Γράφει Ασημίνα Αγγελίνη
Για άλλους, είναι ένα έργο σύγχρονο τέχνης, όμως, για τους περισσότερους, το άγαλμα της γοργόνας που κοσμεί την κεντρική πλατεία σε ένα ψαροχώρι στην Απουλία της νότιας Ιταλίας, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων γιατί θεωρείται «υπερβολικό προκλητικό». Πάντως, η εικόνα του παραπέμπει στις κυρίες Καρντάσιαν…
Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Guardian», ο διευθυντής της σχολής Καλών Τεχνών Λουίτζι Ρος έσπευσε να υποστηρίξει ότι εκτιμά το «αφιέρωμα των σπουδαστών στη μεγάλη πλειονότητα των γυναικών που έχουν καμπύλες».
Την ίδια ώρα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πάρει φωτιά, εστιάζοντας στην ευμεγέθη οπίσθια πλευρά και τα «ψεύτικα στητά στήθη» της γοργόνας.
Το άγαλμα που φιλοτεχνήθηκε από τους σπουδαστές της σχολής Καλών Τεχνών «βομβαρδίστηκε» με επικριτικά σχόλια αφότου ανέβηκαν φωτογραφίες του στα social media.
«Δύο στήθη σιλικόνης και, κυρίως, τεράστια οπίσθια που δεν έχω ξαναδεί ποτέ σε γοργόνα. Τουλάχιστον όχι σε καμία που ξέρω», έγραψε ειρωνικά στο Facebook η Ιταλίδα ηθοποιός Τιτσιάνα Σκιαβαρέλι αναφερόμενη σε σχόλια γνωστών και φίλων της.
Σύμφωνα με το βρετανικό δημοσίευμα, τα επίσημα εγκαίνια του έργου τέχνης δεν έχουν γίνει ακόμη στην Απουλία. Η ηθοποιός Tιστιάνα Σκιαβαρέλι από το Μπάρι έγραψε στο Facebook ότι ένας φίλος της στη ιταλική πόλη έχει «δικαίως εκφράσει την αμηχανία του σχετικά με το «μνημείο». Τόνισε, ωστόσο, ότι η ίδια δεν έχει κανένα θέμα με τους σπουδαστές ή το τοπικό συμβούλιο, το οποίο τους είχε αναθέσει το έργο. «Αλλά διασκεδάζω πολύ με αυτό το πράγμα… ποιος ξέρει αν η καμπυλωτή γοργόνα θα γίνει περαιτέρω πόλος έλξης για τους τουρίστες», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Αντόλφο Μαρτσιάνο, διευθυντής της σχολής «Luigi Rosso», υπερασπίστηκε το άγαλμα, λέγοντας ότι αποτίει φόρο τιμής στις περισσότερες γυναίκες που είναι χυμώδεις. Ο Μαρτσιάνο ανέφερε ότι ο δήμαρχος της Μονόπολι ήταν αυτός που ανέθεσε στους φοιτητές να φιλοτεχνήσουν διάφορα αγάλματα για την πόλη, μεταξύ των οποίων, και ένα με θέμα τη θάλασσα. Πρόσθεσε επίσης ότι δεν θέλει να γίνει κριτής της έμπνευσης των φοιτητών, ωστόσο θεωρεί πως το έργο είναι «αναπαράσταση της πραγματικότητας, στην προκειμένη περίπτωση, του γυναικείου σώματος». «Βλέπετε διαφημίσεις στην τηλεόραση με μοντέλα που είναι ιδιαίτερα αδύνατα, αλλά η γοργόνα είναι σαν ένας φόρος τιμής στις περισσότερες γυναίκες που είναι καμπυλωτές, ειδικά στην πατρίδα μας. Θα ήταν πράγματι κρίμα αν είχαμε αναπαραστήσει μια γυναίκα που ήταν πάρα πολύ αδύνατη».
Ο Μπέπε, ένας από τους κατοίκους της πόλης Μονόπολι, δήλωσε ότι το γλυπτό, έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις τις τελευταίες ημέρες, με ορισμένους να το επικρίνουν ως «πολύ προκλητικό».
Η εφημερίδα «Guardian» υπενθυμίζει στους αναγνώστες της ότι γυναικεία αγάλματα που έχουν τοποθετηθεί σε άλλες περιοχές της Ιταλίας έχουν προκαλέσει ανάλογες αντιδράσεις. Το 2021, ένα χάλκινο άγαλμα που απεικόνιζε μια γυναίκα με διαφανές φόρεμα σε πόλη της Καμπανίας προκάλεσε διαμάχη για σεξισμό. Επρόκειτο για το έργο του γλύπτη Εμανουέλε Στιφάνο, το οποίο, όπως ο ίδιος είχε δηλώσει, ήταν ένας φόρος τιμής στο «La Spigolatrice di Sapri» (Η συλλέκτρια του Sapri), που έγραψε ο ποιητής Λουίτζι Μερκαντίνι το 1857.
Το άγαλμα είχε θεωρηθεί τότε «προσβολή για τις γυναίκες» και τα αποκαλυπτήριά του έγιναν κατά τη διάρκεια των εγκαινίων όπου παρέστη ο πρώην πρωθυπουργός της χώρας, Τζουζέπε Κόντε.