Η Mattel είχε δεθεί επικρίσεις ότι η παραδοσιακή Barbie δεν αντιπροσώπευε «πραγματικές γυναίκες»
Η Barbie με σύνδρομο Down είναι η τελευταία κούκλα που κυκλοφόρησε από τη Mattel σε μια προσπάθεια να διευρύνει τη γκάμα της.
Η Mattel είχε δεθεί επικρίσεις ότι η παραδοσιακή Barbie δεν αντιπροσώπευε πραγματικές γυναίκες και τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει κούκλες Barbie με ακουστικό βαρηκοΐας, προσθετικό μέλος και αναπηρικό καροτσάκι.
Στόχος της Mattel ήταν «όλα τα παιδιά να δουν τον εαυτό τους στη Barbie» καθώς και «να παίξουν με κούκλες που δεν μοιάζουν με τον εαυτό τους».
Η αρχική κούκλα Barbie που κυκλοφόρησε το 1959 είχε μακριά, λεπτά πόδια, μικροσκοπική μέση και μακριές ξανθές μπούκλες.
Ακαδημαϊκοί από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας πρότειναν ότι η πιθανότητα μια γυναίκα να έχει σχήμα του σώματος σαν της Barbie ήταν μία στις 100.000.
Αρκετοί ήταν οι ακτιβιστές που ζήτησαν η Barbie να αντιπροσωπεύει μια πιο ρεαλιστική εικόνα, ενώ ορισμένα άτομα με αναπηρία είπαν ότι δεν μπορούσαν να ταυτιστούν με τις κούκλες.
Το 2016 η Mattel κυκλοφόρησε τις Curvy Barbie, Tall Barbie και Petite Barbie, καθώς και ένα ευρύ φάσμα με διαφορετικές αποχρώσεις δέρματος, που αντικατοπτρίζουν πολλές διαφορετικές εθνότητες.
Η Lisa McKnight, παγκόσμια επικεφαλής της Barbie & Dolls στη Mattel είπε ότι ελπίζει ότι η νέα κούκλα θα βοηθήσει «να διδάξει την κατανόηση και να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη ενσυναίσθηση, οδηγώντας σε έναν κόσμο πιο αποδεκτό».
Η Mattel από την πλευρά της είπε ότι συνεργάστηκε στενά με την Εθνική Εταιρεία Συνδρόμου Down των ΗΠΑ (NDSS) για να διασφαλίσει ότι η τελευταία της κούκλα Barbie αντιπροσώπευε όντως με ακρίβεια ένα άτομο με σύνδρομο Down.
Η νέα Barbie με σύνδρομο Down
Η Barbie αυτή έχει πιο κοντό σκελετό και πιο μακρύ κορμό και το πρόσωπό της είναι πιο στρογγυλό με μικρότερα αυτιά, πιο επίπεδη ρινική επιφάνεια και αμυγδαλωτά μάτια που μπορεί να είναι χαρακτηριστικά γυναικών που έχουν σύνδρομο Down.
Το φόρεμα με τα φουσκωτά μανίκια που φορά η νέα Barbie είναι κίτρινο και μπλε, χρώματα που συνδέονται με την επίγνωση του συνδρόμου Down.
Αυτή η Barbie έχει επίσης ένα ροζ κρεμαστό κολιέ με τρία σιρίτια που αντιπροσωπεύουν τα τρία αντίγραφα του 21ου χρωμοσώματος, του γενετικού υλικού που προκαλεί τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με το σύνδρομο Down.
Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του NDSS Kandi Pickard είπε ότι ήταν τιμή της που εργάστηκε σε αυτό το νέο project.
Αυτό σημαίνει τόσα πολλά για την κοινότητά μας, που για πρώτη φορά μπορεί να παίξει με μια κούκλα Barbie που να μοιάζει. Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμούμε τη δύναμη της εκπροσώπησης. Είναι ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός για την ένταξη και μια στιγμή που τη γιορτάζουμε».
Η Βρετανίδα μοντέλο Ellie Goldstein, υπέρμαχος της συμπερίληψης, της προβολής και της κατανόησης των ατόμων με σύνδρομο Down, είπε ότι ένιωσε «συγκινημένη» όταν είδε τη Barbie.
«Η διαφορετικότητα είναι σημαντική καθώς οι άνθρωποι πρέπει να βλέπουν περισσότερους ανθρώπους σαν εμένα εκεί έξω στον κόσμο και να μην κρύβονται», πρόσθεσε.
Παρόμοιες κινήσεις έχουν κάνει και άλλες εταιρείες παιχνιδιών προκειμένου να προσπαθήσουν να κάνουν τα μοντέλα τους πιο περιεκτικά.
Το 2016, η Lego δημιούργησε την πρώτη της μίνι φιγούρα με αναπηρία – μια νεαρή με καπέλο και αναπηρικό καροτσάκι – μετά από μια καμπάνια του ομίλου #ToyLikeMe με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Πολλοί είχαν επικρίνει την εταιρεία από την Δανία για «υπερβολές στα στερεότυπα για την αναπηρία», επειδή μέχρι τότε ο μόνος χαρακτήρας της που χρησιμοποιούσε αναπηρικό καροτσάκι ήταν ένας ηλικιωμένος άνδρας.
Η εκστρατεία ξεκίνησε για τη δημιουργία περισσότερων παιχνιδιών που θα αντιπροσωπεύουν τα 770.000 παιδιά με ειδικές ανάγκες στο Ηνωμένο Βασίλειο.