Αποχή: Σήμερα «μην αγοράσεις τίποτα»

89

Δεκαήμερο εκπτώσεων, Black Friday, και Cyber Monday. Το πάρτυ του καταναλωτισμού. Αλήθεια πόσοι αντιστάθηκαν σε κάποια αγορά;

Τρυπάνια, καροτσάκια, μπύρες. Στο «κατάστημα δανεισμού» στο Μάινταλ της Έσσης στη Γερμανία αποθηκεύονται πράγματα που χρειάζεται κανείς πότε-πότε, αλλά όχι κάθε μέρα. Για εγγεγραμμένους χρήστες υπάρχει μια επιλογή από σχεδόν 900 διαθέσιμα είδη που μπορούν να δανειστούν με συνδρομή δύο ευρώ το μήνα.

Ο αριθμός των ενδιαφερομένων έχει αυξηθεί από τότε που ξεκίνησε το κατάστημα πριν από τέσσερα χρόνια. Σήμερα υπάρχουν περίπου 300 χρήστες, όπως λέει ο συνιδρυτής Φλόριαν Γκρύνερτ. Έρχονται από παντού, ακόμα και από τη Φρανκφούρτη που απέχει 15 χιλιόμετρα. Ο στόχος είναι λιγότερη κατανάλωση και περισσότερη βιωσιμότητα.

Αυτοί οι στόχοι επιδιώκονται και σήμερα Σάββατο 27 Νοεμβρίου που έχει καθιερωθεί ως ημέρα δράσης για να μην αγοράζει κανείς τίποτα. Βασίζεται στη διεθνή ημέρα «Buy-nothing-Day» η οποία κάθε χρόνο είναι στα τέλη Νοεμβρίου και πρόκειται για 24ωρη αποχή κατανάλωσης. Στις ΗΠΑ η μέρα συμπίπτει σκόπιμα με την επόμενη ημέρα της γνωστής πλέον «Black Friday», όπου δεσπόζει η καταναλωτική φρενίτιδα.
Δανείσου, μοιράσου

Η Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες ακολουθούν το μοντέλο: το τελευταίο Σάββατο του μήνα να μην αγοράζουν τίποτα. Η ιδέα αγκαλιάστηκε με θέρμη από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος δανεισμού Φλόριαν Γκρύνερτ. «Ζούμε πάνω από τις δυνατότητές μας στην Ευρώπη», λέει. Ηλεκτρικές συσκευές, αξεσουάρ για πάρτι ή κάμπινγκ, εργαλεία κήπου ή σπάνια εργαλεία που έχετε μόνο εσείς δεν χρειάζεται να αγοράζονται καινούργια, αλλά μπορεί να δανείζονται και να μοιράζονται.

Ο Γκρύνερτ προσέχει να αγοράζει μόνο πράγματα που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνιμα. Η κατοχή λιγότερων πραγμάτων σημαίνει για εκείνον και μεγαλύτερη ελευθερία. «Δεν χρειάζεται να ανησυχώ για τα πράγματα και να τα προσέχω», λέει. Ταυτόχρονα εξοικονομεί και χρήματα.

Οι έννοιες της συνειδητής και βιώσιμης κατανάλωσης έχουν γίνει μία ευρύτερη τάση, όπως η λέει η Τερέζα Σλάιχερ, ειδικός σε θέματα εμπορίου στο Ινστιτούτο για θέματα Μέλλοντος στη Φρανκφούρτη.

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει συμβάλει σε αυτό, δεδομένου ότι εστιάζει κανείς περισσότερο στα βασικά και στην περιβαλλοντική συνείδηση.
Συμβουλές για αυτοσυγκράτηση

Οι εταιρείες δεν μπορούν πλέον να το αποφύγουν και αναπτύσσουν αντίστοιχες προσφορές. Για παράδειγμα στη βιομηχανία της μόδας χρησιμοποιούνται ανακυκλώσιμα υλικά. Ακόμα δίνεται έμφαση στη μείωση των συσκευασιών.

Πώς μπορούμε όμως να επιδείξουμε αυτοσυγκράτηση στην κατανάλωση; Η μπλόγκερ Έστερ Σταρκ από το Χούγκεν στην Έσση έχει συγκεντρώσει κάποιες συμβουλές. Είναι μινιμαλίστρια και μοιράζεται τις εμπειρίες της στα κοινωνικά δίκτυα όπως Youtube και Facebook. Όταν αποκαλύφθηκαν οι συνθήκες παραγωγής στην κλωστοϋφαντουργία πριν από χρόνια, ταρακουνήθηκε. Στόχος της πλέον είναι να κατέχει μόνο αυτό που της είναι πραγματικά χρήσιμο και εάν είναι δυνατόν να αγοράζει μεταχειρισμένα.

Η 38χρονη συνιστά πρώτα να συντάξετε μια λίστα επιθυμιών, στις οποίες μπορείτε να επανέλθετε μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, και να διαπιστώσετε εάν πραγματικά θέλετε όσα γράφετε. Κάποτε αγόραζε μανιωδώς ως αντιστάθμισμα στο στρες και την απογοήτευση. Τώρα κατάλαβε αυτό που πραγματικά χρειάζεται για χαλάρωση. Για παράδειγμα, ο αθλητισμός ή ένα ζεστό μπάνιο την βοηθούν πολύ περισσότερο από τα ψώνια.

Πηγές: DW, DPA

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις