Υδραγωγείο Βελούβε: Η «μαγική εικόνα» που σπάει τους κανόνες της φυσικής (Βίντεο, φωτογραφίες)

160

Ξεχάστε τις σήραγγες, τις γέφυρες ή τις κινούμενες γέφυρες. Η θάλασσα πάνω από δρόμους είναι η νέα υδάτινη οδός.

Άνοιξε το 2002, με το όνομα «Θαλάσσιο Υδραγωγείο Βελούβε» και είναι ένα εκπληκτικό έργο αρχιτεκτονικής και μηχανικής στην Ολλανδία.
Σε αντίθεση με άλλες λύσεις που σχεδιάζονται για να επιτρέπουν τη κυκλοφορία οχημάτων, ώστε να επιτυγχάνεται η οδική και η θαλάσσια κυκλοφορία σε διαφορετικά επίπεδα – η μία πάνω ή κάτω από την άλλη – οι μηχανικοί επέλεξαν σε αυτή την περίπτωση μια διαφορετική προσέγγιση: μια «γέφυρα νερού»!

Το υδραγωγείο βρίσκεται πάνω από τον αυτοκινητόδρομο N302 και αποτελεί μέρος μιας ομώνυμης λίμνης. Ο ίδιος ο δρόμος είναι ενδιαφέρων από μόνος του, καθώς συνδέει την ηπειρωτική Ολλανδία με το Φλέβολαντ (Flevoland) – το μεγαλύτερο τεχνητό νησί στον κόσμο.


Το νησί Φλέβολαντ δημιουργήθηκε μετά από «κατασκευή» εδάφους στην περιοχή και περιβάλλεται από τρεις τεχνητές λίμνες. Αποτελείται στην πραγματικότητα από δύο στραγγισμένα τμήματα, το Flevopolder και το Noordoostpolder, που ενώνονται για να αποτελέσουν την επαρχία Flevoland, έκτασης 374,5 τετραγωνικών μιλίων (970 τετραγωνικά χιλιόμετρα).
Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της γέφυρας, οι μηχανικοί επέλεξαν να κατασκευάσουν μία πλωτή οδό πάνω από τον δρόμο N302 (αντί γέφυρας για τις οδικές μεταφορές), όπου περνούν περίπου 28.000 οχήματα κάθε μέρα.

Πώς λειτουργεί η γέφυρα νερού Βελούβε;
Η γέφυρα Βελούβε είναι μια ρηχή γέφυρα βάθους 9,83 ποδιών (3 μέτρα) που επιτρέπει σε μικρές βάρκες και άλλα σκάφη με μικρό βύθισμα, να περνούν πάνω από το δρόμο με ασφάλεια και ευκολία.
Εκτός από το γεγονός ότι επιτρέπει τη διέλευση των σκαφών πάνω από το δρόμο, υπάρχουν πεζόδρομοι και στις δύο πλευρές, επιτρέποντας επίσης τη διέλευση πεζών κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ο δρόμος περιλαμβάνει επίσης καθορισμένες λωρίδες ποδηλασίας.
Σε αντίθεση με τις κινητές γέφυρες ή άλλες κατασκευές, ο σχεδιασμός της υδάτινης γέφυρας επιτρέπει τη συνεχή ροή κυκλοφορίας τόσο στο δρόμο όσο και πάνω από το τούνελ.

Για το μεγαλύτερο μέρος του αυτοκινητοδρόμου N302 κατά μήκος της λίμνης, ο δρόμος υψώνεται πάνω από την ίσαλο γραμμή χάρη σε ένα τμήμα τεχνητών αναχωμάτων, όμως για το σύντομο υποθαλάσσιο πέρασμα των 55,7 ποδιών (17 μέτρα), ο δρόμος βυθίζεται, για λίγο, από κάτω επιφάνεια της τεχνητής λιμνοθάλασσας.
Είναι ενδιαφέρον ότι περίπου 1.3212 πόδια (400 μέτρα) Βορειοδυτικά της λιμνοθάλασσας, ο δρόμος N302 διασχίζει τη λίμνη για άλλη μια φορά σε μια πιο παραδοσιακή δομή γέφυρας.
Η λίμνη Βελούβε (σημειώστε ότι “meer” είναι στην πραγματικότητα στα ολλανδικά η λίμνη και όχι η θάλασσα) είναι μία από τις δεκατέσσερις λίμνες στην περιοχή.

Το σύστημα της λίμνης κατασκευάστηκε αρχικά για να βοηθήσει στη ρύθμιση της στάθμης των υδάτων και του υπόγειου νερού στις γύρω περιοχές. Οι λίμνες που έχουν δημιουργηθεί τώρα αποτελούν επίσης σημαντικά φυσικά καταφύγια (ειδικά για τα υδρόβια πουλιά) και χώρους αναψυχής για τους κατοίκους της περιοχής.

Το υδραγωγείο πήρε το όνομά του από τη λίμνη, ενώ η λίμνη πήρε το όνομά της από την περιοχή Βελούβε (Veluwe).
Το Υδραγωγείο κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας 776.922 κυβικά πόδια (22.000 κυβικά μέτρα) σκυροδέματος και πασσάλους από χαλύβδινα φύλλα για να συγκρατεί το βάρος του νερού πάνω από το οδόστρωμα και να αποτρέπει την «αιμορραγία» των ιζημάτων στο δρόμο.

Γιατί χτίστηκε το Υδραγωγείο;
Κατά τη φάση σχεδιασμού του έργου, οι κινητή γέφυρες, τα πορθμεία και οι σήραγγες θεωρήθηκαν πιθανές λύσεις για να επιτραπεί στον δρόμο να διασχίσει πλήρως τη λίμνη. Ωστόσο, αυτά απορρίφθηκαν και επιλέχθηκε τελικά η νέα προσέγγιση, της κατασκευής ενός μικρού υδραγωγείου πάνω από το δρόμο.
Επειδή ο N302 είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος, κρίθηκε μη ρεαλιστικό και αναποτελεσματικό να σταματάει κάθε τόσο η ροή της κυκλοφορίας, χρησιμοποιώντας μια λύση κινητής γέφυρας ή πορθμείου. Μια σήραγγα, μια εναλλακτική επιλογή που πιθανότατα εξεταζόταν, θα απαιτούσε πολύ χρόνο και έξοδα σε σύγκριση με τη λύση του υδραγωγείου που τελικά κατασκευάστηκε.

Μια γέφυρα, αν και πιο «τυπική» λύση στο πρόβλημα, κρίθηκε υπερβολικά δαπανηρή σε σύγκριση με το πιο λογικό κόστος της λύσης του υδραγωγείου, περίπου 61 εκατομμύρια δολάρια. Δεδομένου ότι το σημείο στο οποίο επρόκειτο να κατασκευαστεί δεν χρειαζόταν να έχει μεγάλη υδάτινη κίνηση, ο σχεδιασμός του στενού υδραγωγείου – περάσματος θεωρήθηκε επίσης σοφή επιλογή.
Αν και αυτή η κατασκευή δεν σημειώνει κανένα συγκεκριμένο ρεκόρ, πρόκειται πάντως για ένα από τα μικρότερα υδραγωγεία στον κόσμο.
Σίγουρα είναι και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά έργα στον κόσμο.
Αν ποτέ βρεθείτε στην περιοχή, αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να το διαπιστώσετε και μόνοι σας.

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις