Με τις κυρώσεις στη Ρωσία να βυθίζουν το ρούβλι και να κρατούν κλειστή τη χρηματιστηριακή αγορά, οι πλούσιοι Ρώσοι στρέφονται στα πολυτελή κοσμήματα και ρολόγια με στόχο να διαφυλάξουν την αξία των χρημάτων τους.
Οι πωλήσεις στα ρωσικά καταστήματα της Bulgari αυξήθηκαν τις τελευταίες ημέρες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού οίκου κοσμημάτων, καθώς η απάντηση της διεθνούς κοινότητας στην εισβολή της χώρας στην Ουκρανία έχει περιορίσει σημαντικά την κυκλοφορία των μετρητών.
«Βραχυπρόθεσμα πιθανότατα να τονώσει την επιχείρηση», δήλωσε ο Jean-Christophe Babin σε συνέντευξή του στο Bloomberg, χαρακτηρίζοντας τα κοσμήματα της Bulgari ως «ασφαλή επένδυση».
«Πόσο θα διαρκέσει είναι δύσκολο να πούμε, γιατί με την πλήρη εφαρμογή των μέτρων για το SWIFT, μπορεί να καταστεί δύσκολη αν όχι αδύνατη η εξαγωγή στη Ρωσία», είπε, αναφερόμενος στους περιορισμούς της ρωσικής πρόσβασης στο σύστημα SWIFT.
Παρόλο που ισχυρά brands από την Apple έως τη Nike και οι ενεργειακοί κολοσσοί BP, Shell και Exxon Mobil αποχωρούν από τη Ρωσία, τα ισχυρότερα εμπορικά σήματα του κλάδου ειδών πολυτελείας της Ευρώπης προσπαθούν, μέχρι στιγμής, να συνεχίσουν τη δραστηριοποίηση τους στη χώρα.
Η Bulgari, που ανήκει στον όμιλο LVMH, δεν είναι η μόνη. Η Cartier της Richemont εξακολουθεί να πουλάει κοσμήματα και ρολόγια, ενώ τα ρολόγια Omega του Swatch Group παραμένουν διαθέσιμα στη χώρα, όπως και τα Rolex.
«Είμαστε εκεί για τον ρωσικό λαό και όχι για τον πολιτικό κόσμο», είπε ο Babin. «Λειτουργούμε σε πολλές διαφορετικές χώρες που έχουν περιόδους αβεβαιότητας και εντάσεων».
Επενδυτικό καταφύγιο
Όπως ο χρυσός, ο οποίος μπορεί να χρησιμεύσει ως ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο και αντιστάθμισμα έναντι του πληθωρισμού, τα πολυτελή ρολόγια και τα κοσμήματα μπορούν να διατηρήσουν ή ακόμα και να αυξήσουν την τιμή τους εν μέσω των οικονομικών αναταραχών που προκαλεί ο πόλεμος και οι συγκρούσεις.
Τα δημοφιλή ρολόγια μπορούν να αλλάξουν χέρια στη δευτερογενή αγορά για τρεις ή τέσσερις φορές την τιμή λιανικής τους. Ωστόσο, ο αντίκτυπος της εισβολής στην αξία των ειδών πολυτελείας πιθανόν να δημιουργεί ζήτημα δημοσίων σχέσεων.
«Είναι αλήθεια ότι τα brands πολυτελών ειδών θα μπορούσαν να αποφασίσουν να μην εξυπηρετήσουν τη ρωσική αγορά. Ορθολογικά, αυτό θα ήταν ένα κόστος για αυτούς, το οποίο πιθανώς θα αντισταθμιζόταν από τη θετική επικοινωνιακή εικόνα που αποκτούν σε άλλες αγορές», δήλωσε μέσω email ο αναλυτής της Bernstein, Luca Solca.
