Με τους πολυεθνικούς κολοσσούς αναψυκτικών να έχουν αποσυρθεί από τη Ρωσική αγορά, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ο δρόμος για τους μικρούς ντόπιους ανταγωνιστές τους, άνοιξε διάπλατος για να καλύψουν το κενό.
Ενα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό καθώς οι γνωστοί γίγαντες κατείχαν το 50% της ρωσικής αγοράς που αποτιμάται σε σχεδόν 9 δισ. δολάρια.
Όπως αναφέρει το Reuters, η μαζική έξοδος πάνω από 1000 δυτικών εταιρειών λόγω των κυρώσεων, δημιούργησε μια απροσδόκητη ευκαιρία για Ρώσους επιχειρήσεις και επιχειρηματίες.
Η Chernogolovka ιδρύθηκε το 1998 στη μετα Σοβιετική Ρωσία και πήρε το όνομά της από μια μικρή πόλη έξω από τη Μόσχα.
Φτιάχνει σνακ, εμφιαλωμένο νερό, λεμονάδες από βότανα, ενεργειακά ποτά και, από τον Μάιο, την Cola Chernogolovka.
Εκτοτε, υπερδιπλασίασε την παρουσία της στην αγορά με την διευθύνουσα σύμβουλό της Natalia Sakhnin να υποστηρίζει οτι μέσα στα 2 επόμενα χρόνια θα κατέχει μερίδιο αγοράς 30% από 8,5% που είχε το 2021.
«Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε ο κύριος Ρώσος παραγωγός ποτών», είπε ο Sakhnina. «Ελπίζουμε και εργαζόμαστε για να κερδίσουμε την απόλυτη ηγετική θέση στη ρωσική αγορά».
Μια αγορά 9 δισ. δολαρίων
Τα έσοδα στην αγορά μη αλκοολούχων ποτών της Ρωσίας ανέρχονται συνολικά σε 8,8 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την υπηρεσία δεδομένων Statista.
Αν και τα ανθρακούχα ποτά που παράγονται από την Coca-Cola (KO.N) και την PepsiCo εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα στη Ρωσία, πρόκειται να εξαφανιστούν με την πάροδο του χρόνου καθώς τα υπάρχοντα αποθέματα εξαντλούνται και δεν ανανεώνονται.
Η PepsiCo ανέστειλε την παραγωγή και τις πωλήσεις αναψυκτικών στη Ρωσία τον Μάρτιο, ένα μήνα μετά την εισβολή στην Ουκρανία, με την Coca-Cola να ακολουθεί.
Οι νέες μάρκες κόλα που κυκλοφόρησαν έκτοτε στη Ρωσία, ανάμεσά τους και η Chernogolovka’s και η ανταγωνιστικής της Ochakovo’s CoolCola, εκτίναξαν τις πωλήσεις τους κατά 5% το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ Ρωσία.
Για να καλύψει την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης, η Chernogolovka κατασκευάζει ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής 40.000 τετραγωνικών μέτρων στην πόλη.
Η εγκατάσταση θα κοστίσει πάνω από 3 δισ. ρούβλια (50 εκατομμύρια δολάρια) και το πρώτο στάδιο της έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2023.
Η Chernogolovka κατάφερε να αντικαταστήσει τις αμερικανικές μάρκες αναψυκτικών στα ρωσικά καταστήματα Burger King και KFC τον Απρίλιο ενώ είναι σε συνομιλίες και με την Vkusno & tochka, τη μετονομασμένη αλυσίδα εστιατορίων της McDonald’s που άνοιξε μετά την πώληση της μεγαλύτερης αλυσίδας φαστ φουντ στον κόσμο.
Η Vkusno & tochka αναζητά έναν νέο πάροχο ποτών, καθώς η Coca-Cola εξαντλεί το απόθεμά της στη Ρωσία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Oleg Paroev στο Reuters τον Ιούνιο.
Όπως όλες οι ρωσικές εταιρείες, η Chernogolovka αντιμετώπισε προβλήματα εφοδιασμού σε αλουμινέναι καπάκια και αυτοκόλλητες ετικέτες λόγω των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η Δύση.