Γράφει ο Γιώργος Κανελλόπουλος
Στη… λύση των ιδιωτικών τζετ καταφεύγουν αρκετοί πλούσιοι, όχι μόνο γιατί θέλουν να ταξιδεύουν με περισσότερο… στυλ, αλλά κυρίως γιατί επιδιώκουν να έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια στην εποχή της πανδημίας. Το αποτέλεσμα;
Να εκτοξευθούν οι παραγγελίες για ιδιωτικά τζετ πάνω από 50% το τρίτο τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με τις τέσσερις μεγαλύτερες κατασκευάστριες τέτοιων αεροσκαφών στον κόσμο: την Gulfstream της General Dynamics, την Cessna της Textron, την Bombardier και την Embraer. Πρόκειται για ιδιωτικά τζετ με τιμές από 5 εκατ. έως 70 εκατ. δολάρια το καθένα.
Οι κατασκευαστές πολυτελών ιδιωτικών αεροσκαφών κάνουν τώρα αγώνα δρόμου για να ανταποκριθούν στη ζήτηση ενισχύοντας την παραγωγή, ύστερα από μια δεκαετή ύφεση του κλάδου που ξεκίνησε μετά την οικονομική κρίση του 2008.
Η Gulfstream, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επιχειρηματικών τζετ στον κόσμο από πλευράς εσόδων, έχει τις περισσότερες σε αναμονή για εκτέλεση παραγγελίες τα τελευταία έξι χρόνια, ενώ η Embraer της Βραζιλίας έχει ήδη ξεπουλήσει μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2023!
Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», οι αυξημένες πωλήσεις οφείλονται κυρίως σε πλούσιους ιδιώτες και όχι τόσο σε πολυεθνικές. όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Οι συγκεκριμένοι αγοραστές εμφανίζονται για πρώτη φορά. Είναι ενδεικτικό ότι οι «πρωτοεμφανιζόμενοι» αγοραστές μικρότερων κυρίως τζετ, τα οποία μπορεί να μεταφέρουν από 6 έως 10 επιβάτες, αντιστοιχούν στο ένα τέταρτο των πωλήσεων. Πρόκειται για ποσοστό πολύ υψηλότερο από τα ιστορικά επίπεδα.
Αρκετοί από τους υποψήφιους πελάτες είναι ευκατάστατοι, οι οποίοι μέχρι πρότινος ταξίδευαν με τις κανονικές αεροπορικές εταιρείες αλλά πλέον λόγω της πανδημίας και όσο αυτή διαρκεί στρέφονται σε ιδιωτικά τζετ για λόγους υγείας και ασφάλειας, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Bombardier Ερικ Μαρτέλ.
Ο διευθύνων σύμβουλος του τομέα επιχειρηματικών τζετ της Embraer Μίκαελ Αμαλφιτάνο δήλωσε από την πλευρά του ότι η ηλικία των νέων πελατών για ιδιωτικά τζετ μειώνεται συνεχώς.
Στα ύψη τα μεταχειρισμένα
Σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», υπάρχουν αρκετοί που αγοράζουν επί τόπου ακόμα και μεταχειρισμένα αεροσκάφη, «αγνοώντας» τη συνηθισμένη μέχρι πρότινος διαδικασία πολύ αυστηρών οικονομικών και άλλων ελέγχων. Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή ζήτησης για ένα μεταχειρισμένο ιδιωτικό τζετ αυξήθηκε στα 10,7 εκατ. δολάρια τον Οκτώβριο, περίπου 1 εκατ. δολάρια ακριβότερα από τα επίπεδα στα οποία κινούνταν δύο χρόνια πριν, προτού δηλαδή ξεσπάσει η πανδημία, σύμφωνα με την JPMorgan.
Στα ύψη βρίσκονται επίσης οι ενοικιάσεις ιδιωτικών αεροσκαφών, σύμφωνα με στοιχεία του CNBC. Η αεροπορική εταιρεία VistaJet δήλωσε ότι το ενδιαφέρον νέων πελατών-μελών για το πρώτο εξάμηνο του 2021 αυξήθηκε κατά 53% σε σύγκριση με το 2020, με την Ευρώπη να παρουσιάζει τον μεγαλύτερο αριθμό νέων μελών (51%).
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αναζητήσεις για πτήσεις τσάρτερ αυξήθηκαν κατά 520% τους τελευταίους δώδεκα μήνες» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ιστοσελίδας για κρατήσεις πτήσεων Next Vacay Ναβίν Ντιτακάβι. Ο ίδιος επισημαίνει ότι οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο για το πώς κανείς μπορεί να πετάξει με ιδιωτικό αεροπλάνο αυξήθηκαν κατά 1.100% τους τελευταίους δώδεκα μήνες παγκοσμίως.
Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν την οικονομική δυνατότητα να πετούν με ιδιωτικά τζετ συνήθως μέχρι τώρα δεν το έκαναν, λέει στο CNBC ο Γκρεγκ Μπράνσον-Πιτς, ιδρυτής της Advanced Aviation Team με έδρα τη Βιρτζίνια των ΗΠΑ, που ειδικεύεται στη μίσθωση ιδιωτικών πτήσεων. «Ωστόσο η πανδημία έκανε αρκετούς από αυτούς τους ανθρώπους να κάνουν κράτηση για ιδιωτικά τζετ, πρώτη φορά», όπως αναφέρει.