Τέλος εποχής για την παγκόσμια ιστορία της αεροδιαστημικής, σηματοδοτεί η παράδοση του τελευταίου εμπορικού 747 jumbo jet της Boeing.
Το πρώτο αεροσκάφος στον κόσμο με δύο διαδρόμους, που κάποτε το αποκαλούσαν «Βασίλισσα των Ουρανών» (Queen of the skies) , συνέβαλε στην επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια και στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για πτήσεις.
Κατασκευάζεται από το 1968 αλλά σχεδόν έξι δεκαετίες μετά, η Atlas Air θα αναλάβει την παράδοση του τελευταίου, τέτοιου τύπου, αεροσκάφους.
Αφού κατασκεύασε 1.574 τζετ για περισσότερους από 100 πελάτες, η Boeing τερματίζει το πρόγραμμά για τα 747, αν και το 747-8, αναμένεται να συνεχίσει να πετά για χρόνια, μεταφέροντας κυρίως εμπορεύματα, όπως αναφέρουν οι Times.
Το αεροσκάφος λέγεται πως σχεδιάστηκε κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού για ψάρεμα.
Θέλοντας να μειώσει το κόστος μεταφέροντας περισσότερους επιβάτες ο Juan Trippe, ιδρυτής της Pan Am, προκάλεσε τον William Allen, πρώην πρόεδρο της Boeing, να φτιάξει ένα αεροσκάφος ακόμη μεγαλύτερο από το (τότε μεγαλύτερο) jetliner 707.
Με έως και 400 θέσεις, το 747 διπλασίασε την τυπική ικανότητα εμπορικού τζετ όταν τέθηκε σε υπηρεσία το 1970 από την Pan Am εκτελώντας την πτήση Λονδίνο-Νέα Υόρκη.
″Αυτό ήταν το αεροσκάφος που παρουσιάστηκε για τη μεσαία τάξη στις ΗΠΑ”, δήλωσε ο Ben Smith, διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM. ”Πριν από το 747, μία μέση οικογένειά δεν μπορούσε να πετάξει από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη σε προσιτές τιμές”.
Χρειάστηκαν χρόνια για να ξεκινήσει πραγματικά το πρόγραμμα και το κόστος ώθησε την Boeing στο χείλος του γκρεμού.
Ωστόσο, η άφιξη το 1989 του 747-400, με νέους κινητήρες και κατασκευασμένο από ελαφρύτερα υλικά, βοήθησε τους αερομεταφορείς να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις στον Ειρηνικό.
Η Boeing είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροδιαστημικής στον κόσμο, συναρμολογώντας εμπορικά αεροσκάφη, στρατιωτικά αεροσκάφη, πυραύλους και διαστημική τεχνολογία.
Έχει χρηματιστηριακή αξία 125 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η τελική παράδοση του 747 εγείρει ερωτήματα σχετικά με το μέλλον του εργοταξίου κατασκευής ατράκτου της Boeing στο Έβερετ της Ουάσιγκτον, στα περίχωρα του Σιάτλ.
Το 2020 ο όμιλος αποφάσισε να τερματίσει την παραγωγή του 747, καθώς άλλα τζετ με διπλό κινητήρα είχαν αναπαράγει την εμβέλεια και τη χωρητικότητά του με χαμηλότερο κόστος. Το 777X της Boeing, που πρόκειται να πάρει τη θέση του, δεν θα είναι έτοιμο για τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια.
Πηγή: The Times