Οι πωλήσεις στη Ρωσία και σε Ρώσους στο εξωτερικό αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 2% των συνολικών εσόδων της LVMH και της Swatch Group και λιγότερο από το 3% της Richemont, ένα «σχετικά ασήμαντο» επίπεδο, σύμφωνα πρόσφατη με έκθεση του Edouard Aubin και άλλων αναλυτών της Morgan Stanley.
Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στις διαφορές εισοδήματος και πλούτου της Ρωσίας, όπου ένας μικρός αριθμός δισεκατομμυριούχων ολιγαρχών ζει πολύ διαφορετικά από τους απλούς πολίτες της χώρας.
Ο μέσος μηνιαίος μισθός στη Μόσχα είναι περίπου 113.000 ρούβλια (1.350 δολάρια σε συναλλαγματικές ισοτιμίες πριν από την εισβολή) και πολύ χαμηλότερος στις αγροτικές περιοχές.
Αυξάνονται οι πιέσεις
Η πίεση στα ισχυρά brands αυξάνεται. H ιστοσελίδα μόδας Business of Fashion, την οποία στηρίζει η Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), προέτρεψε τις εταιρείες λιανικής να κλείσουν τα καταστήματά τους στη Ρωσία και να μην αποστέλλουν προϊόντα μέσω διαδικτύου. Σε άρθρο που κοινοποιήθηκε ευρέως, ο αρχισυντάκτης της B0F, Imran Amed είπε ότι μία τέτοια κίνηση θα ήταν «σε μεγάλο βαθμό συμβολική», αλλά θα έδειχνε «δέσμευση σε μια ισχυρά ηθική θέση».
Προς το παρόν οι αντιδράσεις είναι περιορισμένες.
Η Balenciaga, της οποίας η καλλιτεχνική διευθύντρια Demna Gvasalia είναι Γεωργιανή, απέσυρε όλο το περιεχόμενο μόδας από τη σελίδα της στο Instagram λίγες μέρες πριν από το σόου της φθινόπωρο/χειμώνας, στο Παρίσι. Στη θέση του ανάρτησε τη σημαία της Ουκρανίας και καλεί για δωρεές στο Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα.
Η LVMH είπε ότι δωρίζει 5 εκατομμύρια ευρώ (5,6 εκατομμύρια δολάρια) στη Διεθνή Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού για να βοηθήσει τα θύματα του πολέμου. Η LVMH παρέχει επίσης οικονομική και λειτουργική βοήθεια στους 150 υπαλλήλους της στην Ουκρανία, πρόσθεσε.
Η Bulgari, που ιδρύθηκε το 1884 από τον Sotirio Bulgari και εξαγοράστηκε το 2011 από τον όμιλο LVMH, είναι πιθανό να αυξήσει τις τιμές στη Ρωσία κάποια στιγμή, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της.
«Εάν το ρούβλι χάσει το ήμισυ της αξίας του, το κόστος μας παραμένει σε ευρώ, δεν μπορούμε να χάσουμε χρήματα από αυτά που πουλάμε, επομένως θα πρέπει να προσαρμόσουμε τις τιμές», είπε.
Παρά την αύξηση των πωλήσεων, οι κατασκευαστές πολυτελών ρολογιών και κοσμημάτων μπορεί σύντομα να δυσκολευτούν να ανεφοδιάσουν τα καταστήματα τους. Η Μόσχα έκλεισε τον εναέριο χώρο της στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι μεγαλύτερες εταιρείες logistics της ηπείρου έχουν σταματήσει τις αποστολές προς τη Ρωσία. Η Burberry ανακοίνωσε ότι έχει σταματήσει όλες τις αποστολές στη Ρωσία μέχρι νεωτέρας.
Η Bulgari σχεδιάζει να διατηρήσει τα καταστήματά της ανοιχτά και να προχωρήσει στην ανάπτυξη ενός νέου ξενοδοχείου στη Μόσχα παρά τον πόλεμο. Ωστόσο, αν η κρίση διαρκέσει για μήνες «θα είναι δύσκολο να σταλούν εμπορεύματα στη χώρα», είπε ο Babin.