερικάνικη αργκό από “το κόκκινο” (in the red) περνάει “στο μαύρο” (in the black).
Από τις αρχές του 21ου αιώνα έγιναν προσπάθειες από τους λιανοπωλητές με προέλευση τις Ηνωμένες Πολιτείες να εισαγάγουν την “Black Friday” σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 και κάθε χρονιά την εφαρμόζουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες.