Πρότεινε «μαζικό seppuku» για την αντιμετώπιση του γηρασμού του πληθυσμού της Ιαπωνίας.
Αίσθηση προκαλούν οι δηλώσεις επίκουρου καθηγητή οικονομικών στο Yale, ο οποίος έκρινε πως «είναι προφανής η μόνη λύση» για την αντιμετώπιση του γηρασμού του πληθυσμού της Ιαπωνίας: «η μαζική αυτοκτονία των ηλικιωμένων».
Σε συνεντεύξεις και δημόσιες εμφανίσεις του, ο Yusuke Narita έχει εντρυφήσει στο θέμα και το 2021 δήλωνε: «Νιώθω πως η μόνη λύση είναι αρκετά προφανής. Τελικώς, δεν είναι μαζική αυτοκτονία, το μαζικό “seppuku” των ηλικιωμένων;» Το seppuku είναι βγαλμένο από τον κώδικα των σαμουράι του 19ου αιώνα. Οι ατιμασμένοι πολεμιστές έδιναν τέλος στη ζωή τους.
Πέρυσι, όταν του ζητήθηκε από ένα παιδί σχολικής ηλικίας να αναπτύξει τις θεωρίες του για το μαζικό seppuku, ο Dr. Narita περιέγραψε, με παραστατικό τρόπο, σε ομάδα μαθητών μια σκηνή από το “Midsommar” – ταινία τρόμου του 2019, στην οποία μια σουηδική αίρεση στέλνει ένα από τα παλαιότερα μέλη της να αυτοκτονήσει πηδώντας από έναν γκρεμό.
«Το αν αυτό είναι καλό ή όχι, είναι ένα ερώτημα δύσκολο προς απάντηση» είπε στον ερωτώντα. «Αν λοιπόν πιστεύετε ότι αυτό είναι καλό, τότε ίσως μπορείτε να εργαστείτε σκληρά για τη δημιουργία μιας τέτοιας κοινωνίας».
Άλλες φορές, έχει θίξει το θέμα της ευθανασίας. «Το ενδεχόμενο να καταστεί υποχρεωτική στο μέλλον, θα τεθεί υπό συζήτηση» είπε σε συνέντευξή του.
Παρότι ο Narita είναι σχετικά άγνωστος στις τάξεις των ακαδημαϊκών στις ΗΠΑ, οι ακραίες θέσεις του τον έχουν κάνει δημοφιλή στο social media. Χιλιάδες νέοι Ιάπωνες, που πιστεύουν ότι η γεροντο-κρατική κοινωνία αποτελεί «τροχοπέδη» στην οικονομική τους εξέλιξη, τον ακολούθησαν.
Τον περασμένο μήνα, αρκετοί σχολιαστές ανακάλυψαν τα σχόλιά του και άρχισαν να τα διαδίδουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σε ένα έγκυρο διαδικτυακό talk show με ακαδημαϊκούς και δημοσιογράφους, ο Yuki Honda, κοινωνιολόγος του Πανεπιστημίου του Τόκιο, χαρακτήρισε τα σχόλιά του ως «μίσος προς τους ευάλωτους».
Άλλοι προειδοποιούν πως η δημοτικότητά του θα μπορούσε να επηρεάσει, αδικαιολόγητα, τη δημόσια πολιτική και τους κοινωνικούς κανόνες. Δεδομένου του χαμηλού ποσοστού γεννήσεων της Ιαπωνίας και του υψηλότερου δημόσιου χρέους στον ανεπτυγμένο κόσμο, οι κυβερνόντες ανησυχούν, όλο και περισσότερο, για το πώς θα χρηματοδοτηθούν οι αυξανόμενες συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις της Ιαπωνίας. Η χώρα παλεύει, επίσης, με τον αυξανόμενο αριθμό ηλικιωμένων που πάσχουν από άνοια ή πεθαίνουν μόνοι τους.
Μετά τις έντονες αντιδράσεις, ο ίδιος ισχυρίστηκε πως οι δηλώσεις του «ξέφυγαν του πλαίσιου» καθώς αναφερόταν σε μία προσπάθεια να απομακρυνθούν οι μεγαλύτεροι από ηγετικές θέσεις σε επιχειρήσεις και την πολιτική, ώστε να πάρουν τα ηνία οι νεότεροι.
Απαντώντας σε ερωτήσεις των New York Times, δήλωσε ότι «ασχολείται κυρίως με το φαινόμενο στην Ιαπωνία, όπου οι ίδιοι μεγιστάνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον κόσμο της πολιτικής, των παραδοσιακών βιομηχανιών και των μέσων ενημέρωσης/ψυχαγωγίας/δημοσιογραφίας εδώ και πολλά χρόνια».
Οι φράσεις «μαζική αυτοκτονία» και «μαζικό seppuku», συμπλήρωσε, ήταν «μια αφηρημένη μεταφορά».
«Θα έπρεπε να ήμουν πιο προσεκτικός σχετικά με τις πιθανές αρνητικές συνδηλώσεις τους» πρόσθεσε. «Μετά από κάποια αυτοκριτική, σταμάτησα να χρησιμοποιώ τις λέξεις πέρυσι».
Οι επικριτές του λένε, όμως, ότι οι επανειλημμένες τοποθετήσεις του επί του θέματος έχουν ήδη διαδώσει επικίνδυνες ιδέες.
«Είναι ανεύθυνο» δήλωσε ο Masaki Kubota, Ιάπωνας δημοσιογράφος. Οι άνθρωποι που πανικοβάλλονται για τα «βάρη» μιας γηράσκουσας κοινωνίας «μπορεί να σκεφτούν: “Ω, οι παππούδες μου είναι αυτοί που ζουν περισσότερο και θα πρέπει απλώς να τους ξεφορτωθούμε”».
Ο Masato Fujisaki, αρθρογράφος, υποστήριξε στο Newsweek Japan ότι τα σχόλια του καθηγητή «δεν πρέπει να εκλαμβάνονται εύκολα ως “μεταφορά”». Οι οπαδοί του Dr. Narita, είναι άνθρωποι «που πιστεύουν ότι οι ηλικιωμένοι θα έπρεπε απλώς να έχουν ήδη πεθάνει και ότι η κοινωνική πρόνοια θα έπρεπε να περικοπεί» είπε.